Markant klakk-lyd ved første brems etter giring

Startet av trykkertor, onsdag 15. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

trykkertor

Model Y hentet ut september, kjørt ca 3.500km.
Har merket siste tiden en markant "klakk"-lyd fra i hjulområdet foran, både høyre og venstre side.
Lyden(e) kommer kun ved første brems etter å ha skiftet retning fra forover til revers, og fra revers til forover.

Tenkte først det er bremseklossene som sklir foran og bak i kalipperne når jeg bremser etter å skiftet gir.
Tesla Mobile Service var å hørte på lydene, prøvekjørte. Mobile service mener det er kalipperstemplene som trekker seg ekstra tilbake ved giring, og ved første brems så klakker de raskt på plass mot baksiden av bremseklossene. "Feilen" ble konstatert "ikke feil", normal brukslyd, og vil muligens gå vekk etter hvert som bremsene blir mer slitt.

Vet ikke helt om jeg kjøper den forklaringen. Hadde ikke noen slike lyder på vår Model 3, men den er jo 2,5 år eldre enn nye Model Y-en vår.

Noen andre som har lagt merke til lyden, og eventuelt har en forklaring på hva det er?

Her kan du høre et opptak hvor jeg kjører 2 meter frem og bremser, så 2 meter bak og bremser, så frem, så bak, så frem......

[attachment id=0 msg=1023032]

Handyman

Har aldri lagt merke til noe liknende på vår TMY, og jeg pleier å legge merke til slikt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Ikke jeg heller, og jeg er allergisk for lyder. Men nå er ikke Yen vår gått så langt som din ennå, men ut fra forklaringa du har fått burde vel vi også hatt den?

geear

Tror kanskje jeg har hørt noe lignende en gang eller to, men har det ikke til vanlig. Samtidig så har jeg selvfølgelig ikke på creep, og da gjøres det meste kun med gasspedalen i så lav hastighet, lite bremsebruk.. mulig det ikke høres godt når man er mer i fart.

Hvis teorien til tekniker stemmer, så burde du kunne skifte retning på bilen, sette den direkte i park (uten å bruke brems slå evt av creep først), og så burde du kjenne at bremseklossene ligger helt løst. Bilen skal kun sette bakbremsene i park. Er ikke klossene foran "løse" da, så tviler jeg på at teorien er riktig...

Radial

Ville kosta på meg å skru av hjulet og sjekka litt selv jeg.

Kan være bremsebelegg som har løsnet fra bakplata feks.
Belegget er ganske mye mindre enn bakplata, og vil kunne gi bra med slarke-lyder.

Dette er ikke ett ukjent problem med bremseklosser.
Fine med TMY er at man må AV med hele caliper for å bytte klosser eller smøre, og det i tur gjør at klossen eller belegget i seg selv ikke kan ramle av før det er ekstremt slitt egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: Radial på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:00
Ville kosta på meg å skru av hjulet og sjekka litt selv jeg.

Kan være bremsebelegg som har løsnet fra bakplata feks.
Belegget er ganske mye mindre enn bakplata, og vil kunne gi bra med slarke-lyder.

Var min tanke også at det kunne være belegget hadde løsnet fra bakplaten. Men lyden er på begge sider foran.

Mobile service undersøkte bremsene med lys og lykter, men hadde ikke lov til å ta av hjulet på grunn av HMS-krav når de er ute hos kunder.
(Tilbydde å jekke opp selv med puck og solid garasjejekk, men fikk beskjed om at de ikke hadde lov til å fjerne hjul ute hos kunder.)
Men som nevnt, ble bilen "friskmeldt".

Får ta av hjulet selv en dag og undersøke.
Hvis du hører på lydfilen en gang til, høres det ut som lyden resonerer i bremseskjoldet.

Bergenser123

Hadde bilen inne på service idag for samme problemet. Det var ifølge de ikke et problem men normalt. Legger ved forklaringen på faktura. Ganske irriterende og ikke en erfaring hverken naboen har på sin y eller jeg har hatt på min tidligere 3.

Ingeniøren

Det er nok variasjoner på bredden på klossene som gjør at noen klikker og andre ikke.

Om man smører opp baksiden av klossene med varme bestandig fett av type kobber eller aluminium, der de ligger an mot stempel og mothold, vil nok problemet nærmes bli borte. Kan hende de har glemt det på din bil. Ville fått de til å smøre opp bremsene om dette ikke er gjort.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

trykkertor

Sitat fra: Bergenser123 på onsdag 22. desember 2021, klokken 23:18
Hadde bilen inne på service idag for samme problemet. Det var ifølge de ikke et problem men normalt. Legger ved forklaringen på faktura. Ganske irriterende og ikke en erfaring hverken naboen har på sin y eller jeg har hatt på min tidligere 3.

Her er utdraget fra min service.

[attachment id=0 msg=1024582]

Kaffe-Lars

Hei trykkertor.

Jeg opplever nøyaktig det samme som du beskriver på min Model Y som jeg hentet ut i slutten av november 2021. Dette skjer både ved første nedbremsing bakover/i revers, og forover. Jeg har også hatt vinduene åpne, og lyden kommer definitivt fra bremsene foran.

Jeg har meldt dette som en feil i appen, og har time til service i starten av februar. Blir spennende å se hva de sier til meg om dette. Det viktigste er at det ikke er noe "farlig". Bremser er jo relativt viktig på en bil - skjønt regenereringen hos Tesla er jo så kraftig at man knapt trenger bremser i det daglige :)

trykkertor

Sitat fra: Kaffe-Lars på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:50
Jeg opplever nøyaktig det samme som du beskriver på min Model Y som jeg hentet ut i slutten av november 2021.

Det viktigste er at det ikke er noe "farlig". Bremser er jo relativt viktig på en bil - skjønt regenereringen hos Tesla er jo så kraftig at man knapt trenger bremser i det daglige :)
Det var derfor jeg meldte det til service. For å få bekreftet at det ikke var noe feil på bremsene, belegget var løsnet, eller noe annet var løst som skulle være fast.
Som nevnt ble forklaringen til meg. "Helt normal lyd. Ingen ting galt med bremser."

Tmel

Har også dette på min Y fra slutten av August. 4500km. Kommer ved hver første brems etter «giring» dvs når bilen har stått stille. Har kommet i det siste - har ikke hørt denne lyden tidligere. Kan dette ha sammenheng med oppdatering?

Kim-

Er det ikke bremsene som henger? Hadde det for noen uker siden, og da er det bare å bruke bremsene litt. Få litt god fart og trykk inn P knappen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OW

Jeg har hatt det samme problemet på vår Model Y. Var innom servicecenter i Porsgrunn i går og de så på det med en gang. Ble byttet bremseklosser foran og smørt opp. Lyden er nå borte :D
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA