Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MG5 2022 demo

Startet av laddmeister, mandag 27. desember 2021, klokken 23:51

« forrige - neste »

Radial

Perfekt bruksbil tenker jeg, den gjør det den skal, og går passe langt, med grei komfort og nok utstyr. Neppe perfekt, men til å leve med.

Måtte flire litt av introduksjonen i røyk😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

peby

MG5 har fått pris i Sverige - 419 900,- for Luxury-utgaven, 10 000,- under ZS Luxury.
Med tilsvarende i Norge så snakker vi rundt 330 000,- og det må da være veldig mye bil for pengene?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Pallen

Sitat fra: peby på torsdag 10. februar 2022, klokken 21:24
MG5 har fått pris i Sverige - 419 900,- for Luxury-utgaven, 10 000,- under ZS Luxury.
Med tilsvarende i Norge så snakker vi rundt 330 000,- og det må da være veldig mye bil for pengene?

Om den bare blir 10k billigere enn ZS utgaven så tror jeg de fleste som vil ha en billig MG går for ZSen. Hva er vitsen m å kjøpe denne vs ZS utgaven om prisene er like? Litt større bagasjerom, ellers er d vel ingen andre fordeler....? Hadde trodd denne hadde lagt seg godt under ZS i pris, men vi får se hva de bestemmer seg for i norge :)

Radial

Nå kommer ZS med "Standard range" batteri snart da, og den vil jo bli billigere enn dagens Long Range.
MG5 har vel samme batteri som ZS Long Range, og vil få bedre WLTP enn ZS pga feks aerodynamikk.

Så det vil vel stå på Rekkevidde, praktiske løsninger på SUV vs STV, og ikke minst Bakkeklaring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Sitat fra: Pallen på fredag 11. februar 2022, klokken 16:01
Om den bare blir 10k billigere enn ZS utgaven så tror jeg de fleste som vil ha en billig MG går for ZSen. Hva er vitsen m å kjøpe denne vs ZS utgaven om prisene er like? Litt større bagasjerom, ellers er d vel ingen andre fordeler....? Hadde trodd denne hadde lagt seg godt under ZS i pris, men vi får se hva de bestemmer seg for i norge :)

Gode spørsmål. Ser at det er 200 liter mer plass med nedfellbare seter på MG5, samt at den er 27 cm lengre og har 8 cm større akselavstand. I tillegg er MG5 lavere og har ett langt tak som kan romme en større takboks uten at totalhøyden blir ett problem. I bunn og grunn de fordelene som kommer med en kompakt stasjonsvogn.

MG ZS EV mangler dessverre lys til andre seterad, det er nok en ulempe når man skal spenne fast barn i bakovervendt barnesete. MG5 har i alle fall lys bak.

Tror alt i alt at MG5 vil være interessant for mange barnefamilier. Comfort utgaven har jo ganske mye på plass om man klarer seg med manuell justering av klimaanlegg, og da er prishoppet opp til ZS EV Luxury muligens mer avgjørende.

Skjønt, MG5 vekker ikke akkurat mye følelser hos meg. Den taler mer til fornuften.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Blitz

Etter min menig er MG i ferd med å prise seg ut av markedet, du får nå en Polestar 2 med vinterhjul og 3 års service til 350 000 med  samme 440 km (WLTP) som ZS . Det er riktignok en dårligere utstyrt bil, men tar man med vinterdekk til 20 000 og tre års service kostnad på 14300, som Birger N haug forlanger, dvs totalt kr 34300 så havner MG ZS på 374 000. Da kan man koste på seg Pilot pakken til Polestar til kr 30 000 (Pilot-pakken utvider sikkerhetsfunksjonene i Polestar 2 med Pilot Assist, intelligente piksel-LED-frontlykter, 360º kameravisning og mer) Da får man de beste lysene som finnes i markedet i dag, og etter min menig en langt mer attraktiv bil til 380 000, kun marginalt dyrere en ZS.
Det er kun registert 30 ZS så langt i år, og den nye modellen er til salgs på finn for umiddelbar levering, så noe galt må det være.

Radial

ZS er nok litt dyr i dagens marked, og den er priset litt vel tett på Marvel R.
Attpåtil kan man heller kjøpe (hvis den kunne blitt levert) Enyaq med 50kWh Batteri til nesten samme pris, inkludert vinterdekk (kampanjer hos Møller er vanlig).

Så MG5 går hard konkurranse i møtet, kanskje særlig i Norge.
Men de kan stort sett levere, det er problemet til mange konkurrenter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Blitz

Tipper de  andre bilprodusentene puster lettet ut over at Kinesiske produsenten ikke grep denne muligheten til å selge store volum ved å prise bilene attraktivt. Grådigheten tar overhånd og snart er det for sent, Volkswagen og andre produsenter har produsert og lagret enorme mengder biler, som kun venter på noen deler før de kan sendes ut i markedet. Dessuten forventes Tesla å starte produksjonen i Berlin ganske snart, med en kapasitet på 500 000  biler i året (i hovedsak Model Y) for det Europeiske markedet. Ifjor solgte Tesla ca 170 000 i Europa, så de må øke salget dramatisk fremover, og det kommer de til å gjøre ved å senke prisen, det er ikke tema å redusere produksjonen, da kommer de til å bli slaktet på børsen, så det som produseres, det skal selges.
Jeg tipper at på slutten av året kan du få Standard Range Model Y (60 kwh lfp) fra Kina eller Tyskland for 400 000. Det er heller ingen krav fra Tesla om å ta service for å beholde garantien, dvs på 5 år kan man spare nærmere 25 000 kr dersom man kan gjøre noe selv, sjekke bremser, bytte kupefilter osv

vinterdekk

Elektrisk Peugeot 308 SW vs MG5.
ZS EV vs. Kia e-Niro.

Bedre å sammenligne alternativer som er litt nærmere hverandre. Diskusjonen her indikerer at utvalget av elbiler ennå ikke er godt nok i alle segmenter.

Blitz

Jeg er enig i det er mer sammenlignbare modeller. men siden ZS nå har fått slike idiotpriser er det relevant å sammenligne med modeller en klasse opp. I England koster toppmodellen 410 000 kr (I England koster Polestar 2 fra 480 000 kr)  med moms på 20%  og importavgift på 10%. Det betyr at Norgestillegget  (idiotmoms) er på ca 60 000-70 000 kr, som går rett i lomma på produsent og importør. Så det gleder meg at Norge har bestått iq testen, og kun kjøpt 30 stk så langt i år, spesielt siden MG er eid av Kinesiske myndigheter og overskuddet brukes til våpen rettet mot Vesten.

vinterdekk

Fint om vi kunne komme tilbake til temaet. :) Bilen MG5 har ikke fått så mye omtale på dette forumet, og pris og leveringstidspunkt i Norge blir vel snart endelig etter lang ventetid. Jeg tror ting som MG Pilot og ACC blant standardutstyr kan avgjøre valget for noen sett mot innstegvarianter fra andre merker som ikke har ACC.

kaiat

Har sett litt på denne selv og forhørt meg hos MG-forhandler om bilen. De har ikke hørt så mye selv og demobiler er forventet når det nærmer seg sommer fikk jeg høre nå sist.

vinterdekk

Gir litt bedre inntrykk av praktisk bagasjeromsplass i denne videoen fra Teslabjørn ved 2m 55s inn i videoen. Det er plass til to store og to medium kofferter. Antar stor koffert her er 71-78 cm, og medium er 67-69 cm, ut fra kategoriseringen for Samsonite. Dette er vel klart godkjent?
https://youtu.be/FpAcqiwFulk

vinterdekk

Er nok like før bilen begynner å dukke opp hos ulike journalister. Her er en tyskspråklig gjennomgang. Må innrømme at den lys-signaturen i front og svart lakk var litt tøft per min smak.. Video:
https://youtu.be/K0O0tyZc0OU

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA