Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man lade fra 3-fase 400V 32A og 16A uttak?

Startet av Hans Håvard Kvisle, lørdag 15. september 2012, klokken 09:14

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Veldig interresante opplysninger Øyvind.

Clean Energy bruker forøvrig samme underleverandør som Elbilhjelpen.no til sine LiFePo4 pakker, men jeg var ikke klar over at de nå har vært gjennom TUV godkjenning. Se bilde av bussrele som Elbilhjelpen.no og Clean Energy bruker på sine batteripakker.

Vet BMS'en har vært gjennom omfattende testing i et annlegg i Munchen.

Desverre anerkjenner ikke Stavanger Trafikkstasjon TUV som et kompetent uavhengig godkjenningsorgan. TUV står ikke oppført på listen over godkjente godkjenningsorganer?? Det var i alle fall det svaret jeg fikk da jeg spurte om TUV godkjenning av C1 min kunne hjelpe på å få den godkjent i Norge.

Jeg må også arrestere deg på at LiFePo4 ikke kan brenne. Der har desverre vært et tilfelle av at en LifePo4 pakke i en CityEl tok fyr, og flammene stod 4 meter til værs. En LiFePo4 celle som lades opp til over 10V ( mot normalt 3.6-4V ) eller reverseres kan ta fyr. Har mistanke om at gjeldende bil brukte 12V Li blokker uten BMS på cellenivå.

De brannene jeg vet om i Norge er derimot med andre kjemier enn LiFePo4. Mest NiCd som du nevner, og som vi ønsker å kunne bytte ut til LiFePo4.

Her må Elbilforeningen være mer på hugget, og forsøke å forklare at en LiFePo4 ombygging av eksisterende Elbil bør kunne bli godkjent på en rimelig og trygg måte. Hver enkelt bil kan jo ikke kollisjonstestes etter bytte av et batteri...

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ellen40

Veldig interessant sak.
Her må elbilforeningen "være på hugget"!! Denne saken kan få stor betydning for mange elbil eiere fremover.

Mener viktige argumenter er:

* Det er svært lite miljøvennlig om fullt brukbare elbiler må kasseres da SVV nekter en naturlig og nødvendig  enkel teknoligioppdatering (egentlig bare nødvendig vedlikehold).
* Vil NIcad teknologi batterier i det hele tatt være tilgjengelig "i praksis" i årene fremover?
* Forutsatt at bilene ikke "trimmes" (og vurdering av behov for oppgradering av bremser, hjuloppheng etc. kan unngås) så bør selv et middels kompetent elektriker-firma kunne prosjektere / godkjenninge en slik batteripakke oppdatering. De fleste av enkeltkomponentene til en slik ombygging har vel allerede separate godkjenninger?
* Dette med "trimming" tipper jeg er noe av det SVV er mest "redd" for. Det bør vurderes tatt inn i Elbilforeningens høringssvar noe vedr. begrensning i trimming da jeg tror ombygging med kun samme eller lavere effekt vil være mye lettere for SVV og se på som "nødvendig vedlikehold"

Trimming ;D. Vil tro at det om noen år vil være svært rimeligere og f.eks. doblet effekten i en Leaf, sammenlignet med fossile biler.
Kan en chip bli tilgjengelig i nær fremtid?     
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

cra

Hva regnes egentlig som "trimming"? Mer HK? Mer toppfart? Høyere akselerasjon?  Kunne godt tenke meg 20 hester mer i Think'en så jeg ikke trenger å lage kø opp de bratteste bakkene og når jeg kjører inn i ei "standard luke" ved påkjøringsfeltet, men toppfarta på knappe 90 er i grunn plenty.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Sitat fra: cra på søndag 02. september 2012, klokken 18:11
Hva regnes egentlig som "trimming"? Mer HK? Mer toppfart? Høyere akselerasjon?  Kunne godt tenke meg 20 hester mer i Think'en så jeg ikke trenger å lage kø opp de bratteste bakkene og når jeg kjører inn i ei "standard luke" ved påkjøringsfeltet, men toppfarta på knappe 90 er i grunn plenty.
Da er det jo bare å øke strømmen. Toppfarten styres av maks. turtall som er programmert i motorkontrolleren så den påvirkes ikke av det . Strømmen kan du øke ved å endre pulssignalet fra BMSen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Griffel

#19
Sitat fra: Caspar på søndag 02. september 2012, klokken 21:11
Sitat fra: cra på søndag 02. september 2012, klokken 18:11
Hva regnes egentlig som "trimming"? Mer HK? Mer toppfart? Høyere akselerasjon?  Kunne godt tenke meg 20 hester mer i Think'en så jeg ikke trenger å lage kø opp de bratteste bakkene og når jeg kjører inn i ei "standard luke" ved påkjøringsfeltet, men toppfarta på knappe 90 er i grunn plenty.
Da er det jo bare å øke strømmen. Toppfarten styres av maks. turtall som er programmert i motorkontrolleren så den påvirkes ikke av det . Strømmen kan du øke ved å endre pulssignalet fra BMSen
Elmotorer er ikke som andre motorer, det som oppgis som maksimal effekt er hva motoren tåler i en en kortere periode,  ikke hva den kan levere av effekt, siden det er tilnærmet "ubegrenset". (Kontinuerlig effekt er selvfølgelig hva den tåler varig).
Derfor ligger det beskyttelse i motordriften (motorkontroller) ellers ville nok motoren ha "smeltet" i lange oppoverbakker. Det er også begrensninger i hvor mye strøm motordriften tåler. Du kan saktens få mer ut av motoren, men det er langt fra sikkert at den fungerer særlig lenge. Motorkontrollere inneholder også strømbegrensning normalt en strøm-tid funksjon. Skal du trimme må du altså forbedre kjølingen av motoren i tillegg til å fjerne strømbegrensningene som er programmert i motorkontroller (og BMS ?).
(Antagelig må du skifte motorkontroller siden den antagelig ikke vil tåle større strøm særlig lenge).
Trimming med å øke strømmen er altså gambling med den konservatismen produsent av motordrift og motor har bruk i sin design.

Siden tapene i motor (varme) er proposjonale med strømmen i kvadrat, er en moderat økning av batterispenningen. (noen celler ekstra), en bedre form for trimming. (Det er selvfølgelig begrensninger her også på hva isulasjon og elektronikk tåler).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Jeg har på ingen måte tenkt å "trimme" Think'en, men å skifte batterikjemi kan kanskje bli aktuelt den dagen pakken ryker. Foreløpig fungerer de originale batteriene prikkfritt. :)

Jeg lurte egentlig bare på hva SVV er så redde for at vi skal gjøre, siden de med liv og lyst prøver å forhindre at vi skal holde bilene på veien når batteriene er utslitte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: cra på mandag 03. september 2012, klokken 09:20
Jeg lurte egentlig bare på hva SVV er så redde for at vi skal gjøre, siden de med liv og lyst prøver å forhindre at vi skal holde bilene på veien når batteriene er utslitte.

Er det bare meg som ser muligheten for å tolke forskriftsendringen som at det kreves et ECE-100-sertifisert verksted for å godkjenne batteribytte? Dersom dette er riktig er neste spørsmål hvordan verksteder blir ECE-100-sertifisert; det kan jo være at dette ikke er veldig omfattende?

Ellers er det er tydelig at SVV ikke ønsker å bygge/vedlikeholde denne kompetansen internt (man kunne jo tenke seg at f.eks. Drammen Trafikkstasjon ble ECE-100-sertifisert). At SVV med dette utgangspunktet ikke vil tillate frislipp av batterikjemibytte har jeg faktisk litt forståelse for.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

commiesoft

'og at det vil være krevende å få godkjent ombygd elbil etter dette regelverket'...

Det er tydelig at disse byråkrat-tullingene er ute etter å gjære det vanskeligst mulig ja.

Det de sier om det store skadepotensialet ved bruk og lading er vel tull? Fullt oppladet
inneholder batteriet i min Think City energi tilsvarende 2,3 liter bensin, alså en halv moped.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Carl Anton Stenling

Situasjonen minner litt om telemonopolet i sin tid. Da var det farlig å tilkoble uautoriserte telefoner til nettet. Kun telefoner skaffet gjennom Televerket var tillatt. Noen år senere var det plutselig greit å tilkoble telefoner fra andre leverandører.

Bytte av batterier krever definitivt at sikkerhetsmekanismer er ivaretatt. Imidlertid er Vegdirektoratet ofte mer opptatt av å hindre miljøteknologi enn å finne egnede løsninger.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RoadRunner

Skjer det noe på dette området - eller er det ingen planlagt aktivitet noe hold?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

PerBear

 Når ikke Boeing klarer å bygge en sikker litiumpakke på første forsøk er det lite sannsynlig at SVV vil tillate vanlige elbileiere å forsøke seg...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Rio

Er det noen som vet hvilken type litiumbatteri som Boing brukte?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aalbork

Litium-koboltoksid.

Her er link til atrikkel i teknisk ukeblad.
http://www.tu.no/industri/2013/01/17/her-er-dreamliner-problemet

Ilustrasjonen fra Sandia National Labs i artikkelen indikerer at f.eks LiFePO4 har langt mindre varmeutvikling ved katodereaksjon.

Har det vært branner i ombygginger hvor LiFePO4 har vært brukt med celleovervåking av en viss kvalitet?

Det fremstilles jo som om det har vært et stort problem med branner på grunn av dårlige ombygginger. Hvor mange slike branner er dokumentert og hbnvordan har disse ombyggingene vært utført. Jeg vil tro min aldrende NiCd-pakke er mer brannfarlig enn om jeg hadde bygget om til LiFePO4 med en god BMS.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Rio

Man kan få LiFePO4-batterier som er godkjent til UN38.3, og da er de gjennomtestet og tar ikke engang fyr om man ikke bruker BMS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: aalbork på mandag 18. mars 2013, klokken 23:32
Har det vært branner i ombygginger hvor LiFePO4 har vært brukt med celleovervåking av en viss kvalitet?

Det fremstilles jo som om det har vært et stort problem med branner på grunn av dårlige ombygginger.

Hvor mange slike branner er dokumentert og hbnvordan har disse ombyggingene vært utført. Jeg vil tro min aldrende NiCd-pakke er mer brannfarlig enn om jeg hadde bygget om til LiFePO4 med en god BMS.


De brannene jeg kjenner til har hatt utkoblete BMS, eller BMS av typen trøsykket montert oppi en matboks.

Det er rart Tyskerene og Sveitserene år dette til, men ikke vi. De kan glede seg over LiePo4 ombygde PSA og Think Classic, mens vi må ta til takke med nye biler med begrenset rekkevidde og dårlig varmeapparat.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA