Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøre model s i Norge

Startet av hma, søndag 16. september 2012, klokken 14:09

« forrige - neste »

hma

Dette er viktig informasjon til alle som kjører Think med Zebra-batteri. Utgangspunktet for posten er ladeproblemet som oppstår dersom bilen ofte eller lenge etterlates på ladeplugg, uten å bli brukt.

Den tekniske forklaringen er at batteriet styringsenhet (BMI) gjør regnskap over batteriets ladetilstand (StateOfCharge) ved elektriske målinger og kalkulasjoner.
"Feil" bruksmønster av batteriet kan medføre at denne elektroniske målingen avviker med virkelig kjemisk ladetilstand.
Da kan batteriet være helt fullt (384V) mens BMI rapporterer SOC mindre enn 80%.

Dersom batteriet er fulladet før SOC har kommet til 80%, vil lading avbrytes med en feilkode (rød skiftnøkkel på instrumentklusteret): "End of charge with SOC too low: New charge disabled".

Bilen kan ikke lades ytterligere før feilkoden er slettet. I tillegg må det gjennomføres en nullstillingsprosess (SOC-reset) med hjelp fra RöhneSelmer-Sandvika.
Prosessen med nullstilling av SOC er i grunn enkel, men den krever engasjement fra FzSonick/FIAMM (R&S har avtale og kontakter). Röhne&Selmer må gi FzSonick en kode fra batteriet og får i retur et engangspassord før SOC kan settes manuelt. Ikke ulikt prinsippet man benytter ved bruk av kodebrikke til nettbank.


RöhneSelmer-Sandvika har følgende råd for å forebygge avvik på SOC:

  1. Bilen bør brukes, ikke etterlates lenge på ladeplugg

  2. Batteriet kalibrerer SOC ved to terskler; 79,9%SOC og ved 29,9%SOC

  3. Bilen bør kjøres under 29,9% SOC én gang hver 14. dag

  4. Bilen MÅ kjøres forsiktig under 29,9% SOC, dvs ikke full gass. 'E-modus' forhindrer dette (maks 80A).

  5. La bilen avslutte lading.


Takk til Fredrik hos Röhne&Selmer-Sandvika som har bidratt med viktige og nyttige opplysninger.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

haakon88t

Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Fin info!

Men regner med at dette er litt forskjellig, software til software? PCU2/finlandsbilene har jo SOC-kalibrering på 74,9%
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på fredag 24. august 2012, klokken 14:31
Men regner med at dette er litt forskjellig, software til software? PCU2/finlandsbilene har jo SOC-kalibrering på 74,9%
Det kan være et poeng. Har du fått vite dette fra R&S?
De fleste finske bilene tror jeg har 160km BMI-versjon 3.12.12. Denne versjonen holder blandt annet 10 grader lavere batteritemperatur og det kan også hende at SOC-kalibrering har et ulikt set-point.

Mulig jeg kan sjekke dette på min gen2-bil mens den lader; følge med om den pauser lading ved 74,9%.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kethorp

Jeg lurer på om noen vet mer om hvordan dette arter seg. Min ble avbrutt omtrent på 80% og lading lar seg ikke starte og rød skiftenøkkel vises og en hører at laderen prøver og prøver uten å lade mer en noen sekunder eller et minutt før den gir seg helt. 12V anlegget oppfører seg helt merkelig.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA