Hovedmeny

IX vinter egenskaper

Startet av Egil Fonn, fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

Egil Fonn

Andre vinter med IX nå og kan konstantere at det jeg liker minst med bilen er de rammeløse vinduene som frysere fast slik at de hindres å senkes ved åpning av dør. Spesielt vinduene på bakdørene kan da legge seg utenpå list over i kant av dør. (Se foto innlegg #13) Trikset er å lukke bakdørene ved å trykke på toppen av glasset slik at det legger seg under listen. Denne  metoden krever at en person lukker døren fra utsiden. Har nå testet med å spraye silikon fett på pakninger og utvendig på listen og ruten i underkant av vinduer. Se foto. Ser ut til at dette hjelper betraktelig. Ulempen er at silicon fett kan legge seg i en tynn film utover hele den utvendige vindusflaten om vinduene åpnes helt.

En annen ting som irriterer meg er at klimatiseringen starter med en gang en av fordørene åpnes. Om jeg kun skal hente noe i bilen er det unødvendig med oppstart og 5 min varming av kupe. Trikset er å låse bilen straks. Da stopper klimatiseringen. Har prøvd  litt å finne en mulighet å deaktivere denne automatiske oppstarten av klima i meny uten å lyktes.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

@Egil Fonn. Jeg irriterte meg også over at full varme kom på med en gang. Ser ikke noen grunn til å sløse med energi.
Fant ikke noen måte å deaktivere det permanent, men fikk som vane å holde ned volumkanppen i midtkonsollen noen sekunder med en gang jeg åpnet bilen. Da stoppet varmeanlegget.

Orbit

@Egil Finn
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 10. desember 2023, klokken 10:58Har nå testet med å spraye silikon fett på pakninger og utvendig på listen og ruten i underkant av vinduer. Se foto. Ser ut til at dette hjelper betraktelig. Ulempen er at silicon fett kan legge seg i en tynn film utover hele den utvendige vindusflaten om vinduene åpnes helt.
Jeg ville også prøvd med tørr PTFE-spray (teflon), for å unngå å legge igjen fettfilm på ruten. (PS: Drivgassen her er propan, så bør brukes utendørs og godt unna tennkilder)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Takk for tips Trond og Orbit.

Bilen sto parkert en par dager på Bjørnfjell i 19 minus og kuling. Batteri sikkert like kaldt og instrument viste kraftig epower begrensning. ( se foto) Konstaterer at bilen ikke tillater så kaldt batteri og starter varming av dette. Etter 25km kjøring ned fjellet er 100% epower oppnådd. I dette tilfellet skulle jeg kjøre 140km hjem og oppvarming av batteriet var sikkert en fordel for å få ut mest mulig energi av det. Men i andre tilfeller der bilen kun skal kjøres 5 km fra parkering uten strøm til butikk og retur er det veldig sløsing med energi og starte varming av batteri. Burde vært mulig og deaktivere batterivarming på korte turer.

Som vises på instrument fikk jeg også en feil melding om endrede rattbevegelser. Men styring fungerte normalt. Feilmelding forsvant ved neste oppstart.
BMW IX 40 fra sept.2022

bobakka

Jeg er enig med betraktningene over. Frosne vinduer er noe jeg selv har irritert meg over flere ganger. Første gangen jeg opplevde det kjørte jeg flere mil på motorvei med rar susing før jeg stoppet og så hva det var. Jeg er også usikker på om noe tar skade når ruta sitter fast og må bruke ekstra kraft på åpne og lukke.

Ellers irriterer jeg meg også over at bilen tar mange beslutninger om batteriet på mine vegne uten at jeg kan påvirke det. Det ene er at full klimatisering starter bare jeg åpner døra. Det andre er eksemplet over hvor den starter oppvarming selv om du kanskje ikke ønsker det. Kan det å bruke navigasjon stoppe varming ved småkjøring som ved navigasjon til ladestasjon hvor batteriet forvarmes?

Jeg så det stod en artikkel i Motor om en som stilte spørsmål ved om 65 timers lading på en lang ferietur er egentlig det vi ønsker og om vi er klare for å fase ut fossilt. Hans konklusjon er at det er vi ikke. Jeg har også begynt å stille det spørsmålet for meg selv - særlig for lange ferieturer og kjøring i sterk kulde på vinterstid. Jeg kjøpte iX for å unngå lading i størst mulig grad, og bilen innfrir absolutt som noe av det råeste og beste vi har av elbil. Og veldig glad for at jeg kan lene meg på det store batteriet som jeg har hatt glede av flere ganger - hvor jeg med andre biler måtte lade og planlegge kjøringen på en annen måte. Men alle skal vel ikke måtte ha en iX?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Egil Fonn

@Bobakka. Er forhåpentlig vis lagt inn sikring mot skading ved fastfrysing. Ingen skader på min ennå og den har hatt mye fastfrosne vinduer.

Mulig man kan hindre varming av batteriet på korte turer ved å skru av alle klima funksjoner knappen oppe til venstre i klima menyen? Men da blåses heller ikke varme eller frisk luft på vinduer for å hindre dogg/ ising..
Har ikke testet å bruke navigasjon på korte turer. Skal forske litt mer på dette.

Jeg er ikke klar for å fase ut fossil bilen. Har den i garasjen klar til bruk på turer der den foretrekkes i forhold til tidsbruk og kostnad. Eks lengre turer med henger/camping vogn der tidsbruk, kostnad og bryderi med lading blir stor.

jeg har det lille batteriet i min IX. Valgte bort det store pga 200000 dyrere. Har senere angret litt siden jeg har en hytte på fjellet 140km en vei der det ikke er muligheter for lading på destinasjon. På de kaldeste dagene må det med Ix 40 lades underveis for å klare 280km t/r med litt margin. Med IX50 hadde marginene vert store uansett vær og temperatur forhold. Nå tenker jeg at Ix 50 heller ikke greier denne turen tur/retur med skaphenger som gir et vinter  forbruk på 40kw/100km. (0,4kw x 280km = 112kw/t)
Så da må uansett fosilbilen fyres i gang for å unngå ladestyr underveis :)
BMW IX 40 fra sept.2022

daktari

Et høflig spørsmål: hva er det som fraktes ofte som gir behov for hyppig turer med tilhenger?

Jeg har på 30 år kjørt store ting til hytta 1 gang, og da leide vi en en diger varebil for å kjøre noen senger. Det kostet vel omtrent som årsavgiften på en dieselbil. Ved kjøpes lokalt.  Har leid tilhenger en gang for å kjøre bort kapp, men den ble leid lokalt til under prisen av en årsavgift.
Forrige gang vi flyttet var det vel også en diger varebil i sving.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil Fonn

@daktari. Akkurat nå er jeg i gang med bygge arbeid på hytta noe som genererer litt ekstra transport behov med henger. Ellers er behovet transport av snøskuter og ved. Snøskuteren brukes også på svensk side
BMW IX 40 fra sept.2022

geear

Samme her, snøscootere og i blant byggevarer. Begge deler kan til en viss grad planlegges rundt, med oppbevaringsavtaler og lokale bestillinger, men det er ikke rett frem det heller dessverre. Og dyrere. Og igjen, når da kostnadsbildet med elbil vs fossil ikke er så bra lenger så hjelper det ikke.

bobakka

Bare for å fortsette om vinteregenskaper eller vinterulemper. Det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Motor har også flere artikler om dette hven en forhandler sier bare at ingen vet hva svarene er.

Rekkevidde når bilen er blitt varm og skal kjøre langt i samme tempo er stort sett forutsigbart. Men når bilen er kald og skal kun et stykke for så å stå noen timer for å dra tilbake - hva er det? Jeg har lagd mine egne tommelfingerregler - men blir ofte overrasket - negativt - dvs. at rekkevidden er kortere enn jeg hadde trodd.

Ladehastighet er jo også et eget kapittel. Jeg har ikke ladet mye på hurtigladere med IX 50 - fordi jeg ikke trenger det. Men når jeg skal blir jeg alltid overrasket - og stort sett negativt. Nå har det jo også kommet et meny-valg for å temperere batteriet - men jeg har ikke prøvde den ennå. Og hvor mye batteri % trengs for å varme opp batteriet til den er "hurtigladeklar" - og hva betyr det i økt strømstyrke og kortere ladetid? Noen som har noen tommelfingerregler på det?

Ellers kjørte jeg min iX med 2 tonns henger opp en bratt og delvis glatt bakke i dag. Ingen problemer eller spinning på piggfrie vinterdekk. Den trekker som en drøm og jeg merker ikke at jeg har på en 2 tonns henger.

I samme område fikk jeg sleng på bilen i en skarp og glatt sving. Men før jeg hadde rukket å tenke meg om hadde bilen ordnet opp og kjørte som om ingenting var skjedd. Men lurer litt på hvordan den vil håndtere slipp på alle 4 hjul i nedoverbakke med sving i bånn? Jeg har aldri testet de grensene.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Sunfire2k5

Sitat fra: bobakka på lørdag 16. desember 2023, klokken 21:01Bare for å fortsette om vinteregenskaper eller vinterulemper. Det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Motor har også flere artikler om dette hven en forhandler sier bare at ingen vet hva svarene er.

Rekkevidde når bilen er blitt varm og skal kjøre langt i samme tempo er stort sett forutsigbart. Men når bilen er kald og skal kun et stykke for så å stå noen timer for å dra tilbake - hva er det? Jeg har lagd mine egne tommelfingerregler - men blir ofte overrasket - negativt - dvs. at rekkevidden er kortere enn jeg hadde trodd.

Ladehastighet er jo også et eget kapittel. Jeg har ikke ladet mye på hurtigladere med IX 50 - fordi jeg ikke trenger det. Men når jeg skal blir jeg alltid overrasket - og stort sett negativt. Nå har det jo også kommet et meny-valg for å temperere batteriet - men jeg har ikke prøvde den ennå. Og hvor mye batteri % trengs for å varme opp batteriet til den er "hurtigladeklar" - og hva betyr det i økt strømstyrke og kortere ladetid? Noen som har noen tommelfingerregler på det?

Jeg har en IX40 nå og testet hurtiglading med temperert batteri forleden.

Kjørte fra Oslo til Tønsberg med mellomstopp rett før Tønsberg for lading. Startet dette ca 45min før ankomst og jeg hadde rundt 34% batteri ved ankomst på ladestasjon. (Startet ikke på 100%)

Jeg ble positivt overrasket over to ting;

1. Forbruk ned ikke veldig høyt (ca 22kwt)
2. Ladehastighet fra 34% til 55% lå på 100-134kw i minus 11 grader ute.

Kommer fra en EQC hvor jeg aldri testet forvarming. 134kw er for meg som ikke ved bedre veldig godkjent.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 17. desember 2023, klokken 23:31
Sitat fra: bobakka på lørdag 16. desember 2023, klokken 21:01Bare for å fortsette om v

Jeg har en 
Jeg ble positivt overrasket over to ting;

1. Forbruk ned ikke veldig høyt (ca 22kwt)
2. Ladehastighet fra 34% til 55% lå på 100-134kw i minus 11 grader ute.
God tall. Takk for god info.

Egil Fonn

Høyt forbruk i kulda. Riksgrensen-Bjørkliden og retur (ca 62km) i -30-33 grader C. ga et forbruk på 32Kw/100km. Forvarmet bil. Inne temp 19. Ecomode. 80km/t fart.
Ser ut til at varmepumpens effekt avtar under ca -27 C.
Ellers var bilen komfortabel og velfungerende i kulda.(bortsett fra de fastfrosne vinduene som ikke tinte løs i løpet av de 350km jeg kjørte i går..)
Merket at K-watt lader riksgrensen og Tesla lader Bjørkliden ikke var merket som ladere i bilens Navigasjon. Fikk dermed ikke forvarmet batteriet for lading. Et tips Når lader ikke er i navigasjon og for de som ikke har denne batterivarmer knappen i menyen (Bilerer før Nov 2022) Er å sette bilen i sport modus. Da varmes batteriet til ca 10 gr.C. Det hjelper godt på lade hastighet.
BMW IX 40 fra sept.2022

Electric cars in Norway

SitatSer ut til at varmepumpens effekt avtar under ca -27 C. 
Egil :+1:  -27 ja. Dette god info.

daktari

Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA