Når elbilbatteriene selvantenner. Elbil brenner ikke mer enn vanlige bil.

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. oktober 2024, klokken 17:02
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:23
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:53Shit !!!!!

Tror dog min ikke er levert med batteripakker med feil produksjonsmetode da den ikke er blant H484 bilene, men litt skeptisk da bilen står i garasje som er en del av huset og koblet til naboen's som og er en del av huset hans. Har lest et sted at celleposene som bygger en battericelle ble pakket litt for hardt slik at koblingen mellom de mindre batteriene i posen kunne bli skadet og få dårlig kontakt over tid. Dermed kan det bli varmgang som gir økt temperatur og i verste fall brann,

H441 oppdatering er installert, som måler slikt uønsket temperaturavvik, og den forholder seg rolig. Har og en trådløs enhet som kobles til bilen slik at jeg måler spenning på alle moduler og den gir kun fine målinger, så satser på min er safe.

Og så må man ikke glemme at, ihht DSB, så brant det i 305 biler i fjor, og av de var 15 elbiler. De hørte du om, alle sammen, vil jeg tro..😀
Du får gjøre som etron eiere som venter på sine nye celler. Det vil si du må asap kjøpe deg begge typene av røyk/varme varslere i garasjen som du seriekopler til huset.... Men gitt ditt Nick så antar jeg du har dette på stell allerede for jeg har aldri møt en ingeniør som ikke tar ned risiko - uansett hva det gjelder - det ligger i faget liksom :+1:

Ps det er de dyre varslerne som gjelder her - de som tåler norsk Finnmarksvidda kulde - ikke de fra Temu ;D

Takk for tipset, men vi er nok som folk flest. Nå er det en seriekoblet standard røykvarsler i garasjen. Ingen Finnmarksvidda versjon men garasjen er tørr og den skal fungere ned til -10C, og det holder for meg. Testet og snakket med de 3 i huset. Har ikke tenkt å ta av helt...

Nice :+1: da er du sikret

edyrli

Ikke så lett å se hva dette har vært. Utrolig lite igjen. Men måten hele karosseiet har smeltet på og bare ligger igjen om klumper kan vel tyde på det har vært en aluminiums bil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svein_H

Sitat fra: edyrli på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:25Ikke så lett å se hva dette har vært. Utrolig lite igjen. Men måten hele karosseiet har smeltet på og bare ligger igjen om klumper kan vel tyde på det har vært en aluminiums bil.

Du har ikke lagt ved link, men jeg reagerte på (antakelig) samme artikkel. Har ikke klart å finne den igjen, men felgene så intakte ut, så hvis de er originale kan det kanskje være et hint til bilmerke/-modell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på torsdag 17. oktober 2024, klokken 19:37
Sitat fra: edyrli på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:25Ikke så lett å se hva dette har vært. Utrolig lite igjen. Men måten hele karosseiet har smeltet på og bare ligger igjen om klumper kan vel tyde på det har vært en aluminiums bil.

Du har ikke lagt ved link, men jeg reagerte på (antakelig) samme artikkel. Har ikke klart å finne den igjen, men felgene så intakte ut, så hvis de er originale kan det kanskje være et hint til bilmerke/-modell.
Denne tenker jeg:

Lenke og bilde: 
https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-smeller-fort/82088368

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 19:54

Denne tenker jeg:

Lenke og bilde:

Yupp, den var det ja.

Edit: Veldig rart at det er noe igjen av dekkene på bakhjulene, når resten av bilen rett og slett har smeltet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:06

Denne tenker jeg:

Lenke og bilde:

Yupp, den var det ja.

Edit: Veldig rart at det er noe igjen av dekkene på bakhjulene, når resten av bilen rett og slett har smeltet.
Ja veldig rart. Ser jo kalipper kortsiden gjennom gummidekket. Da burde resten av gummidekket smeltet bort. 
Men men jeg har sett bilbrann live to ganger og ble like overrasket hver gang hvordan flammene tok veien. 

edyrli

Denne tenker jeg:

Lenke og bilde:

Ja tusen takk. Vet ikke hvordan jeg klarte ikke få med linken.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. oktober 2024, klokken 22:446 branner på elbil....
182 branner på fossilbiler...
Ja statistikken er absolutt på EV siden :+1:

Men men...det skal ikke være slik... hele garasjeanlegg brenner opp (Oslo) digre ro-ro skip brenner ut og synker (VW Audi biler) listen er laaaaaaaang...

De batteri brann problemene må fixes! 

Hører om sparkesykkel branner også nå. Var på tv nyhetene. De står hjemme hos folk - kanskje på et barnerom... store konsekvenser

THE

https://dinside.dagbladet.no/images/82088635.jpg?imageId=82088635&x=0.14513788098694&y=0&cropw=99.854862119013&croph=100&width=1032&height=775.5&compression=80
Ut fra dette bildet er jeg nesten 100% sikker på at bilen er en Tesla Model X med seks seter. Bakerste seterad er felt ned. Det ser også ut som om batteripakken er uskadet. Tesla Model X er nesten bare bygd av aluminium, men B stolpene og forsterkinger i A-stolpene er av stål, og derfor er ikke disse smeltet og står igjen nesten som skorsteiner gjør i et nedbrent hus.

Jeg vil tro at dekkene også hadde vært helt utbrent om batteripakken hadde tatt fyr, men det er bare synsing fra min side.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:06https://dinside.dagbladet.no/images/82088635.jpg?imageId=82088635&x=0.14513788098694&y=0&cropw=99.854862119013&croph=100&width=1032&height=775.5&compression=80
Ut fra dette bildet er jeg nesten 100% sikker på at bilen er en Tesla Model X med seks seter. Bakerste seterad er felt ned. Det ser også ut som om batteripakken er uskadet. Tesla Model X er nesten bare bygd av aluminium, men B stolpene og forsterkinger i A-stolpene er av stål, og derfor er ikke disse smeltet og står igjen nesten som skorsteiner gjør i et nedbrent hus.

Jeg vil tro at dekkene også hadde vært helt utbrent om batteripakken hadde tatt fyr, men det er bare synsing fra min side.
Smart tenkt :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. oktober 2024, klokken 22:446 branner på elbil....
182 branner på fossilbiler...
Ja statistikken er absolutt på EV siden :+1:

Men men...det skal ikke være slik... hele garasjeanlegg brenner opp (Oslo) digre ro-ro skip brenner ut og synker (VW Audi biler) listen er laaaaaaaang...

De batteri brann problemene må fixes!

Hører om sparkesykkel branner også nå. Var på tv nyhetene. De står hjemme hos folk - kanskje på et barnerom... store konsekvenser

Det er helt sinnsvakt å putte en elsparkesykkel på et barnerom.

De hadde en serie på TV fra norske brannstasjoner. De var hos en av elsparkesykkel-utleie-firmaene sitt lager/verksted. De hadde fått streng beskjed om å ha en container med vann stående konstant i verkstedet, eller utenfor, pga regelmessige branner. Sikkerheten på elbiler er nok en del hakk bedre enn på en elsparkesykkel. Elsparkesykler bør parkeres i garasjer.

https://www.dn.no/samferdsel/ryde/elsparkesykler/bergen/sparkesykkelselskap-ma-ut-med-400000-etter-flere-branner/2-1-1545984

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:26
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:33I garasjen ved siden av el-bilen ?....
He he dagens beste så langt :+1:

He he!
Tror egentlig det gå sånn passe ok, siden elbil-batteripakkene ved Sola Flyplass ikke tok fyr ved storbrannen.

Men du må putte scooteren i en brannsikker bag. Tåler sikkert alt  ;)  :police:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA