Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man lade fra 3-fase 400V 32A og 16A uttak?

Startet av Karus, fredag 14. september 2012, klokken 10:37

« forrige - neste »

Karus

Hei,
Jeg har nettopp kjøpt en Think 2010, km 9500, tidligere gått i Think Global, og solgt under siste Auksjon. Jeg har kjørt den 5-600 km, alt har fungert utmerket inntil sist lørdag (18/8). Etter en natt med normal lading til 100%, normal start, ingen feil, så gir ikke gasspedalen noe respons etter å ha satt gear-velgeren i D/E eller i Revers. Bilen beveger seg kun saaaaakte frem-/bakover. Er det noen som kan gi et tips? 8-pins pluggen til Speed Sensoren kunne være et problem på Classic (har jeg fått høre), men er det noen som har hatt et lignende problem.

Nå står min Think og venter  :-(
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

#1
Hei Karus og velkommen til forumet.

Leit at du har fått problemer med auksjonsbilen din. Var det noe feil med bilen da du fikk den, eller kunne du sette i gang å kjøre?

Hvilket batteri har bilen? Zebra eller litium?

Hører du noen lyder fra motoren når du trykker inn akselrasjonspedalen?

Det spørs om du må ta med bilen til et verksted som har diagnoseutstyr. Røhne&Selmer-Sandvika f.eks har veldig god kompetanse på Think.


Kan du legge inn bosted i profilen din så vet man hvem som eventuelt kan yte lokal assistanse.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Jeg kom på et moment til som kan være verdt å sjekke ut.

Trolig er mange av bilene fra Think Global (solgt via Auksjonen.no) lastet opp med ikke-kommersiell PCU-sw.

Min bil til eksempel har en versjon som heter GEN2G_069_001_50P.

De ulike versjonene kan være resultat av at Think har testet ut ny funksjonalitet.

RøhneSelmer-Sandvika har sett mange ulike og ukjente PCU-sw-versjoner og anbefaler at bilen oppgraderes til siste kommersielle versjon. Dette finner du ut av når du leverer bilen på verksted.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: Karus på onsdag 22. august 2012, klokken 23:09
Bilen beveger seg kun saaaaakte frem-/bakover.
Antar at det er kryp-funksjonen som gjør at bilen går. Da er vel feilen lokalisert til fartspedalen eller ledningsnett og kontakter.

Går pedalen helt fritt slik at den er helt i "tomgangs-posisjon"?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Karus

Hei og takk for svar. Bilen ble kjøpt av min selger som har hatt den på service hos R&S i Sandvika og skift bremsene foran.
Når jeg tok over fungerte bilen helt utmerket. Bilen har ZEBRA batteri.
Bilen har vært hos R&S i Sandvika siden mandag. Gasspedalen har vært sjekket/byttet og funnet i orden. De finner ingen feilkoder eller feil, men mistenker at det er en feil i PCU.

Har hentet bilen hjem inntil R&S får bedre diagnoseutstyr.

Takk for tipset om oppdatering av se, skal forfølge dette.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Karus

#5
Sitat fra: hma på torsdag 23. august 2012, klokken 13:38
Jeg kom på et moment til som kan være verdt å sjekke ut.

Trolig er mange av bilene fra Think Global (solgt via Auksjonen.no) lastet opp med ikke-kommersiell PCU-sw.

Min bil til eksempel har en versjon som heter GEN2G_069_001_50P.

De ulike versjonene kan være resultat av at Think har testet ut ny funksjonalitet.

RøhneSelmer-Sandvika har sett mange ulike og ukjente PCU-sw-versjoner og anbefaler at bilen oppgraderes til siste kommersielle versjon. Dette finner du ut av når du leverer bilen på verksted.

Hilsen
Håkon
Takk for tipset. Dette skal jeg ta opp med R&S.
((Synd jeg ikke fikk skrevet før jeg leverte bilen og har jo allerede hentet bilen hjem i garasjen.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Karus

Sitat fra: hma på torsdag 23. august 2012, klokken 13:24
Hei Karus og velkommen til forumet.

Leit at du har fått problemer med auksjonsbilen din. Var det noe feil med bilen da du fikk den, eller kunne du sette i gang å kjøre?

Hvilket batteri har bilen? Zebra eller litium?

Hører du noen lyder fra motoren når du trykker inn akselrasjonspedalen?

Det spørs om du må ta med bilen til et verksted som har diagnoseutstyr. Røhne&Selmer-Sandvika f.eks har veldig god kompetanse på Think.


Kan du legge inn bosted i profilen din så vet man hvem som eventuelt kan yte lokal assistanse.

Hilsen
Håkon

Takk for tips.
Jeg  har ZEBRA.
Kan ikke si at jeg har hørt det, men min svoger kommenterte "ulyd", en slags tannhjul-lyd. Han lurte på om det kunne komme fra girkasse??
Bosted er nå lagt inn i Profilen.
Som jeg skrev tidliger, så har bilen vært hos R&S i Sandvika på mandag. Ingen konkrete feil eller feilkoder.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Karus

Sitat fra: El rayo på torsdag 23. august 2012, klokken 16:08
Sitat fra: Karus på onsdag 22. august 2012, klokken 23:09
Bilen beveger seg kun saaaaakte frem-/bakover.
Antar at det er kryp-funksjonen som gjør at bilen går. Da er vel feilen lokalisert til fartspedalen eller ledningsnett og kontakter.

Går pedalen helt fritt slik at den er helt i "tomgangs-posisjon"?

Sannsynlig er det kryp-funksjonen. Gasspedalen er forsøkt skiftet hos R&S uten bedring. Gasspedalen beveger seg som normalt ved bruk uten respons i hastighet. Ledningsnett og kontakter kan kanskje være det neste å ta fatt på, men det er vel omfattende?? (Og kostbart?) Muligens det kan være noe i PCU'en iflg. R&S.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Lynet

Ta opp 8-pin stikket på toppen av motoren og sjekk om det er fukt og irr inne i stikket.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Karus

#9
Sitat fra: Lynet på torsdag 23. august 2012, klokken 19:51
Ta opp 8-pin stikket på toppen av motoren og sjekk om det er fukt og irr inne i stikket.

Takk for tipset.  Jeg har forsøkt å se etter 8-pins stikket i motorrommet, men har problemer å finne det på min 2010 modell. Har fått forklart at denne løsningen var på forrige generasjon. Kommentar?
Legger ved et bildet fra motorrommet.
(Skal forsøke å ta et bedre bilde i morgen nærmere motoren etter å ha fjernet panseret.)
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

Sitat fra: Lynet på torsdag 23. august 2012, klokken 19:51
Ta opp 8-pin stikket på toppen av motoren og sjekk om det er fukt og irr inne i stikket.
Det er ulike motorer på gen0/1 og gen2 pcu-biler. På gen2-motoren er styringskontakten bedre beskyttet mot vann. Den er rund, gumiert og sitter rett bak en ene kjøleslangen, bakenfor de tre oransje strømkablene til motoren.

Ellers burde det være unødvendig å bytte akselrasjonspedalen (APS) for å sjekke om den virker. Diagnoseverktøyet viser hvilke verdier pedalsensoerene sender til PCU.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Karus

Sitat fra: hma på fredag 24. august 2012, klokken 00:19
Det er ulike motorer på gen0/1 og gen2 pcu-biler. På gen2-motoren er styringskontakten bedre beskyttet mot vann. Den er rund, gumiert og sitter rett bak en ene kjøleslangen, bakenfor de tre oransje strømkablene til motoren.

Ellers burde det være unødvendig å bytte akselrasjonspedalen (APS) for å sjekke om den virker. Diagnoseverktøyet viser hvilke verdier pedalsensoerene sender til PCU.


Jeg trodde også R&S kunne finne dette ut med diagnoseverktøyet.
Kan det være en mulighet for at styringskontakten på gen-2 motoren kan være irret? Er det en ide med en dusj CRC-556 (fuktdrivende/oksydfjerner), eller kan det lage nye problemer? Kommentar?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

Dersom R&S har startet med feilretting og har gitt indikasjoner på PCU-feil, så tror jeg ikke det er noe poeng for deg å gjøre noe.
Styringskontakten på gen2-motoren virker robust og tett, så jeg tviler på at den er problemet.

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Karus

Sitat fra: hma på fredag 24. august 2012, klokken 08:47
Dersom R&S har startet med feilretting og har gitt indikasjoner på PCU-feil, så tror jeg ikke det er noe poeng for deg å gjøre noe.
Styringskontakten på gen2-motoren virker robust og tett, så jeg tviler på at den er problemet.

/Håkon
Beklager at jeg ikke har kommet tilbake med kommentar, men jeg har ikke startet feilretting hos R&S da de ikke var sikre på hvor problemet ligger.
Nå har jeg satt i gang et nytt forsøk på feilsøking, håper å få et svar i løpet av 1 uke. Speed-sensoren kan være en mulig årsak til problemet, men som sagt vet jeg forhåpentlig mer om 1 uke.
Spørsmål: Kan Speed-sensoren, som jeg forstår sitter i elektromotoren, skiftes/repareres? ER det noen som vet?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hens

Prøv de enkle tingene først.
hvis bremselysbryteren er feiljustert vil bilen få bremsekommando, da virker ikke gassen.
Hvis gasspedalen ikke går helt tilbake, vil sikkerhetsfunksjonen nekte bilen å starte.
Hvis ladekretsen ikke signaliserer at ladeledningen er frakoblet, vil ikke bilen kjøre.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA