Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Programvareoppdatering

Startet av Goran, lørdag 25. desember 2021, klokken 19:43

« forrige - neste »

Goran

Hei
Beklager om dette skulle være postet et annet sted.
Det er mulig jeg er mindre begavet, men må bilen være koblet til vanlig wifi for å få gjennomført programvareoppdatering? Hvordan løser dere dette?
Jeg fikk kjørt bilen utenfor huset nå og fikk koblet på mitt eget wifi, men det går tregt.
Hvor ser jeg hva de ulike oppdateringene inneholder?

DagfinnN

Sitat fra: Goran på lørdag 25. desember 2021, klokken 19:43
Hei
Beklager om dette skulle være postet et annet sted.
Det er mulig jeg er mindre begavet, men må bilen være koblet til vanlig wifi for å få gjennomført programvareoppdatering? Hvordan løser dere dette?
Jeg fikk kjørt bilen utenfor huset nå og fikk koblet på mitt eget wifi, men det går tregt.
Hvor ser jeg hva de ulike oppdateringene inneholder?
Når du ikke WiFi der du parkerer, så la mobilen være hot spot mens du kjører.
Hva oppdateringene inneholder ser du her:
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Macmons

Ser ut til at slike oppdateringer går kun over Wifi....
Den første tiden koblet jeg bilen på telefonen (delt internett) og lot den ligge der under oppdateringen. I ettertid har jeg montert en mobil 4G router (med dataSIM) i garasjen grunnet dårlig dekning fra husets wifi...
Etter gårsdagens oppdatering til SW-vesjon 2021.44.25.2 ser det ut til at det er nesten som et nytt system, mye er flyttet på og mange ting som er forandret.
Etter nedlastning kan en lese om hva som er oppdatert/forandret direkte på skjermen.

Sikkert mange av gutta/damene her på forumet som har bedre/enklere forklaringer  :)
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Goran

tmn

Det enkle svaret er ja, den må være tilkoblet WiFi for å få lastet ned programvareoppdateringene. Enkelte oppdateringer ikke, men de tilhører sjeldenheten. Feks. at du kjøper software-oppgraderinger, eller noe kritisk må pushes til bilen. Men bare tenk at regelen er ja, du må ha WiFi for generell programvareoppdatering på bilen :-)

Det er jo nevnt lengre oppe at du kan bruke mobilen som hotspot, eller kjøpe en egen mobilt bredbånd -router til bilen.

Oppdateringer blir tilgjengelig for bilene etter tur, og du vil få varsel i appen om at det finnes en oppdatering til bilen din. Derfra kan du velge om du vil sette deg i bilen med mobilen og laste ned, tålmodighetsprøve. Eller la den laste ned over en lengre kjøretur (du må koble den til WiFi etter du har satt bilen i drive), eller la den være tilkoblet hjemmenettet hvis det er mulig. Så lenge bilen kobler seg til et WiFi-nett, så er det du som bestemmer hvordan denne WiFi-en ser ut på andre siden (deling fra mobil, 4G-router, hjemmenett mm.) :-)

Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Radial

Vi har brukt en powerline/homeplug løsning for å skape egen Wi-Fi i garasjen ett stykke unna.
Gir ca 10mbit reell nedlastings-hastighet, om man treffer riktig fase-kombinasjon i hus og garasje.

De andre fasekombinasjonene gir bare maks 10% hastighet av dette, og anbefales da egentlig ikke.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elmo

Sitat fra: Radial på søndag 26. desember 2021, klokken 09:51
Vi har brukt en powerline/homeplug løsning for å skape egen Wi-Fi i garasjen ett stykke unna.
Gir ca 10mbit reell nedlastings-hastighet, om man treffer riktig fase-kombinasjon i hus og garasje.

De andre fasekombinasjonene gir bare maks 10% hastighet av dette, og anbefales da egentlig ikke.
Interessant  :+1:
Jeg har forsøkt powerline til garasjen med dårlig hell.  Har 3fase IT både i huset og ut til garasjen og jeg har ikke tenkt på at jeg bør/må treffe samme fase  :-[ :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Radial

Sitat fra: Elmo på søndag 26. desember 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Radial på søndag 26. desember 2021, klokken 09:51

Interessant  :+1:
Jeg har forsøkt powerline til garasjen med dårlig hell.  Har 3fase IT både i huset og ut til garasjen og jeg får ikke tenkt på at jeg bør/må treffe samme fase  :-[ :o

Ja man er helt avhengig av å treffe samme fase-kombinasjon, ellers må signalet gå helt til lokal trafo, gjennom kjernen, og tilbake... Her med trafo bare 300meter unna er tapet enormt 🙂

Men det funker knallbra nå, og 10 reelle mbit holder i massevis til Software-oppdateringer og litt musikk/google når jeg holder på med annet i garasjen 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Apache

Har ikke mulighet til Wi-Fi løsning hjenme som dekker bilen min. Men jeg bruker ca 25min til jobb hver dag og på den tiden så rekker bilen å laste ned en oppdatering til/fra jobb når jeg bruker telefonen som en Wi-Fi hotspot.

Veldig enkelt løsning og koster ikke noe ekstra.
Normal oppdatering er på 4-600 mb ca for min TMS 75d

jlan

Sitat fra: Radial på søndag 26. desember 2021, klokken 21:44
Ja man er helt avhengig av å treffe samme fase-kombinasjon, ellers må signalet gå helt til lokal trafo, gjennom kjernen, og tilbake... Her med trafo bare 300meter unna er tapet enormt 🙂
Fullt så ille er det ikke, for det vil jo normalt ligge laster fordelt på de forskjellige fasene, som også vil koble over signalet. I en lang 3-fase kabel vil det også være kapasitiv kobling. Men ja, det fungerer best hvis man er i hver ende av en ubrutt kabel. Om det ikke er mulig å ha begge enheter på samme kurs, så bør man bruke en kontakt på samme fase og så nær sikringsskapet som mulig.

Et tips for å sjekke fase. På de fleste nye målere kan en lese av strømmen på hver faseleder. Ved å koble en viftovn eller lignende til forskjellige kontaktene  kan en da se hvilke faseledere som belastes.

Det finnes også 3-fase enheter som kan monteres i sikringskapet (elektrikerjobb).
https://www.devolo.global/dlan-pro-1200-dinrail-bs
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ladov

Man kan forlenge wifi-dekningen til garasjen på flere måter. Noe utstyr støtter PoE(power over ethernet) og da kan man føre både strøm og data til et aksesspunkt over ethernetkabel. Man kan også bruke en mesh-løsning hvor signalene 'hopper' mellom flere aksesspunkt til det ender i garasjen. Eller man kan eventuelt kombinere mesh-løsning med retningsbestemte antenner for å flytte signalene fra huset til garasjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Radial

Ja det er mange løsninger, men det rimeligste for en enkel og grei Wi-Fi i garasjen var en powerline til 400kr, siden jeg har stikk i garasjen spredt på alle 3 faser og ville finne en match uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA