Få nytt eMMC kort eller betale 17.000 for MCU2?

Startet av BMW850, mandag 27. desember 2021, klokken 08:30

« forrige - neste »

Ellemelle

Men har du AP1 som alfheim har? Kan være at MCU2 "blir for mye" for AP1-biler

geear

MCUen er jo den samme? Min erfaring er hovedsakelig fra X som kom ny med AP2.5, og ble oppgradert til HW3 pga. FSD. Hadde to forskjellige MCU1 i den. Trådstarter har 2014, så den er vel helt uten AP. Har heller hatt motsatt inntrykk, at AP2.5/HW3 er for mye for MCU1, sentry/dashcam var veldig buggy.

alda

Enig med K1!
Min bil responderar blixtsnabbt vid oppstart när always connected är på, och energy saving off. Drar bara 1% i dygnet parkerad. Fördel med gammal bil utan sentry mode och annan teknik som drar massa ström!

Så länge det funkar utan hicks up på MCU1 med AP1, så har jag svårt att se att fördelarna väger upp för kostnaden, och de potensiella problemen (trög oppstart är ju ett av de mest irriterande momenten med hela bilen, totalt oakseptabelt för min del).
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alfheim

Ikke noe problem når bilen har stått koblet til strøm eller prekondition. Oppleves stort sett som et "problem" på korte stopp (butikken, levering i barnehage etc) da har den akkurat rukket å koble ned, og bruker ca 2 min på å komme på nett i gjen.
"Always connected" forsvant som alternativ etter oppgraderingen, nå hånderes allt automatisk.

BMW850

Min pre-AP bil med original MCU1 har ihvertfall alltid vært klar og musikk på i det jeg åpner døra. Av 49 av 50 tilfeller.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

alfheim

Sitat fra: BMW850 på fredag 31. desember 2021, klokken 18:19
Min pre-AP bil med original MCU1 har ihvertfall alltid vært klar og musikk på i det jeg åpner døra. Av 49 av 50 tilfeller.

Poenget mitt var jo at dette var en av de tingene som endret seg ved en oppgradering til MCU2

E_S

Min AP2/MCU1-bil vil 4 av 5 ganger ha "sovnet" når den er parkert slik at det tar 15-20 sekunder fra man setter seg inn til bilen er kjørbar. Forrige Model S, som var pre-AP, hadde dette kanskje 1 av 20 oppstart.

Ellers er MCU1 noe treg og browseren (som alltid) ubrukelig, men resten fungerer noenlunde greit. Savner dog:
- Litt bedre software, da ACC og AP er så nervøs at det grenser til ubrukelig.
- Nytt navi-kart, da det gamle er en 2019-versjon.

DAB bruker jeg aldri, så det er ikke så farlig, men å blåse 17k på MCU2 når jeg overhodet ikke har noe behov for Netflix og en haug med spill ser jeg ikke vitsen med.

Likevel litt fascinerende at respons og hastighet ved generell bruk, oppkobling til wifi, mobilnett og lignende er så vanvittig tregt selv på en såpass dyr dings sammenlignet med selv de aller billigste mobilene som er å få - som er på mobilnett og wifi på sekunder, spiller HD-video uten å hakke og laster enhver nettside på null tid.
:)

Muffinman

petersv

Jeg oppgraderte til MCU2 når min gikk i svart og Tesla ikke klarte å fikse det. Orket ikke å krangle med de, og da var avgjørelsen enkel. MCU 2 gir deg to nye skjermer, ny Bluetooth-antenne og en forlengelseskabel for ryggekamera. Inkl. jobben å bytte er 17k (inkl moms) en veldig okei pris.

BMW850

Jejl

Har ikke fulgt med så mye i det siste, men nå gikk vår hovedskjerm i svart.(P85 2013) Mener vi fikk en beskjed for ca 1 år siden om skifte på garanti, og at vi ikke skulle ta kontakt fordi dette skulle gå sin gang med utbedring av disse.

Er det eMMC som gjør at skjermen er svart, og er det dette som de skal utbedre på garanti?

k1

Ja, høyst sannsynlig til at skjermen går i svart, og ja det gjøres på garanti dersom det skyldes emmc.
Siden det nå har skjedd før du ble kalt inn, må du initiere servicetime med dem.

BMW850

Kortet(ene) er nå byttet. Får ikke kontakt med bilen på Tesla-appen. Får logget inn ok, men ikke utført noen funksjoner som starte lading/endre grense/sette på klima osv. Noen som har ett tips?

Muffinman

Oppdatere Tesla-app/reset bil evt redeploy av software?

sjokomelk

Slå av og på Remote Access i bilen? Hvis ikke det hjelper, så ring Tesla Support. Kan være de har glemt å fikse på noen innstillinger i sin ende av systemet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA