Hovedmeny

2021.44.30.7

Startet av elhansen, fredag 14. januar 2022, klokken 05:55

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 07:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. januar 2022, klokken 15:01
De som har problemer med varmepumpen bør vaske spjeldene sine  ;)
Den siste oppdateringen skal visst tvinge varmepumpen til å fortsette å jobbe selv om du har fått is i rubben...øh..spjeldene...foran i grillen....som egentlig skal lukke og åpne....som vist på fjesboken i denne tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=58814.405

Skulle ikke octovalve klare å ikke kjøle ned bilen med en iskald radiator når det ikke er behov for det?

Hæh? Jeg er ikke så inne i det tekniske. Leste bare at den siste oppdateringen gjør at bilen ignorerer feilmeldingene fra grill-spjeldet, og varmepumpen vil dermed fortsette å jobbe selv om spjeldets sensorer roper om hjelp. Før den siste oppdateringen slo varmepumpen seg av ved feilmelding fra spjeldet.
Tesla Model Y                         2021-

Haavis

Sitat fra: Haavis på fredag 14. januar 2022, klokken 23:10
Fikk 30.6 i dag, hjalp ikke. Fortsatt feil på klimaanlegget.

Fikk 30.7 i dag også, hjalp fortsatt ikke.

geear

Nå er vel dette en softwarefiks for å fikse det periodiske kuldeproblemet? Du har vel ingen varme, så du har vel en fysisk feil på bilen, og må nok ha rep før det ordner seg...

Er det noen som IKKE har en bil med feil, som har fått testet om dette har løst problemet?

filtvet

Jaggu, der kom det inn en opptatering til. 2. på 2 dager....

Merker ingen forskjell. Min varme har holdt seg bra siden nyttår uansett.

elhansen

Kjørte en lengre tur i går etter 30.7 er installert og stabil varme hele tiden. Ikke spesielt kaldt ute da men motorveg og 110 sone..... satser på at det litt kaldere i morgen da jeg skal kjøre samme veg tilbake.

model3pw

Det virker som utviklerne i California driver med endel prøving og feiling av mangel på kuldegrader. «Virker varmepumpen nå da??! Nei? Kode, kode, deploy... Nå da???»  ::) 2021.44.30.8 i test idag... 3rd time's a charm?

Kim-

Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:01
Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
Skriv umiddelbart en e-post til Tesla og si at du vet hvordan de må teste bilene sine, slik at de klarer å løse varmeproblemet. Vet du helt sikkert at de ikke har dette? Hellemin!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Kim- på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:01
Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
Kan vel tenkes at det er minusgrader ved testsenteret litt sør for Fairbanks, Alaska...

https://www.cnet.com/google-amp/news/tesla-alaska-exclusive/

Kim-

Utifra at dette er vinter nr 2 med samme problem tror jeg de sitter fint inne på kontoret og programmerer, samler data fra bilene, analyserer og programmerer på nytt, dette forsetter i evig loop
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

#25
Jeg skal ikke unnskylde Tesla, men jeg har erfaring for at feil noen ganger først oppstår når det er produsert store serier, eller når komponentene har vært gjennom en viss aldring. Det kan være statistiske variasjoner som stort sett går bra, men som i enkelte kombinasjoner feiler.  Da gjelder det å ha tenkt redundans og fail-safe i utgangspunktet (Jeg har for eksempel to harddisker i PCen min).

I dette tilfellet kunne det vært å beholde PTC elementet i tillegg til kondenseren. Eller gjøre som Hyundai, å ha 230V stikkontakter, så kan en ha med seg vifteovn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Atle3

At det ikke er ptc er merkelig. Når man har hus med varmepumpe har man jo også panelovn for de kaldeste dagene.

filtvet

Kvalitetskontroll er tydeligvis helt ut i dag. Selv nye toyota-er er mye dårligere bygget enn før. Gjelder bare å pushe ut noe "nytt". Heldigvis fikk vi mange nye spill i år så de vet hva de skal prioritere /s

Snart kommer 2021.44.30.8....

turfsurf

#28
Sitat fra: filtvet på søndag 16. januar 2022, klokken 06:05
Kvalitetskontroll er tydeligvis helt ut i dag. Selv nye toyota-er er mye dårligere bygget enn før. Gjelder bare å pushe ut noe "nytt".
Dette er jo sånn det blir når pris er det som bestemmer.

Har sette dette på alt fra vaskemaskiner og panelovner til store industrianlegg.

De første utgavene er gjerne veldig robuste, men med en del funksjonelle mangler. Så forbedrer man produktet, før jakten på kostnadsreduksjon begynner, helt til man leverer absolutt minimum av nødvendig kvalitet.

Dette er jo kjent helt tilbake til lyspærenes tid, da produsentene gikk sammen og reduserte levetiden fra 2500 til 1000 timer f.eks (Phoebus kartellet).

Nå om dagen er vel målet kun å oppfylle levetid innenfor garanti/lovverk.

Tesla drevet at Elon har tatt det som har med å levere absolutt minimum til nye høyder, og drar det nok litt for langt innimellom. De virker derimot å ha en tanke om lang levetid i bakhodet. Da er jo færrest mulig deler og enklest mulig konstruksjon en viktig del av det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Atle3 på søndag 16. januar 2022, klokken 01:00
At det ikke er ptc er merkelig. Når man har hus med varmepumpe har man jo også panelovn for de kaldeste dagene.
I bilen er ikke problemet at VP ikke kan levere nok effekt på de kaldeste dagene. Problemet er at den stopper. For å overføre det til et hus så er ikke en panelovn en reserve for VP. Når strømmen går er det vedovn som er reserven. I dag er det dessverre mange hus som bygges uten pipe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA