Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IX vinter egenskaper

Startet av Egil Fonn, fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. mars 2024, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
aha. Er ikke mai 22 ganske tidlig produksjon, de første kom vel jula 21? Og du har iDrive 8, som de første modellene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Skogs

Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Electric cars in Norway

#62
Sitat fra: Skogs på lørdag 16. mars 2024, klokken 20:58Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
Skogs :+1:  Spennende spm du stiller. Har selv bare kjørt den om sommeren.

Antar du tenker på om noen har  erfaringer fra situasjoner når regn blir til is over natten og at det blir et problem hvis vinduet fryser?
Eller tenker du at det er fordi det at vindus motoren kanskje drar vinduet litt ned ved åpning av døren?
Nå er vel de to forholdene ovenfor egentlig samme konsekvens, ser jeg nå som jeg leser det jeg tenkte på da jeg skrev det ;D

turfsurf

#63
Sitat fra: Skogs på lørdag 16. mars 2024, klokken 20:58Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
Tror det kommer helt an på hvem du spør. Har levd med biler med rammeløse vinduer i over ti år nå, uten noen større utfordringer. Bor ved kysten og har hytte på fjellet, så har mange variasjoner av vær rundt 0 og ned til -30. Det viktigste er å være nøye ved vask, og tørke av godt på lister, vinduer og dører.

Det som har skjedd ett par ganger er at det har vært regnvær mens bilen står ute, så fryser det. Da kan det hende vinduet ikke vil gå ned og døren dermed ikke går opp. Da har løsningen vært å dra ett kredittkort mellom pakning og vindu for å løsne is.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skogs

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. mars 2024, klokken 08:17Det som har skjedd ett par ganger er at det har vært regnvær mens bilen står ute, så fryser det. Da kan det hende vinduet ikke vil gå ned og døren dermed ikke går opp. Da har løsningen vært å dra ett kredittkort mellom pakning og vindu for å løsne is.

@Electric cars. Turfsurf presiserte spørsmålet og det du også trakk frem.
Ja det er akkurat dette jeg lurer litt på.
Om det vil være slik at man vil komme til å stå på parkeringsplassen uten å få opp døren.

Har garasje til den gamle fossile, men ladeboksen er selvfølgelig på veggen utendørs hvor elbilen står.
(Ikke spør hvorfor laderen ikke er i garasjen...).
Dette innebærer at IX vil kose seg i all slags vær og vind.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 17. mars 2024, klokken 09:04Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Bare et steinkast unna sommer, tror eg ;D

daktari

Min erfaring er at silikonstift på innvendige pakninger, samt litt på vinduslista, samt RainX på vinduet gjør, at det ikke er noe stort problem.
Legg til litt forvarming. Model S, 3 og iX.

Det er egentlig verre at rammeløse dører er litt "skranglete" i lyden. Men man får en fin flush glassflate.

Men innimellom kommer jo isregn som dekker bilen godt, og da vil ale biler få litt trøbbel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 17. mars 2024, klokken 09:04Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Omtrent det motsatte av å bo ved våren ;)

Takk for korrekturen, autokorrektur er amazing...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 12:29Det er egentlig verre at rammeløse dører er litt "skranglete" i lyden. Men man får en fin flush glassflate.

Man får jo SoftClose på iX, så bare å kjøpe det :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA