Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyd

Startet av Goran, søndag 26. desember 2021, klokken 14:42

« forrige - neste »

Goran

Hei. Jeg har en fæl ulyd i teslaen når jeg kjører (verst når jeg rygger).  Kan vel best beskrives som «hvining». Trodde først det var en stein eller noe dritt i en bremseskive, har prøvd å bråbremse uten at det hjalp.  Har dere opplevd det? Tips? 😊

elhansen

Rygge og bremse. Ser at det er mange som får småstein inn i skiva. Hvis ikke så kan du evt legge ut en link til lyd så et der litt lettere med tips.

Handyman

Bare for å rydde det helt av veien.... du tenker ikke på ryggelyden (dårlig ufolyd) antar jeg?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Goran

Sitat fra: Handyman på søndag 26. desember 2021, klokken 22:49
Bare for å rydde det helt av veien.... du tenker ikke på ryggelyden (dårlig ufolyd) antar jeg?

Nei, det er ikke ryggelyden. 😊
Det var en type «metall mot metall lyd», skjærende lyd. Lyden forsvant av seg selv til slutt. Må ha vært en stein eller noe i skiva som noen påpekte her?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Goran på tirsdag 28. desember 2021, klokken 11:06
Sitat fra: Handyman på søndag 26. desember 2021, klokken 22:49

Nei, det er ikke ryggelyden. 😊
Det var en type «metall mot metall lyd», skjærende lyd. Lyden forsvant av seg selv til slutt. Må ha vært en stein eller noe i skiva som noen påpekte her?

Ja, bak bremseskiven er det et bremseskjold, som egentlig skal beskytte bremseskiven, men mellom den og skiven sniker det seg ofte småstein inn, som ofte blir der en stund. Hjelper av en eller annen grunn å stoppe helt opp. Og av og til rygge litt.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Opplever at Model Y har veldig lett for å sette fast småstein bak bremseskiver. Det skjer minst ukentlig hos meg når jeg kjører på grusveier eller steder det er strødd. Får se om jeg gidder å bøye litt på bremseskjoldet ved bytting til sommerhjul. Ganske flaut å komme kjørende i splitter ny bil som bråker sånn!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

lars667

Pussig, har enda til gode å få stein inn på min. Bor i enden av 3 km med grusvei. Har ofte hatt "problemet" på e-golfen, hadde det muligens en gang eller to på TM3. Har nå kjørt 8kkm med Y uten at det har skjedd. Gemini-felger uten deksler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Problemet avhenger nok av hvilken avstand som er valgt mellom skjold og bremseskive, og hvilken størrelse grus det er i områdene man ferdes.

Har jeg hatt problemer på noen biler, så har jeg bare bøyd bremseskjoldene litt bort fra skiva med håndmakt eller med en skrutrekker eller lignende, og problemet har forsvunnet.

ladov

Opplevde dette på min TM3 og det var en av hele *2* ganger hvor jeg har fått bruk for summon-funskjonaliteten. JEg stilte meg ved siden av bilen og kjørte den litt frem og tilbake og da skjønte jeg rask hvor ulyden kom fra. Det var nesten umulig å lokalisere lyden så lenge jeg satt bak rattet. Når jeg hadde funnet hvilken hjul det var dyttet jeg svært lett på varmeskjoldet med fingrene og da løsnet steinen og landet inne i felgen. Ca 3-4mm på det lengste. Det har skjedd mens jeg ikke har oppdaget det også for jeg har tydelige striper på to av bremseskivene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ampéreson

Nå mellom de kalde dagene hvor isen har smeltet og strøsanden ligger på asfalten må jeg si jeg opplever dette hver dag. Ganske flaut å kjøre helt ny bil og den bråker så fælt. Synes at bremseskjoldet burde vært større og brettet seg mer rundt kanten på skiven. Har opplevd dette også med andre biler, men ikke på så ofte som med Model Y. Min forrige bil Model S P85+ fra 2014 samlet det seg småstein mellom bremseskjoldet og skiven, på model Y tror jeg det kommer småstein mellom bremseklossen og skiven.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

panser

Virker som at det er en del forskjellige ulyder ute og går. Min høres ut som et svært roterende tannhjul når jeg svinger ut av oppkjørselen vår. Heldigvis sluppet hvine-lyden.

Hva sier Tesla selv til alle disse? Noen som har vært i kontakt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Kjørt siden November i fjor uten en eneste stein i bremsen på 18" Zennen og vinterdekk, men bare 500meter inn i første tur med sommerdekka på 19" Gemini uten kapsler - Vm i skrapelyder.

Måtte til slutt rygge, da poppa det ut noe etter hvert 🙄
Håper sommersesongen ikke fortsetter med sånne ulyder, da får fruen fnatt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Ja, ikke enkel sak det der...

På alle fossilbilene er det jo stort sett et fremmedlegeme har satt seg fast mellom bremseskive og bremseskjold.

Ingen som har tatt patent på en løsning?

ladov

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. april 2022, klokken 04:31
Ja, ikke enkel sak det der...

På alle fossilbilene er det jo stort sett et fremmedlegeme har satt seg fast mellom bremseskive og bremseskjold.

Ingen som har tatt patent på en løsning?
Trommelbremser. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Klykken

Burde vært netting rundt skjoldet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA