Hovedmeny

Tapt rekkevidde Model 3 mars 19

Startet av utking, mandag 20. desember 2021, klokken 14:32

« forrige - neste »

utking

Hei!

Har en model 3 produsert i mars 2019.

Bilen har vært i mitt eie hele tiden, og startet med 501km i displayet.

Nå etter snart 3 år og 70k kjørt får jeg 420km (bad joke av tesla?) Er det noen andre her som opplever det samme?

Har prøvd å kaliberer batteriet et par ganger og dette hjelper for en måned eller to, og så faller den tilbake til rundt 420-430km

Lover jo ikke akkurat dødsbra må jeg si...

pekle

470 på min, mottatt mars 2019/60kkm. Aldri gjort noe for å kalibrere.

mikaelf

Vurder gjerne hvilken sw versjon bilen deres har når det sammenlignes kapasitet.
I 2021.40.6 release notes står det følgende
"Your vehicle's range estimation has been modified to better represent real-world conditions."
Kan være grunnen at vi får en mer realistisk forbrukestimat i forhold til aktuelle faktorer.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

TøddiVedder

Min viser ca 470 på 100%. En gang ved lav SoC viste i app tilsvarende din. Dette tenkte jeg var pga kaldt batteri. Ordnet seg når ladet den opp igjen.

utking

Takk for svar!

Har passet veldig godt på batteriet og. Ladet til 100% maks 7-8 ganger mens jeg har hatt bilen, og stort sett ladet til 80%

Supercharging annenhver måned tenker jeg.

Det er en model 3 performance jeg har.

Kjører siste software, er 2021.44.5 jeg har på den.

Vel den var nede i 420km på sensommeren med god temperatur i luften 16-17 grader tenker jeg

Høres ikke veldig lovende ut for batteriet mitt 😂

Tesla88

Parkerer du i garasje? Er den oppvarmet?

Basert på tallene du oppgir har du en årlig degradering på 5.3 av batterikapasitet.
Om dette fortsetter vil du kunne bytte batteriet på bilen om 3 år, da vil den ha mistet 32% av kapasiteten.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tesla88 på tirsdag 21. desember 2021, klokken 00:37

Om dette fortsetter vil du kunne bytte batteriet på bilen om 3 år, da vil den ha mistet 32% av kapasiteten.

Ser den. Enig.

Her må Tesla finne ut av saken.

utking

Sitat fra: Tesla88 på tirsdag 21. desember 2021, klokken 00:37
Parkerer du i garasje? Er den oppvarmet?

Basert på tallene du oppgir har du en årlig degradering på 5.3 av batterikapasitet.

Nå satt jeg datoen tre år tilbake i tid, reelt har jeg hatt den siden 1 april 2019. Så det vil jo bli litt mer enn det og, 6% i året i hvertfall.

Kanskje det er batteri bytte jeg burde prøve meg på.

Parkerer utendørs, men laderen står alltid i per anbefaling fra Tesla

gruffalo

Sitat fra: utking på mandag 20. desember 2021, klokken 14:32
Hei!

Har en model 3 produsert i mars 2019.

Bilen har vært i mitt eie hele tiden, og startet med 501km i displayet.

Nå etter snart 3 år og 70k kjørt får jeg 420km (bad joke av tesla?) Er det noen andre her som opplever det samme?

75.000 km kjørt og 466 km ved 100%
E-tron 55 sportback 2022

Langangen

Her er min. Vist rekkevidde går litt opp og ned. Står bilen alltid ferdig ladet til 80%? Prøv å la bilen sove på forskjellige soc, for eks. 25% 50% og 90%. La bilen sove minst 4 timer. Jeg gjorde dette når bilen viste 44mil,  og da steg den viste rekkevidden ettrhvert.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Ludde

Hvor finner dere disse grafene?  :)
Henter grafen tall fra estimert rekkevidde i bilen, eller greier den å se kwh på batteriet? 6% i året høres veldig mye ut hvis det stemmer.

Sjekket appen på min (april 19' m3p, 62000km, sjeldent over 90% og under 20%) 2 ganger i dag av nysgjerrighet etter å ha lest denne tråden. Bilen har stått på lading i natt og var på 89% kl 8, hvor appen viste 470km om jeg skjøv den til 100%. Nå, fortsatt med 89% viser appen 453km ved 100%.
Så om tallene er hentet fra estimert 100% i bilen så varierer denne veldig etter temp på batteriet osv.

Støtter også det mikaef skriver om at oppdateringen av rekkeviddeberegning kan ha noe å si. Da bilen min var ny så syntes jeg beregningen var så langt unna reelt at jeg kun brukte prosentvisning. Nå er den ikke like håpløs lengre. Selvfølgelig med en del avvik på vinteren fortsatt.

geear

Grafene ser ut til å være fra Teslafi. Der er det en egen degradation-rapport/side, når man abonnerer. Man blir sammenlignet med andre brukere.

utking

Takk for svar :) Jeg forstår at batteriet mitt står litt dårligere stilt kontra dere andres. Får høre med tesla om de kan ta en remote diag på den.

Stemmer geear, det er Teslafi jeg bruker. Har vært veldig fornøyd med den egentlig, bruker den og som kjørebok blant annet, samt at jeg bruker en del av automasjons funksjonene der.

Ellers bruker jeg også scanmytesla, men har ikke funnet noe urovekkende der, skal se når jeg drar på langtur i morgen hva den sier for noe.

pekle

Sjekket igjen i dag med sw 2021.44.25.2 - 480km estimert på 100%, hadde da kjørt et par timer i -10.

Radial

Er det ikke bedre å bare måle hva du får på av strøm? Altså kWh? Estimert rekkevidde har hanske mange variabler, selv mellom SW versjoner.

10-15% avvik fra nytt, skal være ganske lett å se med en ~0-80% lading.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA