Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

Ken

Sitat fra: morten på tirsdag 30. mars 2010, klokken 08:11
Blazer'n min var ikke ombygd på fabrikk, men hos et lite firma i California.  Golfen var så vidt jeg vet ikke ombygd i VW fabrikk, men hos Siemens elektro.

Hvordan fikk du den Blazeren godkjent Morten?
Jeg har en venn i Kristiansand som har kjøpt en konvertert Porsche og vil gjerne importere den til Norge. Jeg er ikke sikker på hvor langt han er kommet i prosessen men han er godt fornøyd med bilen og kjører den mens han er i Statene et par måneder i året.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

morten

1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Trond.Strom

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 30. mars 2010, klokken 10:20
Ja jeg skal holde forumet oppdatert på fremgangen i denne saken, føler at det er vært litt jobbing før jeg eventuellt kaster inn håndkleet


Da kaster jeg inn håndkleet for denne gang. har kjøpt sykkel og dermed utsatt problemet med 6 måneder, men status elbil er per dags dato,

Import: Umulig
Think: For dyr
Buddy (gen.2): usansynelig dårlig!!!! moped+våtdrakt er sikrere og mere praktisk


elektrolux

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 12. april 2010, klokken 14:01

Da kaster jeg inn håndkleet for denne gang. har kjøpt sykkel og dermed utsatt problemet med 6 måneder, men status elbil er per dags dato,

Import: Umulig
Think: For dyr
Buddy (gen.2): usansynelig dårlig!!!! moped+våtdrakt er sikrere og mere praktisk

Det var da svært så negativt. Her er mine kommentarer:

Import. Like enkelt som å kjøpe i Norge dersom bilen er fabrikksbygget. Dessuten sparer en omregistreringsavgiften.

Think: Billigste nye Elbilen på markedet. Gode brukte koster under 100k

Buddy: Har ikke kjørt den nye, men mange er tilfredse med den, og de holder seg på veien. De nyeste ser kule ut også.

Forstår ikke helt hvor du vil hen? Skal du unngå urettferdige bompenger kan du kjøre mopedbil, eller ser du stort på det og vil bare spare penger er en 10 år gammel fossilbil uslåelig. Omtrent gratis, og kan pantes når den trenger service.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Enig med Elektrolux.
Min egen erfaring er at elbilhold er veldig billig.
Dette er også biler som holder seg godt i pris.
Men man kan være uheldig å gå på en stor kostnad, men dette kan man sannelig oppleve med fossilbiler også >:(
Oljeservice, registerreim, topplokk, dieselpumpe, gearkasse, dette er store og dyre ord vi elbilister slipper å se på noen fakturaer.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. april 2010, klokken 22:47
Skal du unngå urettferdige bompenger kan du kjøre mopedbil,

Siden når ble mopedbiler fritatt for bompenger? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men jeg trodde både traktorer og mopeder var fritatt bompenger.

I etterkant har jeg hørt at Traktorer må betale, og kanskje dette gjelder Mopedbiler også??

Uansett blir det ikke lett da disse ikke har skilt framme ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg mener å huske at dette var et problem på brua her hjemme, og at de installerte kameraer "begge veier" for å kunne ta de med skilt bare bake, og også de som var gale nok til å kjøre i motsatt felt gjennom passeringa for å ikke bli registrerte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

twoika2

GODKJENNING AV ENDRING I KJØRETØY

Teknisk og i følge dagens regelverk vil det sannsynligvis være mulig å få godkjenne en ombygging. Jo mindre tekniske finesser bilen har som f.eks. ABS, kollisjonsputer osv. desto enklere kan bilen bli godkjent.

Miljømessig vil det være stor gevinst dersom sikkerheten ivaretas.

Jeg engasjerer meg, og har sammen med en annen innhentet mye informasjon på den tekniske siden og hos myndighetene (vegdirektoratet,trafikkstasjon,vegvesen osv.)

Håpet det var flere av oss som ønsker en ombygd EV som et alternativ til dagens (2010) utgaver av Elbiler på markedet.

Er det noen andre som sysler med ombygging eller planer vil vi gjerne ha kontakt med dem. Å stå sammen er bedre enn hver for seg.

Det er mange myter og usikkerheter både blant fagfolk og sakkyndige. Spesiellt er det el-sikkerhet, magnetisme, eksplosjonsfarer osv..  det florerer med feilinformasjon og uriktige påstander også når det gjelder det offentliges rolle og muligheter i forhold til godkjenning.


twoika2

#99
El rayo:

Jeg skriver denne direkte inn under denne tråden så alle kan få med seg detaljene.

Erik Figenbaum arbeider nå med andre ting i vegdirektortet, han er uaktuell som saksbehandler i slike saker nå lenger. Den negative og kompliserte fremstillingen som han og trafikkstasjonen i Oslo har gitt utrykk for har blitt tatt opp i direktoratet. Det er gode muligheter for at tolkninger blir tolket på nye måter heretter. Mitt råd er å vente en uke eller to med de formelle sakene, så vi kan få enda noen flere svar og bli sikrere på at det går vår vei.

Det er feiltolkning av tjenestemenn å referere til fabrikantene etter en endring eller ombygning. Det er et historisk blindspor som de aldri burde ha fremsatt.
Det er en grov feil at det i embetansvarlige har vist til at fabrikanten skal godkjenne ombygginger. Det stilles i såfall så mange ubesvarte spørsmål at saken da blir urimelig meningsløs. Man kan ikke sette bukken til å passe havresekken. Fabrikantene har sin egen kake å "mele", og det sier seg da selv at de ikke hverken vil eller har plikt til å bistå ved privat eller organisert ombygging. De ønsker jo å produsere egne nye kjøretøy. Her er det økonomiske markedsinteresser som naturlig nok stanser den prosessen.

En annen ting er at en enkel ombygging her og der kun er enkelt tilfeller og på sikt vil det være meget begrenset antall.

I vegdirektoratet er det seksjonsleder for teknisk ombygning, Erik Olling som styrer har ansvaret. Han har to saksbehandlere som tar seg av enkeltsaker. I tillegg er det spesialgruppen i vegvesenet som saksbehandler konkrete tilfeller som blir søkt i detalj om.

Vegdirektoratet har et ansvar for å gi vegvesenet/trafikkstasjonene bistand slik at de vet hvordan de skal godkjenne endring eller ombygging.  Dette vil bli gjordt både med nåværende og eventuelle nytt regelverk. Enkelte trafikkstasjoner har bedre kompetanse enn andre på konverterte EV.





El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

twoika2

#101
FREMTIDIGE KONVERTERINGER FRA FOSSIL TIL ELEKTRISK MOTORDRIFT VED HJELP AV BATTERIER ELLER KONDENSATOR SOM ENERGIBÆRER.

Her er en kopi av et brev fra Figenbaum som var ansatt hos Think fabrikken, nå i vegdirektoratet, men arbeider altså ikke lenger med teknisk ombygging..:

"Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.

Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.

Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.

I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.

Med hilsen

Erik Figenbaum"

Han har sin fortid i denne fabrikken, som det var hardt arbeid med å få alle ting på plass for å lansert Think'en. Ingen tvil om at det har vært enorme utfordringer, ei heller en enkel oppgave.

Alt man beynner på fra bunn kan kalles "vanskelig" og krevende om man vil. Det er først når man har lært det det blir enklere og tar en mer bestemt tid. Før man starter vet man ingenting om hvor mye arbeid det i virkeligheten vil gå med eller hvor kostbart det hele blir. Når prosessen er ferdig kan man oppsummere det hele og lage en plan som kan brukes neste gang. Man har også skaffet seg god erfaring, og når man skal til med et nytt prosjekt trenger man egentlig bare planen og følge den mer eller mindre og bruke den tiden det hele tar. Man har lært fra forrige prosjekt, og da er det ikke lenger så vanskelig.

Brevet fra Figenbaum har delvis bakgrunn i hans erfaring og den tekniske innsikt han har og delvis bakgrunn i den "konservative" fortolkning av lovhjemmel og forskrifter gitt vegdirektoratet.

Dagens politiske føringer er med på å snu seg fra den konservative "siden" og inn på den innovative vegen, rett og slett fordi man er tvunget dit av miljøhensyn.

GRUNNLEGGENDE PRINSIPP
noen av disse er:
Elektriske elementer
Bremsesystemer
Motor og drivverk
Karosseri og bærende konstruksjoner

For å endre eller ombygge er det noen "grunnleggende prinsipp" som må følges til punkt og prikke. Det er ikke nødvendigvis vanskelig, men krevende.

Sikkerhet i en ulykkes-situasjon
Selv komponenter som er montert av fabrikant og godkjent kan svikte eller utgjøre fare i en ulykkes eller nødsituasjon.

Et godkjent kjøretøy har i utgangspunktet "gode nok" sikkerhetselementer og er konstruert og testet etter bestemte dokumenterte metoder som blir akseptert som sikre. Man kan uansett aldri være helt sikker på at kjøretøyene er sikre nok.

Når man skal endre eller bygge om er en god regel å beholde mest mulig, eller fjerne minst mulig fordi det man tar ut må kompenseres med tilsvarende godt nok materiale. Jo mindre man fjerner dess enklere blir ombyggingen.

Det er fordi at man tar utgangspunkt i en allerede godkjent bil med mange konstruksjonsmessig "sikre" elementer. Man skal også unngå å lage nye hull, og være forsiktig med å sveise uten at det avklares på forhånd. Det er viktig at selvbærende ramme holdes så inntakt som mulig uten at den svekkes.

Noen ombygginger eller endringer kan være mer kompliserte enn andre. Varierer veldig fra bil til bil. Med innfestingsmuligheter for motor og plass til batteripakker.

Dersom bremsesystem skal beholdes inntakt og airbag samt abs bremser skal opprettholde sine egenskaper er det viktig å kompensere vekt man tar ut med vekt man setter inn nokså nøyaktig. Normalt er det ikke så vanskelig, men kan være det.

Motoren man tar ut består i hovedsak av motorblokk,topplokk,bens/dieselpumpe som har en del vekt. Normalt er elektromotoren ikke så tung som alt dette. De nye delene som installeres må ikke bli en fare, men få en funksjon i en nødsituasjon. Hva vil skje med disse delene ved et sammenstøt eller utforkjøring? Dette må man tenke over når man monterer.

Manglende vekt i motorrom kan kompenseres med blylodd om nødvendig for at bilen skal ha samme sikkerhetsegenskaper. Ved abs bremsing og utløseing av kollisjonsputer. Dersom bilen ikke har dette blir det enklere. Men man må  kompensere den vekt man tar ut dersom trafikkstasjonen sannsynliggjør at det er nødvendig.

Elektromotor og batterier er sjelden så tunge at de alene kan kompensere en tung motorblokk, da må man legge inn forsvarlige vekter og være innovativ.

Innfestingene til de nye elementene må være solide, men ikke fungere som "våpen" i en nødsituasjon.

Elmotor og batterier må være CE merket og det må være dokumentasjon som viser det, og tekniske data som beskriver detaljert. Det skal følge med når det søkes om godkjenning.

Motor og styrings/kontroll elektronikk skal også være CE merket med dokumenter som også viser at det ikke er elektromagnetisk stråling over grenseverdiene. Det skal også legges ved søknaden.

All kabling skal være systematisk og ligge beskyttet og forsvarlig innfestet, stripset, og elektronikk, batterier samt motor skal beskyttes, men må ha god nok kjøling.

Batteriene må ha sikkerhet ved overoppheting, ødeleggelse eller kortslutning som bryter strømmen til anlegget umiddelbart.

Det er ikke nødvendigvis vanskelig, men det koster penger og tar tid !!

Det er en del av disse tingene som må være på plass når man søker om endring eller ombygging.

Blir ting gjordt riktig i utgangspunktet, og dokumentert med skisser, bilder og gode forklaringer er mulighetene gode for å lykkes.

Det ble litt mye skriving, resten kan vi fortsette på etterhvert.

olaf



twoika2

#102
El rayo:
Bilen din er verneverdig vil jeg tro, dersom du beholder den inntakt og kun bytter motor vil det sannsynligvis være enklere å få den godkjent enn en nyere bil. Den kan muligens godkjennes etter unntaksbestemmelsene.

Kravene som stilles er ikke så strenge, da det er gammel bil tas det utgangspunkt i kravene da denne var førstegang registrert.

Du må selvsagt gjøre jobben like solid, men her er det ikke mye tekniske ting å henge seg opp i, som abs kollisjonsputer osv.

Dessuten er motoren plassert bak av alle ting, det forenkler det hele en god del om man ser bort fra mulig frontkollisjon.

Utfordringen kan bli at det er kompakt bil med lite plass, men umulig tviler jeg på at det er.

Du har jo en solid ramme rundt motoren og kan bygge opp og ned på den bare du holder deg innforbi minimum høyde fra asfalten.

Har kopiert linken til siden din inn her:
http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner

Kan ikke se hvordan drivverk og gearkasse er innfestet, du tar vel bare ut motorblokka mm.?

"stå på og ikke mist gnisten"

twoika2

ENDRING TIL EV OG GODKJENNINGSTIPS

Når det gjelder å kombinere et drivverk med deler eller resten fra annen bil kan slike ting fort bli veldig vanskelig eller nesten umulig å få godkjent.

Av den enkle grunn at om man tar utgangspunkt i en allerede godkjent og reg. bil er den i utgangspunktet komplett testet med de sikkerhets-krav og bremse/kollisjonsegenskaper den har originalt. Og da har man også et kjempebra utgangspunkt fordi all sikkerhet allered er på plass. Man gjør altså bare endringer og kompenserer for det man fjerner, og det er betydelig lettere å få godkjent. Rett og slett fordi det da er mindre nye ting, og man kan konsentrere seg om plassering og sikring av ny motor og batterier.

Dette må man blant annet ta hensyn til:
1) vektkompensasjon - bl.a.: fossil/start,motor,dynamo,eksosanlegg,drivstofftank(er)
2) elektrosikkerhet - erstatter gass/bensin/diesel - bryter av strøm ved uhell/kortslutning
3) elektroniske komponenter og sikkerhetsmekanismer - elektromagnetisme - brannsikkerhet.
3) sikkerhet ved en unormal situasjon - ulykke - unormal manøver - hvordan vil nye komponenter oppføre seg ved sammenstør/kollisjon eller unnamanøver.

Om man skal bygge om både rammer og karosseri vil det bli enda mer, og hvordan kan det testes om alt dette kommer ut for en unnamanøver eller kollisjon? Derfor er det mye enklere å endre enn å bygge ved å bruke drivverk fra noe og karosseri fra andre.

Ved konvertering - endring av eksisterende kjøretøy skal trafikkstasjonen ved godkjenning også ta hensyn til bilens alder og de forskrifter som gjaldt da den var ny, og ikke dagens krav til sikkerhet. Altså vil det være betydelig enklere å få godkjent en veteranbil enn en nyere bil. Men greier man å bygge sikkert og kan vise til at en EV blir tryggere å ferdes i når den er ombygd har man gode kort på hånden uansett alder.

Mange av dagens (nye) godkjente kjøretøy har faktisk en ELENDIG sikkerhet. Det er dokumentert i flere tester fra bl.a. sverige og tyskland.

twoika2

#104
Utklipp fra EL rayo sitt innlegg der han har fått svar på en henvendelse fra Vegdirektoratet, saken gjaldt en ombygging av VW Golf:

Vegdirektoratet viser dessuten til at en tyngre motor vil kunne påvirke flere elementer i bilen, så som bremser, forstilling, bærende konstruksjon osv. Det må derfor vurderes om endringen vil være å anse som en omfattende endring, jf. punktet nedenfor.


For øvrig finner vi at de ovenfor nevnte sakene er relativt kurante. Dersom ombyggingen av kjøretøyet er i tråd med disse føringene, bør man kunne avgjøre sakene på distriktsnivå, eventuelt i samråd med regionskontakt uten å forelegge saken for SFOOR.


4.1.2. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Det skal innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd. Ved endringer i vognkortet, må det påses at bilens historikk, dvs. tidligere registrerte data, er historisk tilgjengelig i Autosys.

"Kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet"

Dersom trafikkstasjonene har kompetanse og er flinke nok kan de godkjenne endringer/ombygninger selv uten å involvere Vegdirektoratet.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA