SMS fra Tesla om ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær

Startet av Morningstar, tirsdag 28. desember 2021, klokken 15:32

« forrige - neste »

Morningstar

Jeg fikk denne SMSen i går fra Tesla: "Tesla-oppdatering: Du kan ha opplevd ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær i din Model 3. Du vil snart kunne oppdatere kjøretøyprogramvaren til versjon 2021.44.30 for forbedret funksjonalitet under vinterforhold. Sett klimaanlegget i automatisk modus for den beste oppvarmingsopplevelsen. AUTO-knappen blir blå når den er valgt riktig."

Andre som har fått denne? Jeg har TM3 SR+ MIC fra november i år og har ikke opplevd noe problem med varme i kabinen. Har kjørt i temperatur ned til -15C.

Batteriet derimot, har jeg slitt med å få varme i for superlading. Ved forvarming av batteri i en halvtime ved -4 grad, så får jeg maks 16kW ved 45%SOC (se bilder jeg har tatt etter å ha ventet lenge på at ladehastigheten skulle "rampe" opp. og bilen sier den vil være ferdig med å lade etter 50 minutter til fullt batteri, men dette har alltid vært underestimert og ladetiden har tatt opptil èn time og 45 minutter. Det har kommet noen stygge smell (tror det kommer fra octa-ventilen eller varmepumpa) som gjør at hele bilen rister innimellom. Regner med at det kan ha dukket opp noen feilmeldinger som har blitt sendt til Tesla som har trigget den SMSen til meg. Men som sagt, har ikke hatt noen problemer med oppvarming i kupè. Hadde forøvrig TM3 LR i 1 år før jeg gikk over til TM3 SR+, så er godt kjent med forvarming av batteri og superlading. Skjønner forøvrig at den store LFP-jernklumpen på noen hundre kilo under gulvet trenger tid og strøm på å bli gjennomvarmet og at en halvtime med pre-conditioning ikke er all verdens, men hadde da håpet at Tesla klarte å gi en mer riktig estimert tid for lading.   ???
[attachment id=0 msg=1025397] 
[attachment id=1 msg=1025397]

jlan

Sitat fra: Morningstar på tirsdag 28. desember 2021, klokken 15:32
Det har kommet noen stygge smell (tror det kommer fra octa-ventilen eller varmepumpa) som gjør at hele bilen rister innimellom.
Er det denne lyden?
https://www.youtube.com/watch?v=m3MXZaXACMU
.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. desember 2021, klokken 16:23
Det har kommet noen stygge smell (tror det kommer fra octa-ventilen eller varmepumpa) som gjør at hele bilen rister innimellom.
Er det denne lyden?
Jeg tenker også at det er platene rundt batteriet. Meget kjent sak ved lading. Octovalven lager tvilsomt noe hørbar lyd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Morningstar

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. desember 2021, klokken 16:23
Er det denne lyden?
.
Nei, den lyden er jeg godt vant med fra min forrige TM3 LR hvor det smeller i batteripakka ved hurtiglading. Lyden jeg erfarer i min nye TM3 SR+ kommer forran i bilen, og kan sammenlignes med lyden som kommer når du skal skifte dekk og skal få løs en bolt som sitter inn i helv**** godt fast, den lyden akkurat i det bolten endelig løsner. Samt at bilen rister. Lyden kommer i forbindelse med at varmepumpa og/eller octa-valven foretar seg noe.

Regen

Jeg får også denne lyden av og til. Men ikke under lading, hos meg skjer dette når jeg rygger ut av garasjen. Ganske høy lyd, akkomodert av en tydelig risting. Virker som det kommer fra fremre del av bilen.
TM3 2021 LR hvit (solgt)

Morningstar

Sitat fra: Regen på tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:38
Jeg får også denne lyden av og til. Men ikke under lading, hos meg skjer dette når jeg rygger ut av garasjen. Ganske høy lyd, akkomodert av en tydelig risting. Virker som det kommer fra fremre del av bilen.

Ja, høy lyd og tydelig risting. Det har til og med vært folk ved superladerne som har stått ute som har snudd seg og kikket når smellet kommer. Aldri fått det ved kjøring eller rygging dog. Får du grei ladehastighet ved superlading? Og noen andre som har fått tilsvarende SMS fra Tesla?

jlan

Sitat fra: Morningstar på tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:42
Ja, høy lyd og tydelig risting.
Kan det være luftbobler eller dampbobler i kjølesystemet, som begynner å bevege seg når octovalve endrer stilling?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Morningstar

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:53
Sitat fra: Morningstar på tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:42
Ja, høy lyd og tydelig risting.
Kan det være luftbobler eller dampbobler i kjølesystemet, som begynner å bevege seg når octovalve endrer stilling?

Hmm... Kan være. Jeg er ikke så bevandret i luftbobler i kjølesystemverdenen. Men det er en tydelig høy mekanisk lyd som, som tidligere beskrevet, kommer samtidig med veldig kraftig risting i bilen. Det høres ikke ut som en veldig sunn lyd for å si det mildt. Det er litt sånn: "Jøss, hvor mye vil denne lyden koste i reparasjoner på verkstedet." Eller, lyden av å banke inn en firkantet kloss med slegge inn i et rundt hull. Det er vanskelig å beskrive lyder :P Men når jeg fikk den SMSen fra Tesla, så var min umiddelbare tanke at det måtte ha noe med den lyden å gjøre, at feilen (hvis det er en feil) kan ha trigget en feilmelding som har blitt lastet opp i den store Teslaskyen.

janvei

Jeg fikk samme melding som deg i går, men har ikke opplevd noen peoblemer med klimanaleg eller ulyder fra bilen.
Har nye RWD som ble hentet 20 desember. Har kjørt på langtur over fjellet med -15 / -20 store deler av turen. Varmt og deilig inni bilen og ikke noe problem med hurtiglading (med navigasjon slik at bilen forvarmer batteriet).

Spent på når den oppdateringen kommer da og om den gjør noe forskjell. Tipper selv jeg ikke vil legge merke til det i så fall :P

filtvet

Har oppdatert nå, bilen gikk som før, men gui er forandret (til det bedre?). Varm og god med start i -11 grader.

Ift gamle diesel bilen er ihvertfall tesla 3 mye mer behagelig å sette seg inn i. Varm om en setter på klima med mobil ca 10 min før avreise.

Forvarming av batt. er jeg egentlig ikke sikker på at lønner seg økonomisk. Brukte ca 11 kw sist på forvarming før avreise.

Al

Jeg fikk den samme SMSen. Jeg opplevde lillejulaften at klimaanlegget sluttet helt å fungere i ca -17 grader med feilmelding om at AC trenger service (dette på en 2 dager gammer M3LR). Jeg ringte Tesla 2 ganger og endte opp med å bestille service for klimaanlegget. Jeg har sett at flere har opplevd det samme problemet, så jeg tenkte at denne SMSen henviser til en softwareoppdatering som løser dette problemet, men tydeligvis har ikke bare de som har meldt inn dette problemet fått den.

Jeg opplevde ikke noe problem med hurtiglading, men bilen min startet å forvarme batteriet hele 2 timer før ladestoppet. Jeg vet ikke hvor mye en kan forvente å få, men fikk vel litt over 110kW på maks)

Napalmberg

Samme erfaring som forrige innlegg. Minus 18 grader og plutselig ingen varme i bilen. Bilen ble hentet av bergningsbil og fraktet til servicesenter. Eneste fiks var oppdatering av sw
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

filtvet

Det er jo bra om det løser seg med en oppdatering og at det ikke er noe fysisk feil.

Bilen min har fått seg en hard start med temp helt nede i -18.

Føler at de tester mest i California. Ikke mye rust- eller kuldeproblemer der....

ok67

Min Model 3 frå mars 2019 har ikkje varme i varmeaparatet når bilen er i bruk. <Varmen fungerer på forrvarming. Så ein liten tur i -10 der eg starta med +22 grader i bilen, enda med -2 grader i bilen (i følge appen). Ingen forskjell om temperaturen var satt til 22 grader eller til høy.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

Då vart eg akkurat ringt opp frå Tesla om at dei vil ha bilen inn til ein sjekk. Dei trur ikkje softwareoppdateringa vil løyse problemet eg har med varme, men at det var tilfeldig at det skjedde akkurat samtidig som den nye softwaren kom.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA