Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde

Startet av Bly, torsdag 13. september 2012, klokken 21:09

« forrige - neste »

Bly

Kjører nå test med å bruke de nye 30Ah -12V Lithiumbatteriene som en ekstra batteripakke på en Peugeot 106 med slitne Ni-Cd batterier. Vi bruker da 10stk 12V batterier koblet i serie. Denne pakken kobles direkte opp mot Ni-Cd batteriene, og lades sammen med originalbatteriene vha, bilens originale lader.
12V batteriene har innebygd BMS system med balansering og kontaktor som bryter strømmen ved for høy, eller Lav spenning. Under lading vil de koble seg selv ut når de er ferdig ladet, mens Ni-Cd lades ferdig.
Under bruk, så vil de koble seg selv ut automatisk når en av cellene når nedre nivå. Montert i en Peugeot 106 eller saxo. Vil en slik 30Ah pakke gi ca 25km ekstra kjørelengde. Batterikostnaden er kr 20000,-
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Thundergjengen i Tyskland har god erfaring fra lignende prosjekt, som øker både rekkevidden og sprekheten på bilen da Litiumbatteriet holder spenningen oppe. Tyskerene ser rekkevidder på opp mot 15 mil med et slikt 30 Ahr tillegsbatteri.

Det beskytter også NiCd batteriet mot stort strømuttak, og øker på den måte sikkerheten mot batterieksplosjon.

Og så slipper du unna vegvesenets nåløye da dette ikke er bytte av batterikjemi, kun et tillegsbatteri.  :P

Hvor mye vekt og volum snakker vi om på en 120V / 114 V bil?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Batterikostnaden er 20K, og hva koster dette ferdig i bil med bms og hele greia?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. august 2012, klokken 16:43
Hvor mye vekt og volum snakker vi om på en 120V / 114 V bil?

Hvor plasseres de (antageligvis i bagasjerommet?), og hvordan/hvor tilkobles det NiCd batteriene/bilen ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

edyrli

Interessant!! Hvordan tror du de hadde fungert som en booster til blypakke i Reva?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Bly

Erfaringen så langt er at spenninga holder seg noe høyere under kjøring. Bilen vi tester dette i har i utgangspunktet dårlige NiCd batterier (kort rekkevidde men alle cellene virker) Det er helt riktig som elektrolux sier at det sparer Ni-Cd batterien slik at de ikke blir så kraftig belastet. Rekkevidden vil også kunne bli noe lengre enn det man skulle tro med 30Ah ekstra. Pakken for en Saxo, og 106 består av 10stk 12V batterier, og veier ca 45kg. Den kan "pakkes/ stables" på flere måter. Vi satte to serier med fem batterier ved siden av hverandre. Dimensjon 90x36x13cm.
Ett 12V batteri går fint sammen med to stk 6V Ni-Cd. En 114V pakke vil ikke treffe godt nok på hvilespenningen, så jeg tror ikke det vil gå like greit. Batterikostnaden på 20000,- er for batterier med innebygd BMS system. I tillegg til det trengs det kun koblingsplater, og en kabel fram til motorrommet. Vi koblet oss direkte inn på batteriinngangen på controlleren. Hvis noen vil prøve dette, kan vi levere med koblingsplater, og en 2x16mm2 dobbeltisolert kabel. Kostnaden blir da kr 20000,- inkl mva for en komplett pakke.
Reva har 48V system. Her kan man velge størrelse på Li pakken.
4stk 12V-30ah kommer på kr 8000,- og vil gi en rekkeviddeøkning på ca 15km
8stk 12V-30Ah kommer på kr 16000,- og gir rekkeviddeøkning på ca 30km
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Elmo

#6
Veldig interessant, men du svarte ikke på hvor du setter extenderen (Saxo/P106). Den går jo knapt under panseret.  
Drar du da kablene hele veien bak til bagsjerummet ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bly

Ja. på den vi har på test nå, så ligger kabelen i bagasjerommet. kabelen er trekt under bilen og opp framme under panseret.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Sitat fra: Bly på fredag 24. august 2012, klokken 10:06

Reva har 48V system. Her kan man velge størrelse på Li pakken.
4stk 12V-30ah kommer på kr 8000,- og vil gi en rekkeviddeøkning på ca 15km
8stk 12V-30Ah kommer på kr 16000,- og gir rekkeviddeøkning på ca 30km


Tåler 30 Ahr batteriet Reva sin kjørestrøm?

Vil tro en må paralellkoble minst 2 stk 30 Ahr batterier for at dette skal bli holdbart. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Lurte litt på det samme. Har sett 370A opp tunge bakker. Kommer vel litt an på hvordan batteriene deler lasten men siden spenningen faller relativt mye på blypakken (ned mot 5v pr blokk) så regner jeg med lithium batteriene får en ganske stor del av lasten.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

hens

Jeg har prøvd en range ekstender med 2 like batteripakker i Kewet, 12 blokker i serie i hver. Det ga dobbelt rekkevidde og bedre trekkraft i bakker.  Når spenningen ligger høyere under kjøring vil strømtrekket bli redusert, og det vil mer enn kompensere for den økede vekten.

Hvis en benytter 9  stk 12 volt lithium i en Think kan det benyttes en kraftig diode for å unngå at 114voltbatteriet lader 108 volt lithiumbatteriet under stillstand.

Ved å benytte 2 batteripakker med litt forskjellige spenninger vil batteriene fungere omtrent som hjelpefjærer på en lastebil, lithium vil bare gi strøm når lasten er stor.
Dette ser jeg på som positivt, da det er store strømmer nicad ikke liker.
Men det betinger en egen lader for lithiumbatteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på lørdag 25. august 2012, klokken 15:52
Men det betinger en egen lader for lithiumbatteriet.

Det geniale er at stivheten til Litium gjør at disse lades opp sammern med NiCd, og kontaktoren kobler dem ut når de er fulladet, og NiCd fortsetter til Fase2. Faren er at Fase 2 kan bli vel lang, da den ofte er 15% av fase1, og Fase 1 blir jo ekstra lang når både Litium og Nicd lades samtidig.

En annen fordel er at der ikke finnes regler mot tilleggsbatteri i bilen ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

hva med noe sånt til en kango  der har en jo masse plass bak å kan lage nytt gulv   noen som vet hva av rekkevidde en kan få

sven erik


elektrolux

Her er i alle fall et av GK anlage sine løsninger til Partner.

Formen på kassen tilpasses lasterommet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA