Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde

Startet av sims, fredag 14. september 2012, klokken 17:55

« forrige - neste »

sims

De siste dagene er det flere nettsteder som refererer til lengre rekkevidde på Leaf i 2013, eks http://insideevs.com/nissan-leaf-to-getmore-range-cheaper-model/

Det blir interessant å se hvordan dette går i årene fremover! Her blir det konkurranse! ;D

arnejorg1

Lengre rekkevidde må bety større batteri. Da blir jo spørsmålet om vi som allerede eier en leaf kan få byttet ut batteriet og hva det vil koste.
25% mer rekkevidde hadde hvert perfekt. Jeg har bare akkurat den rekkevidden som er nødvendig for og kjøre fra Trondheim og hjem, varmeapparatet kan ikke brukes på vinteren.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

emphezis

Er vel mer eller mindre bekreftet at batteripakken på 2012 og 2013-modellen er den samme.

25 % økt rekkevidde skyldes mer effektiv motor + litt andre justeringer.

Hadde vært genialt. Da kommer jeg helt frem til hytta, så jeg sitter på gjerdet til dette er avklart...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Elmo

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 23. august 2012, klokken 22:29
Lengre rekkevidde må bety større batteri. Da blir jo spørsmålet om vi som allerede eier en leaf kan få byttet ut batteriet og hva det vil koste.

Som "emphezis" sier, i følge artikkelen er det vel heller motoren du må bytte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emphezis

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 23. august 2012, klokken 22:29
Da blir jo spørsmålet om vi som allerede eier en leaf kan få byttet ut batteriet og hva det vil koste.
Forøvrig er det HELT urealistisk at noen vil bytte batteripakke på bilene sine. Batteripakken utgjør vel sikkert 50-60 % av prisen på bilen, så da er det egentlig rimeligere å bytte bil.

Til eksempel koster det 148 000 kroner å skifte batteripakken på Mitsubishi i-Miev. Så sikkert 200 000,- på en LEAF. :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

tomrh

Sitat fra: emphezis på fredag 24. august 2012, klokken 10:01
Forøvrig er det HELT urealistisk at noen vil bytte batteripakke på bilene sine. Batteripakken utgjør vel sikkert 50-60 % av prisen på bilen, så da er det egentlig rimeligere å bytte bil.

Slik situasjonen er i dag ja. Men teknologien går framover og batterikapasitet blir billigere og mer effektiv. Om 7-10 år kan det godt hende det ikke er utopisk dyrt å bytte batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emphezis

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 24. august 2012, klokken 10:24
Sitat fra: emphezis på fredag 24. august 2012, klokken 10:01
Forøvrig er det HELT urealistisk at noen vil bytte batteripakke på bilene sine. Batteripakken utgjør vel sikkert 50-60 % av prisen på bilen, så da er det egentlig rimeligere å bytte bil.

Slik situasjonen er i dag ja. Men teknologien går framover og batterikapasitet blir billigere og mer effektiv. Om 7-10 år kan det godt hende det ikke er utopisk dyrt å bytte batteri.

DET er jeg enig i. Men at noen i dag investerer 200 000,- i sin 2012-modell Nissan LEAF for å få 25 % ekstra rekkevidde i 2013 anser jeg som lite sannsynlig. ;) Uansett hjelper det jo heller ikke, ettersom det er motoren som er endret - og ikke batteripakken. :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

BE

Det kan ikke være motoren alene som står for den økte rekkevidden. Så lenge virkningsgraden på dagens motor er i overkant av 90% sier det seg selv at det også må være andre endringer som bidrar til økningen i rekkevidde!

Begrunnelsen er enkel:
Mer futt i batteripakken etter forbedret produksjon, mikroskopisk bedring i virkningsgrad på motor, forbedret varming/kjøling av kupé, litt redusert rullemotstand, redusert luftmotstand og tillatt optimisme i markedsføringen resulterer i 25% lengre rekkevidde. Reklamelyden blir som vanlig "inntil 25% bedre rekkevidde".
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kryten

JDet er også andre fohold som spiller inn på motorens effektivitet. Ja motoren har en virkningsgrad på ~90% MEN det er på tilført energi altså fra inverter. Mulig de har oppgradert motorstyring og inverter også
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Espen Hugaas Andersen

Det er mulig de har gjort at motoren fungerer bedre ved høyere RPM og/eller endret giringen. Det kan føre til at bilen er mer optimalisert for høyere hastigheter.

Men uansett tror jeg 25% er urealistisk uten å endre på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

arnejorg1

Sitat fra: emphezis på fredag 24. august 2012, klokken 10:35
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 24. august 2012, klokken 10:24
Sitat fra: emphezis på fredag 24. august 2012, klokken 10:01
Forøvrig er det HELT urealistisk at noen vil bytte batteripakke på bilene sine. Batteripakken utgjør vel sikkert 50-60 % av prisen på bilen, så da er det egentlig rimeligere å bytte bil.

Slik situasjonen er i dag ja. Men teknologien går framover og batterikapasitet blir billigere og mer effektiv. Om 7-10 år kan det godt hende det ikke er utopisk dyrt å bytte batteri.

DET er jeg enig i. Men at noen i dag investerer 200 000,- i sin 2012-modell Nissan LEAF for å få 25 % ekstra rekkevidde i 2013 anser jeg som lite sannsynlig. ;) Uansett hjelper det jo heller ikke, ettersom det er motoren som er endret - og ikke batteripakken. :)

Vel. Må jeg legge punge ut med 200000 for ny batteripakke, kjøper jeg helt klart ny bil istedenfor.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Kryten

Jeg tror ikke batteripakka koster så mye, kanskje halvparten. Men det er mye penger uansett

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Espen Hugaas Andersen

#13
Tesla's batteripakke ligger trolig rundt 35 000 dollar i pris. Det betyr rundt $400 per kWh.

Nissan's batterier er ikke standard-batterier, som Tesla's batterier, så man kan kanskje forvente en pris rundt $600 per kWh. Det ville bety en pris for batteripakken på $14400, altså rundt 90 000 kroner.

I en bil til 280 000 kroner bør ikke batteriet koste særlig mer en det. (Ellers selger de med tap, og vil trolig bli utkonkurrert av Tesla innen få år.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emphezis

Mitsubishi i-Miev sin batteripakke koster vitterlig 148 000 kroner. Rart om LEAF sine skulle være noe billigere...

Fra en artikkel i januar 2012: "Samtidig som bilen var på salg, uttalte leasingselskapet Leaseplan at de virkelig fryktet for verditapet på elbiler. Årsaken er at batteriene i elbiler taper seg vesentlig i kvalitet over tid, noe som betyr at elbiler får dårligere rekkevidde etter hvert. Samtidig koster det hele 148.000 kroner å bytte batteripakken på Mitsubishi i-Miev."
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA