verdiøkning på bolig ved å installere elbillader?

Startet av obregard, onsdag 05. januar 2022, klokken 09:42

« forrige - neste »

obregard

tror jeg poster denne rett, bare slett om ikke. Skal selge bolig med 2 garasjeplasser i Ski. Vi har ikke elbiler så har ikke hatt behov for det før, men megler https://eie.no/eiendom/kontorer/eie-ski var inne på tanken om det er lurt å installere en elbillader der før salg, og at dette vil ha en positiv verdiøkning. hva tenker dere om dette. takk.

Lars C. Krogenæs

For de fleste som har bil er det nå uaktuelt å kjøpe en bolig der man ikke kan lade elbil. Jeg ville i hvertfall fått pris fra elektriker på en installasjon, slik at dere kan vise til at det er mulig og hva det koster. I en budrunde får man med både de som ikke er interessert i elbil-lading, samtidig som man også får med de som ønsker elbil-lading, uten å legge ut for en installasjon. La oss si at en easee lader med installasjon koster 15.000kr, så tror jeg uansett dere vil få igjen mye mer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Kan du installere fritt valgt lader? Eller bare en bestemt fellesløsning?

Om en kan installere fritt valgt type vil jeg tro det er bedre å skrive det - så kan kjøper selv bestemme typen.
Kanskje best å skrive informasjon om det er en bestemt fellesløsning som må benyttes?

Installasjon av elbillader er liten kostnad sett opp mot bolig.
Det viktige er at det er mulig å installere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

obregard

Kan velge fritt. Og litt av problemet om jeg skal gjøre det er at jeg har ikke veldig mye cash akkurat nå, så da måtte jeg tydd til et forbrukslån eller noe slikt og har tidligere hatt det hos tf bank https://bankerfaringer.no/tfbank-erfaringer/ og ønsker helst ikke å gå gjennom noe slikt igjen... så jækla dyrt.

Men da forstår jeg at så lenge det er MULIG noe det er, så kan det holde. Det er good news

arthur

Det viktige er muligheten til å, ikke om den allerede er der, eller ikke. Å tro at man ved å montere en lader til 15.000 skal få igjen så mye mer er i mine øyne nokså naivt for så "dumme" er vel ikke folk. Og hvordan skal man i ettertid kunne dokumentere at man fikk mer enn man ellers ville ha gjort?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Sitat fra: obregard på onsdag 05. januar 2022, klokken 09:58
Kan velge fritt. Og litt av problemet om jeg skal gjøre det er at jeg har ikke veldig mye cash akkurat nå, så da måtte jeg tydd til et forbrukslån
(..)
Men da forstår jeg at så lenge det er MULIG noe det er, så kan det holde. Det er good news
Helt klart - skrive det er mulig - så kan kjøper selv montere det en ønsker er beste løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Jeg tror ikke du får noe økt pris ved å installere lader. Det som kan være fordelaktig er nok å si at det er mulig eller klargjort for å installere elbillader.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Vix

Enig i det som skrives. Jeg er selv på utkikk etter ny leilighet og det viktigste for meg et at det er mulighet til å montere lader. Jeg kan gjerne betale for installasjonen selv.

vinterdekk

Er man forberedt på at spørsmålet kan komme om elbillader, og hva det innebærer å få dette i orden, så hjelper det nok veldig for potensielle budgivere. Det var mer arbeid å få dette i orden i boligen vi nettopp har kjøpt, da vi fant ut i ettertid at vi må anlegge parkeringsplass der styret har bestemt at vi kan montere ladeboksen, f.eks. Men det er gjennomførbart.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

eltyl

Kan ikke tenke meg at man får igjen økonomisk, men kanskje lettere å selge. Men da må du ikke velge billigste og dårligste...
Så mitt syn som potensiell kjøper er at det høres ut som en dårlig ide, spesielt hvis du ikke har pengene på konto.

Jalla

Sitat fra: obregard på onsdag 05. januar 2022, klokken 09:42
tror jeg poster denne rett, bare slett om ikke. Skal selge bolig med 2 garasjeplasser i Ski. Vi har ikke elbiler så har ikke hatt behov for det før, men megler https://eie.no/eiendom/kontorer/eie-ski var inne på tanken om det er lurt å installere en elbillader der før salg, og at dette vil ha en positiv verdiøkning. hva tenker dere om dette. takk.
Finnes det kurser ved garasjeplassene som egner seg for elbillader så nevner du dette. Finnes ikke slike så sier du ingenting før du blir spurt. Å sette opp elbillader før du selger kan du bare glemme.

Trekkoppbil

Det kan være litt både og.

Verden har mange eksempler på at selgere gjør investeringer som kjøper ikke har nytta av.

Kjøperen vil ofte ha en helt annen løsning, enn det selger har funnet på.

Det  jeg trur det  kan være lurt å sette opp, er noen industrikontakter, kurser, og trekkererør ved passelige anledninger.

Megleren kjenner muligens til flokken med kjøpere som ser på aktuelle boliger i området, og man kjenner kanksje til hva som kan få noen av kjøperene til å by over hverandre.

Hva som er praktisk, varierer fra familie til famile:
Bilister vil lade på ulike sider av bilioppstillingsplassen. Noen vil lade med 1-fase, og andre vil lade med 3-fase. Noen vil ha en dedikert kurs til hver bil, andre vil ha en felles kurs, hvor man deler belastinga på ulike kjøretøy på en eller annen sær måte man måtte ønske.
For enkelte 3-fasebiler kan det holde med 16A, mens mange enfasebiler kan ha nytte av 32A, og har man kombinasjoner av ulike biler, kan det bli ei nøtt å få til.
Noen vil kople EVSE til  datakabel mot strømmålderen og huset, og enkelte vil også ha internetforbindelse for EVSE.
Det finnes et bredt spekter av kjøretøy på ett, to, tre, fire eller flere hjul, og det varierer hvor mange kjøretøy en familie har.
Noen vil lade med kabel, og andre vil lade trådløst i framtida.

Noen monterer b-vern i skringssksapet til en høy pris, men det kan bli vanlig at b-vern er innebygd i evse.

Det som kan gi mening, er å ha grunneggende infrastruktur på plass, for å få en smidighet.

elbilist i Bergen

Ja,  jeg tror eiendomsmekleren har rett i at elbillader gir større verdiøkning på boligen enn kostnaden for å sette opp en ladestasjon.    https://e24.no/teknologi/i/Mgem4K/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt   

Moas

Jeg har naboer som akkurat har kjøpt et hus med garasjeplass og ladeboks. De har både elbil og hybrid de lader daglig med fra kun stikkontakter. Årsaken er kanskje dårlig plassert ladeboks innerst i en garasje
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

filtvet

Det "lønner" seg nesten aldri å pusse opp bad, kjøkken etc. Men det blir lettere å selge.

Din bolig ser finere ut enn  alternativene. Samme med lademulighet. Det er enda en ting som kan krysses ut og ny kjøper slipper å tenke på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA