Hovedmeny

Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55

Startet av Thobly, fredag 07. januar 2022, klokken 06:46

« forrige - neste »

audioboy

Vurderer du kjøp av import må du sette deg grundig inn i hva du kjøper. Be om VIN fra selger og sjekk utstyr på https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do.   Vet at bla. Birger N. Haug (så det var linket til en Glaxaxy tidligere her) importerer fra bla. Frankrike. Hver enkelt lands importør kan gjøre egne tilpasninger, og mye greier som kan mangle. Franske biler f.eks. beskyttelsesdeksel under bilen foran som er standard i Tyskland og Norge.  Utstyrpakker/grunnpakker er ulike i ulike land. Importbiler mangle ofte gummimatter, vinterdekk++ Så viktig å regne på totaøkostnaden så man faktisk sammenligner pærer med pærer. Folk er generelt mer skeptiske til importbiler selv med EA8 og 7E4, så syntes en importbil minst bør koste minst 7-8% mindre enn en norsk.

Lykke til med kjøp!
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Dieselgubben

Ikke noen grunn til å kjøpe import så lenge disse bilene er såpass høyt priset. Har fått tilbud om norske E-tron 55 2021 modeller med under 10 k km kjørelengde til 630 og 640 k med advanced business pakke. Tilbud på ny e-tron 55 til 675 k da med storkundeavtale inkl vinterdekk og service. Ikke de mest utstyrte, men mye bil for pengene. Ser at flere som selger brukte e-tron har for høye prisforventninger sammenlignet med ny bil. Nå kommer også en ny Adv. Business edition med matrix, B&O anlegg og oppvarmet ratt som man får for under 700 k. Inkl vinterdekk, service og gunstig lånerente.

Pondus1

Vurderer å gå for en, i utgangspunktet brukt, E-tron. Har en Tesla S70D i dag, og anslår at den har omtrent samme rekkevidde som en 50, noe vi klarer oss greit med i det daglige, så jeg heller mot den. Lader 95% hjemme. Men det er jo en jungel å orientere seg i utstyrs- og prisnivå. Ser at man ved privatkjøp kan få en 2020 50 Advanced sport med relativt lav km, til under 500k, det kan vel ikke være så galt?

Denne f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231667077

Var på Albjerk i Drammen og så på denne idag, men den virker da å ligge høyt i pris?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251561113

Mine prioriteringer ift utstyr: Sportsseter elektriske, adaptiv cruise, hengerfeste, keyless, forvarming via app, helst B&O og Apple carplay,  helst godt under 50k km, ellers er resten mer kjekt å ha.

Er tilhenger av lengst mulig garanti, så nyest mulig, ikke eldre enn registrert i 2020.

Her er en 2020 55 til 599k, men den er gjerne tynt utstyrt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252516435

Noen tips til gode kjøp? Vil helst holde meg under 600k.

Tilslutt er det jo alltid alternativet å kjøpe nytt. Noen som vet om man kan få Edition pakka til 50? Da står man jo med en Advanced Sport Edition til 650k, og det er kanskje ikke så verst det heller, med serviceavtale og kampanjerente? Hvordan er leveringstiden på disse om dagen?

Trond.m

Synes som den Navarra blå til 480 virker som mye bil for pengene. Har ikke gått langt heller. e-tron 50 har tydeligvis falt mye i pris siste år, og årsaken er at den har dårlig rekkevidde i forhold til nye biler. Jeg ville aldri vurdert ny e-tron 50 i dag, så tenker du nytt ville jeg satse på 55.

Er nok kjøpers marked for brukte e-tron 50 nå, og er rekkevidden tilstrekkelig for din bruk, så kan det være et fornuftig kjøp.
Er litt rart det som står om Matrix LED i annonsen. Tror ikke mange vil betale for å leie dette pga. prisen, og uten dette er det manuell styring av fjernlys. Ikke noe stor problem, men greit å være klar over.

elektro

Sitat fra: Pondus1 på lørdag 09. april 2022, klokken 23:14
Vurderer å gå for en, i utgangspunktet brukt, E-tron. Har en Tesla S70D i dag, og anslår at den har omtrent samme rekkevidde som en 50, noe vi klarer oss greit med i det daglige, så jeg heller mot den. Lader 95% hjemme.

Bare et lite innspill her; det er mulig e-tron 50 faktisk har noe kortere rekkevidde enn S70D. Førstnevnte lader raskere og er naturligvis å foretrekke på de fleste måter, men bare sånn at du ikke blir skuffet ift. dette. Om rekkevidde er viktig, kan du jo låne en e-tron 50 og kjøre samme runde, helst i følge, med de to bilene. Og lese av prosent batteri brukt.

Jeg gikk selv fra Model S75D til e-tron 55 og opplever rekkevidden som ganske lik i praksis. Mulig e-tron 55 går noen mil lenger, men for alle praktiske formål må man lade like mye. Eller lite.. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 10. april 2022, klokken 09:01

Bare et lite innspill her; det er mulig e-tron 50 faktisk har noe kortere rekkevidde enn S70D. Førstnevnte lader raskere og er naturligvis å foretrekke på de fleste måter, men bare sånn at du ikke blir skuffet ift. dette. Om rekkevidde er viktig, kan du jo låne en e-tron 50 og kjøre samme runde, helst i følge, med de to bilene. Og lese av prosent batteri brukt.
Godt råd. Nå er det jo mulig S70Den har en del degradering, så i så måte kan de kanskje være sammenlignbare. Ellers har vel etron 50 omtrent like stort batteri (eller litt mindre?), og er en både vesentlig tyngre og større bil mtp frontareal.

Den største forskjellen vil være på motorvei og typisk "til hytta" hvis det er en del stigning.

Men så lenge rekkevidden er innenfor ditt behov så er jo etron 50 brukt ett bra kjøp nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pondus1

Heller mot å sikte mot en av de rimeligere, så om det ikke funker, så får man heller bytte før planlagt.

Ser et par andre alternativer her:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251770306

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=228855274

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249291361

Ellers er de rimeligste 55 fort borti 100k dyrere, ser det ut til. Denne er av de rimeligste:

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. april 2022, klokken 09:14
Sitat fra: elektro på søndag 10. april 2022, klokken 09:01

Godt råd. Nå er det jo mulig S70Den har en del degradering, så i så måte kan de kanskje være sammenlignbare. Ellers har vel etron 50 omtrent like stort batteri (eller litt mindre?), og er en både vesentlig tyngre og større bil mtp frontareal.

Den største forskjellen vil være på motorvei og typisk "til hytta" hvis det er en del stigning.

Men så lenge rekkevidden er innenfor ditt behov så er jo etron 50 brukt ett bra kjøp nå.

Kanskje har etron 50 like mye rekkevidde i teori eller WLTP, men med samme batteri og langt større front-areal, vil det på strekninger der rekkevidde faktisk er viktig (lange turer over 80kmt/motorvei) vil etron garantert ha langt dårligere rekkevidde. Om du trenger mer rekkevidde enn du har i model s 70 ville jeg definitivt gått for noe annet, hva med MEB bil?

Pondus1

Ike så bekymret for rekkevidden, klarer oss mer enn bra med Teslaen også, det er ikke driveren for å bytte. Den har nok noe redusert rekkevidde, samt noe vampire drain, så tror ikke det er så stor praktisk forskjell. Den har også strupet hurtiglading, så Audien vil være overlegen. Og lader med 11kW hjemme, hovedsaklig all lading foretas der.

Har ikke hytte enda, planlegger det, men det vil uansett ikke være mer enn ca 17 mil, med en godt utbygd hurtiglader på veien. Og en sjelden årlig tur fra Østlandet til Bergen kan jeg fint leve med litt lading om jeg sparer nærmere 100k. Har egentlig lyst på en E-tron, frister ikke så mye med f.eks Q4. Har stor hund som tar mye av bagasjen, så greit med litt mer plass.

Utfordringen er jo å finne en bil med den rette utstyrskombinasjonen, ser at det ikke er så mange i det rimelige segmentet med B&O, så det kan nok være ryker.

Er forvarming fra app standard her?

tromsø

Sikker på at du trenger B&O?
Syns originale anlegget er klart godt nok, og jeg var audiofil før i tida!

Og ja, forvarming via app er standard.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Forvarming vi app er ikke helt standard. Det er en egen opsjon (kode GA2 til kr 980,-), men den har vært med i de fleste utstyrspakkene som har vært solgt i Norge. Men på en basismodell, evt importbil, så er det ikke sikkert dette er med!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

StigV

Sitat fra: Pondus1 på søndag 10. april 2022, klokken 20:16

Utfordringen er jo å finne en bil med den rette utstyrskombinasjonen, ser at det ikke er så mange i det rimelige segmentet med B&O, så det kan nok være ryker.

Er forvarming fra app standard her?

Har sendt deg en melding. Min har det utstyret du ser etter  :)

2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

JohnPGriff

Sitat fra: Pondus1 på lørdag 09. april 2022, klokken 23:14
Vurderer å gå for en, i utgangspunktet brukt, E-tron. Har en Tesla S70D i dag, og anslår at den har omtrent samme rekkevidde som en 50, noe vi klarer oss greit med i det daglige, så jeg heller mot den. Lader 95% hjemme. Men det er jo en jungel å orientere seg i utstyrs- og prisnivå. Ser at man ved privatkjøp kan få en 2020 50 Advanced sport med relativt lav km, til under 500k, det kan vel ikke være så galt?

Denne f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231667077

Var på Albjerk i Drammen og så på denne idag, men den virker da å ligge høyt i pris?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251561113

Mine prioriteringer ift utstyr: Sportsseter elektriske, adaptiv cruise, hengerfeste, keyless, forvarming via app, helst B&O og Apple carplay,  helst godt under 50k km, ellers er resten mer kjekt å ha.

Er tilhenger av lengst mulig garanti, så nyest mulig, ikke eldre enn registrert i 2020.

Her er en 2020 55 til 599k, men den er gjerne tynt utstyrt?

Noen tips til gode kjøp? Vil helst holde meg under 600k.

Tilslutt er det jo alltid alternativet å kjøpe nytt. Noen som vet om man kan få Edition pakka til 50? Da står man jo med en Advanced Sport Edition til 650k, og det er kanskje ikke så verst det heller, med serviceavtale og kampanjerente? Hvordan er leveringstiden på disse om dagen?

Jeg gikk til en e-tron 50 fra en modell S 75 og ha ikke angret.  Erfart rekkevidde i sommer var rundt 300km.  På vinteren er 225km mer realistisk.  Da jeg kjøpt i april 2020 var prisforskjellen mellom 50 og 55 kr.: 130 000 med likt utstyrsnivå. Og 55 leverte etter min erfaring bare 7mil lengre rekkevidde. 
I vinter måtte jeg lade på vei opp til hytta, men ingen problem på vei hjem.  Hytta er 19 mil fra Høvik, men med en meget bratt stigning opp fra Leira.
e-tron 50 er den beste elbilen jeg har hatt siden jeg begynte å kjører elbil på slutten av 2013. I dag har bilen har gått 22 000km, noe som fortelller at batteriene er fortsatt i god form.  Modellen er Advanced Sport.
Litt irrelevant her, men likevel.  Utstyrsnivået som jeg trives med er:  Mthyos Sort, Svart Optikk, Matrix Lys, Soltak, Head Up, Ambientbelysning Flere Farger, Ladelukke Høyre Siden, Virtual Cockpit +, Valconaskinn el Sportster, Lydinsolert sidevinduer, 4 Zone Klima pakker. Hengerfeste er standard på Advanced Sports.
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Trond.m

Når man må lade på vei til hytte på fjellet 19 mil unna, så vitner det vel om at utviklingen har gått litt fra e-tron 50. 5 minutter ladestopp er nok greit,men kanskje ikke 1 time ladekø når det er stor utfart. Til sammenlikning kjørte jeg id.4 GTX til vår hytte 19 mil, 1100 moh nå i påsken og hadde 50 %, 200 km rekkevidde igjen. Kjørte tilbake til Asker etter at bilen sto ute uten strøm i flere kuldegrader og snøvær og kom hjem igjen med 9 %. Rekkevidden blir da 42 mil. Snittfart 67 km/t og 20 grader i bilen. Ville nok styrt unna e-tron 50  med mindre behovet for langkjøring er minimalt. 7-8 mil ekstra høres ikke mye ut, men det øker fleksibiliteten vesentlig ved langturer der du bare utnytter 65-70 % av batteriet mellom ladestoppene (fra 10/15 % til 80 %)

ThomasEL

Vi hadde 50 før og byttet til 55.

Vår erfaring, selv om den selvsagt er 100% subjektiv for vår familie, er at 50 var ganske uproblematisk på lengre turer (70-90 mil), så lenge man kjører langs hovedveier med god HPC-dekning. Bilen var stort sett ferdig ladet før alle hadde vært på do og fylt kaffekoppen etc.

For vår del var det derimot de turene der man akkurat ikke klarte seg uten lading, eller mer presist: var usikker på om man klarte seg uten lading, som var en stressfaktor og bidro til byttet til 55.
Det å ikke være 100% sikker på at man nådde hytta 200km og 800 høydemeter unna på alle fører, var litt kjipt. Selv om vi i praksis faktisk kun måtte lade én gang på to år på den strekningen...

Så alt avhenger av bruksmønster.
Som Trond.m tenker jeg også det kan være viktig å nå målene man regelmessig kjører til uten lading. Men hvis man uansett må ha et ladestopp eller to eller tre, så betyr kanskje forskjellen mellom 50 og 55 mindre. Men igjen, det er vår subjektive erfaring.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA