Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er virkelig iOn og C-zero ute av produksjon?

Startet av Bodø_EL, mandag 17. september 2012, klokken 23:05

« forrige - neste »

Bodø_EL

Skal bruke bilen til pendling på jobb (Sandefjord - Stathelle/Brotorvet) ca 47 km 1 vei)= ca. 10 mil. Har dessverre ikke mulighet for lading på jobb :( Men håper Leafen holder tur/retur på en lading hjemme (hvis ikke må jeg kanskje lade på Vassbotn-grillen) Har bare den laderen som følger med bilen på 10a. Noen som har noen formening om denne pendlingen med 10 mil? Vintertid vs Sommertid? Hvor mye klarer 10a lader å lade bilen min på 30 min? ved 0 grader f.eks? Leafen blir parkert på brotorvet ca 7 timer hver dag. Når må jeg sette i laderen hjemme for å oppnå 100% til kl 07:00 ved ca 5-10% når jeg setter i lader? Tips & anbefalinger mottas gjerne :)

Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Moru

Hei gratulerer!

Mine erfaringer etter snart to måneder med Leaf:

Lading med 10A i en halvtime gir deg knapt 5km vil jeg tro, så det er nok ikke noe alternativ...

10 mil vinterstid føler jeg er akkurat på grensen enkelte dager, spørs hvor hard du er på gassen samt varmeapparatet og motbakker osv på strekningen. Vil tro andre her på forumet kan gi deg bedre tips på den aktuelle distansen!

Slik bruken vår av Leafen har blitt, settes ladestart til kl 00 og ladestopp til kl 00, da starter lading tvert den settes i bilen, og vi har da bilen for bruk på kortere turer kveldstid.

Bruker du derimot Leafen lite på kveldstid, programmer ladestopp (end timer) til feks kl 07, og sett i lader når du kommer hjem fra jobb, så finner bilen selv ut når den må starte lading for å være 100% til kl 07. De gangene jeg har brukt timeren til å ha ferdig lading til feks kl 07, opplevde jeg at bilen var fulladet minst 2 til 3 timer før denne tiden, så dette må du prøve deg fram til selv. Det skal være mulig å presse ut noen kilometer ekstra av batteriet hvis du begynner å kjøre rett etter lading (batteriet har litt høyere temp da, spesielt vinterstid). Bruk også 10A ladinga til å varme opp kupeen vinterstid før du starter hjemmefra, dette gjør du via climate control, og du tjener inn noen kilometer der også!

Lykke til!

Rune
Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

jkirkebo

#2
Sitat fra: Moru på søndag 26. august 2012, klokken 11:38
10 mil vinterstid føler jeg er akkurat på grensen enkelte dager, spørs hvor hard du er på gassen samt varmeapparatet og motbakker osv på strekningen. Vil tro andre her på forumet kan gi deg bedre tips på den aktuelle distansen!

10 mil kan bli noe på grensen i 100km/t. I 80km/t bør det ikke være noe problem, så lenge strekningen ikke er spesielt kupert. Høydeforskjell bør ikke ha mye å si da det skal kjøres begge veier.

Sommerstid er det bare tut & kjør. Jeg kjørte 104km til Lillestrøm gjennom indre Østfold i går, kom fram med 41.6% igjen på batteriet. På E6 i hovedsakelig 100km/t pleier jeg å ha ca. 27-33% igjen etter 96km sommerstid.

Men GOM'en (Guess-O-Meter, den som viser gjenværende kjørelengde) blir ganske "pessimistisk" på slutten (når det er under 30-40km igjen) og vil nok garantert vise for liten gjenværende kjørelengde på vinteren. Et SOC-meter som gir nøyaktig batteriprosent kan være en god investering (i overkant av en tusenlapp), da kan du lage deg noen "checkpoints" der du vet hvor mange prosent du må ha igjen for å komme deg hjem. Ligger du "bak" er det bare å sakke farten en smule, evt. slå av varmeapparateten stund.

Ellers ser det ut til å være godt under en kilometer å gå fra ladeplassene på Brevik ytre havn til Brotorvet, det kan kanskje være et alternativ de aller kaldeste dagene ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Moru på søndag 26. august 2012, klokken 11:38

Lading med 10A i en halvtime gir deg knapt 5km vil jeg tro, så det er nok ikke noe alternativ...


Hei,

10 A gir ca 20 km per time du lader.

16 A gir ca 30 km per time du lader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 26. august 2012, klokken 13:16
10 A gir ca 20 km per time du lader.
16 A gir ca 30 km per time du lader.

Det var vel litt å ta i synes jeg. 16A i en time gir 15% på batteriet, 10A ca. 9%. Om vi går ut ifra 150km rekkevidde betyr det 22km på 1 time 16A og 14km på 1 time 10A. Ved 100km rekkevidde vinterstid blir tallene 15km og 9km sånn circa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2012, klokken 14:17
Sitat fra: Rio på søndag 26. august 2012, klokken 13:16
10 A gir ca 20 km per time du lader.
16 A gir ca 30 km per time du lader.

Det var vel litt å ta i synes jeg. 16A i en time gir 15% på batteriet, 10A ca. 9%. Om vi går ut ifra 150km rekkevidde betyr det 22km på 1 time 16A og 14km på 1 time 10A. Ved 100km rekkevidde vinterstid blir tallene 15km og 9km sånn circa.

Hei,

Det er riktignok tall fra GOM (og fra sommertid), men det reflekterer hvor mye GOM mitt endret seg. Jeg utførte flere tester, og det var rimelig konsistent - med en 16 A ladekladd fikk jeg 1 km hver 2. minutt. (Testet over lengre perioder.) Det er dog kun noe jeg bruker meget grovt.

21,5 kWt / 3,7 kW = 6 timer (jeg vet dette er "ideelt").

180 km / 6 timer = 30 km/t.

Det er selvsagt flere tap der som ikke er regnet med, men så går ikke GOM helt opp til 180 km heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leaffen

Sitat fra: Rio på søndag 26. august 2012, klokken 15:06
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2012, klokken 14:17
Sitat fra: Rio på søndag 26. august 2012, klokken 13:16
10 A gir ca 20 km per time du lader.
16 A gir ca 30 km per time du lader.

Det var vel litt å ta i synes jeg. 16A i en time gir 15% på batteriet, 10A ca. 9%. Om vi går ut ifra 150km rekkevidde betyr det 22km på 1 time 16A og 14km på 1 time 10A. Ved 100km rekkevidde vinterstid blir tallene 15km og 9km sånn circa.

Hei,

Det er riktignok tall fra GOM (og fra sommertid), men det reflekterer hvor mye GOM mitt endret seg. Jeg utførte flere tester, og det var rimelig konsistent - med en 16 A ladekladd fikk jeg 1 km hver 2. minutt. (Testet over lengre perioder.) Det er dog kun noe jeg bruker meget grovt.

21,5 kWt / 3,7 kW = 6 timer (jeg vet dette er "ideelt").

180 km / 6 timer = 30 km/t.

Det er selvsagt flere tap der som ikke er regnet med, men så går ikke GOM helt opp til 180 km heller.

Lading:
P (W) = U x I = 240V x 10A = 2400W = 2,4kW. Lader du med denne effekten i en time får du 2,4kWh.
P (W) = U x I = 240V x 16A = 3800W = 3,8kW. Lader du med denne effekten i en time får du 3,8kWh.

Trekk fra litt for tap i lader, så får du noen mere reelle tall å forholde deg til. Resten kan dere regne ut selv.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen på mandag 27. august 2012, klokken 20:10
Lading:
P (W) = U x I = 240V x 10A = 2400W = 2,4kW. Lader du med denne effekten i en time får du 2,4kWh.
P (W) = U x I = 240V x 16A = 3800W = 3,8kW. Lader du med denne effekten i en time får du 3,8kWh.

Trekk fra litt for tap i lader, så får du noen mere reelle tall å forholde deg til. Resten kan dere regne ut selv.

Laderen i Leaf kan ikke levere mer enn 3.3kW til batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA