Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man lade fra 3-fase 400V 32A og 16A uttak?

Startet av Hans Håvard Kvisle, lørdag 15. september 2012, klokken 09:14

« forrige - neste »

aalbork

Noen som vet noe om status på denne høringen? Hvilke innspill har kommet fra forskjellige instanser?

Det er jo ille at det kan fattes vedtak som hindrer ombygging som, utført på forsvarlig kontrollert måte, trolig ville gjort flere aldrende, fremdeles meget gode, elbiler både sikrere og gitt dem økt rekkevidde.

Med en annen mer pragmatisk og konstruktiv tilnærming enn SSV sin, tror jeg at man kunne fått til gode retningslinjer og et brukbart regelverk for ombygging. Videre diskusjoner som belyser problemstillinger og faremomenter. Og dermed bedre og sikrere biler på veiene. Et totalt forbud, slik det legges opp til, vil trolig heller føre til en del mer eller snarere mindre vellykkete - skjulte garasjeombygginger.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

PerBear

Enig, det burde være i myndighetenes interesse å få til en ordning som ivaretar både eierenes og samfunnets interesse.
Å ta frem en metode som er akseptabel og ikke for kostbar må SVV kunne være med på.
Dette kunne vært prosjektoppgave/masteroppgave på et universitet?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Goodrun

Som skrevet i ECE100 angående den omstendelige hydrogenutslipptestingen:

"5.3.1. This test must be carried out on all battery electric road vehicles
referred to in paragraph 1 of this Regulation.
Road vehicles equipped with non-aqueous electrolyte batteries or
sealed "gas recombinant "batteries are excluded.


Da er nok LifePo4 å foretrekke  :)
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Goodrun

Sitat: Typisk SVV å heller nekte noe, enn å ta jobben det krever å godta det.

Ordlyden "kompetent uavhengig labratorium" må enten fjernes, eller utdypes. Dette betyr jo i praksis at de fratar seg selv alt ansvar og mulighet for skjønn, og samtidig påfører de som bygger om en ENORM kostnad på enkeltbygg. Vi snakker jo nesten at hver eneste elbil må ned til TÜV for å godkjennes. Her må de enten ta seg selv i nakken og godta skjønn på utvalgte trafikkstasjoner, eller løsne på kravene, for eksempel la en kompetent elektriker eller fagmann ta seg av kontrollen.(regner med at en elektriker ikke blir betraktet som kompetent uavhengig labratorium)

Hva med "uavhengig kompetent fagmann"? DVS elektriker, bilelektriker med spesialkompetanse på elbil/batterier. Å utforme en foreskrift m/tekniske krav/praktisk veiledning/sjekkpunkter osv er ikke veldig vanskelig men det vil nok kreve litt ressurser. Kanskje vi skulle satt ned et team for å lage en slik foreskrift som deretter legges fram for rette myndighet.  For ombygging av tidligere fossilbiler er jo allerede det meste gjort. Det er jo bare fremdriftssystemet som må bygges om i tillegg til evt. litt modifikasjoner på bunnplate/karosseri. En viktig sak er å unngå blybatteri/våte Nicad og andre batterier som avgir hydrogen eller som på annet vis er brannfarlige.  Jeg kunne forøvrig tenkt meg en elektrisk MX5 :)
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA