Hva er renta på Model 3 kampanje billånet fra DNB nå et år etter?

Startet av Steffinho, torsdag 16. desember 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

Steffinho

Da jeg signerte billånet for min Model 3 i Desember i fjor så sto det at renta de første 3 årene er 0,25% nom rente og ca 0,80% i eff rente. Etter 3 år så gikk det opp med sånn 3%. Nå fikk jeg varsel for noen uker siden om at renta gikk opp, men nå står det plutselig ca 2,80% eff rente, 0,60% nom rente i betalingsplanen. Jeg vet de begynte å markedsføre lånet på en litt annen måte etter jeg kjøpte bilen slik at de tok med perioden på 3 år pluss resten av tiden hvis man valgte maks lengde (8 år?) og da ble renta (i snitt) over hele perioden på 2,5% ca mener jeg å huske.

Det at de har satt opp den nominelle fra 0,25 til 0,60 er ikke så overraskende, men kan den effektive renta ha steget så mye på et år? I så fall er det bare å betale ned eller ta det inn som en del av boliglånet asap. Jeg mistenker at den renta er for hele lengden av lånet, men klarer ikke finne info om hva renta er per i dag i den 3 års subsidierte perioden. Noen som har mer peiling på dette?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

model3pw

Forstår ikke helt hva slags avtale du har inngått, men på min des 2020 bil har jeg den 0.25% nominell DNB fastrenten over 3 år. Hvor avtalen har 95 kr mnd termingebyr som gjør at effektiv rente blir høyere, men ligger selvsagt på 0,25% nominell alle 3 år.

Og jeg kan ta evt. restlån hvor jeg vil etter de 3 årene.

helge89

Fra lånspapirer på DNB-lån fra 29.12.2020, da det var kampanjerente (0,25%) i 3 år ("Periode 1")

Særlige vilkår
Rente i Periode 1 er subsidiert av tredjepart. Subsidiert rente er lik differansen
mellom nominell rente i Periode 2 og Periode 1
. Rente i Periode 2 og ev. 3 følger
gjeldende markedsrente. Renten kan reguleres i alle periodene jf. 2.2.

Nominell rente gikk da opp til 0,6% tidligere i høst.

model3pw

Er ikke kunde med annet i DNB så ser nå jeg fikk varsel i nettbanken, men ikke på epost. Så ja, da tar jeg tilbake min kommentar - har ikke inngått tre år med 0,25%, men har selv den avtaleteksten Helge her satt opp - da blir det ikke fullt så attraktivt å ha et separat billån allikevel gitt... blir vel rentehopp nr to på den nå straks da.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Steffinho

At det var fast rente hadde jeg ikke regnet med, men skjønner ikke hvorfor det står at effektiv rente er 2,8% når nominell er 0,60%. Da nominell rente var 0,25% så var effektiv rente 0,80%. Jeg mistenker at det er snittet av den effektive renten i 3 års perioden + siste perioden av lånet, men hvordan finner man ut av det? Spurte DNB, og de virka ikke som skjønte sitt eget opplegg engang. De sa det var termingebyret og 1 år med nedbetaling som gjorde at renta ble så høy, men får ikke det helt til å stemme heller. Hvor dyrt blir dette lånet da etter 3 år? 10%?

Og termingebyr, er det en del av den effektive renten eller holdes den adskilt fra den? Antar at banken har flere gebyrer enn kun det. 95 kr i termingebyr er rimelig stivt også!

Burde vel nesten høre med Forbrukertilsynet her også, og høre hva de tenker om dette opplegget fra DNB.

arthur

Etableringsgebyr, termingebyr, månedlig betaling er alt faktorer som inngår i utregning av effektiv rente.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Steffinho

Sitat fra: arthur på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:17
Etableringsgebyr, termingebyr, månedlig betaling er alt faktorer som inngår i utregning av effektiv rente.
Etableringsgebyr ble betalt ved inngåelse av lånet mener jeg. Månedlig betaling = termingebyr.

Det som får meg til å stusse der også er at noen banker har 0,01 forskjell mellom effektiv og nominell rente. Andre har 5-6 ganger så mye "påslag" hvor termingebyrene er omtrent det samme.

Steffinho

Hvis man ser på den nye betalingsplanen og ser på hva oppgangen i rentekroner så gir det mening å bare gjøre dette for å få renta nå:
0,81% (tidligere effektiv rente mener jeg å huske) + 0,40% (renteoppgangen til DNB) = 1,16%

Det gir også mening mtp det man ser skjer i betalingsplanen etter måned 36. Da mangedobler rentebeløpet seg.

Jeg ser også at effektiv rente var beregnet til å være 2,27% for hele låneperioden i avtalen fra Des 2020, og da gir det mening at den nå er oppjustert til 2,8% ca nå.

arthur

Sitat fra: Steffinho på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:18
Sitat fra: arthur på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:17
Etableringsgebyr ble betalt ved inngåelse av lånet mener jeg. Månedlig betaling = termingebyr.

Selv om det ble betalt ved inngåelse hvilket vel er vanlig for alle lån, så inngår det i grunnlaget for beregning av reell rente.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

helge89

Med ny styringsrente nå så går lånet til DNB opp til 0,85 % nominell og 3,0 % effektiv rente.

filtvet

"Vi" blir lurt på en eller annen måte uansett. Bil er nok en elendig investering enten om en har ny bil med garanti - eller en skikkelig gammel som jeg hadde før.

Rundt 5-6000,- er realistisk kostnad pr md + forsikring. Gammelbilen kostet mer i drift og deler. Ny koster litt mer i renter og avdrag, men billigere ellers.

Moas

Sitat fra: helge89 på tirsdag 21. desember 2021, klokken 20:22
Med ny styringsrente nå så går lånet til DNB opp til 0,85 % nominell og 3,0 % effektiv rente.
Det virker skremmende å ta opp lån med så stor forskjell mellom nominell og effektiv rente, rentefradraget blir bl.a minimalt, men ikke glem inflasjonen som hjelper regnstykke.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

arthur

Rentefradraget vil vel reflektere hva den nominelle renten er siden denne inneholder elementer som vel alle gir et slikt fradrag/reduksjon i skatten? Hva inflasjonen hjelper til skjønner jeg heller ikke siden en ny bil som man etter hvert vil kjøpe øker da enda mer i pris?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Moas

Sitat fra: arthur på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:33
Rentefradraget vil vel reflektere hva den nominelle renten er siden denne inneholder elementer som vel alle gir et slikt fradrag/reduksjon i skatten? Hva inflasjonen hjelper til skjønner jeg heller ikke siden en ny bil som man etter hvert vil kjøpe øker da enda mer i pris?
Høyere inflasjon gjør at kapitalkostnaden spises opp over tid.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA