Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk for maksimal rekkevidde

Startet av jyk, torsdag 13. september 2012, klokken 07:55

« forrige - neste »

jyk

Etter å ha tenkt på elbil en stund har jeg nå (mer eller mindre) bestemt meg for å kjøpe en av trillingene.

Jeg har sett på C-Zero og skal se på I-Miev. I den forbindelse tok jeg en telefon til Mitsubishi forhandleren. Han var raskt ute med å påpeke at han solgte 2012 modell mens konkurrentene solgte 2011 modeller. Slik jeg ser det er den største forskjellen at 2012 modellen har forvarming av bilen når ladekabelen er plugget inn. Det er unektelig en fordel, men er den stor nok til å forsvare pristillegget? I hovedsak vil bilen bli brukt mellom Bærum og Oslo. Rekkevidden burde jo holde uansett og siden jeg må lade for å benytte forvarme blir noe av poenget med å øke rekkevidden borte.

Hvor mye kortere blir rekkevidden på en kald vinterdag? Håper noen med erfaring med  vinteren 2011/2012 kan svare.

Hvordan er fremkommeligheten på vinterføre? Er bakhjulsdrift en ulempe? Hva er erfaringen med trillingene? Jeg har noen bakker jeg skal opp og ned og har bare kjørt forhjuls- og firehjulsdrevet bil tidligere. Har dermed en iboende skepsis til bakhjulsdrift.

Takker for alle gode innspill!
C-Zero - 2012.

Thomas Parsli

Forvarme sparer en del strøm på oppvarming av bilen, men den gjør også at du setter deg i en varm bil med duggfrie vinduer -klar til å kjøre. Alternativet kan være en webasto med fjernstyring -og det er dyrt.

Jeg bruker forvarming både om morgenen og ettermiddagen når det er kaldt, kunne ikke tenkt meg en (el)bil uten!

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kito76

For oss var forvarmer helt avgjørende. Is fri bil og varm kupe, istedenfor venting i 5-10 minutter før kjøring og uten betydelig mindre rekkevidde....
Fikk tilbud om å få montert en defa varmer til C-Zero, men da blir en ekstra kabel som blir upraktisk. Pris differansen ble nesten 25.000,-kr, men føler at det er verdt pengene.

foxy

bakhjulsdrift er bare morro, særlig om vinteren  ;D -  bra ESP og vekt i form av  motor bak og ingenting foran gjør at det ikke er noe som helst problem også de brattestene bakkene opp.

om forvarme er viktig må du avgjøre selv - jeg har ikke noe behov for det om morgen siden den står i garasje og klarer meg fint sist vinter uten på vei hjem. rekkevidde ca 70km på en vinterdag - men da ligger jeg ikke i 70 i høyre fil på e18  ;)

hadde jeg hatt behov for varme så måtte det vært noe som man kan programmere på forhånd og/eller styre fra mobil
I-miev 2011
Asker

tomrh

Har ikke prøvd den på vinteren ennå, men her en kjølig morgen på hytta var det deilig å kunne peke med fjernkontrollen og starte varmeapparatet på bilen som stod parkert 250 meter nedenfor. Bra rekkevidde på den der. Ser at forvarming kommer til å bli et must i vinter, glad jeg kjøpte 2012-mod.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

i_expect

Har kjørt 2 vintre nå og ikke hatt noe problem bortsett fra den gangen jeg skulle ha det litt gøy og feilberegnet litt  ::)

Jeg kjører piggfritt og kommer meg greit frem. Eneste problemet er når det er for mye snø (ikke brøytet opp oppkjørslen) eller når det er noen kneiker med sving hvor det har en tendens til å samle seg opp snø med salt i. Sånn tung, ikke helt slapps, ikke pudder, ikke type brøytet sammenpakket, men snø som er kjørt over og saltet og deretter brøytet til siden (kan vi vennligst fjerne all den saltingen!!!).

Jeg har uansett alltid med eg et par kjettinger for sikkerhetskyld om vinteren. Det er betydelig kortere rekkevidde på vinteren og forvarmer er en STOR fordel uansett. Etter at vi fikk leafen så ble det et savn at jeg ikke har det i imieven, men men sånn er det vel ofte for "first comers"  ;)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

jkirkebo

Sitat fra: i_expect på tirsdag 21. august 2012, klokken 22:55
Har kjørt 2 vintre nå og ikke hatt noe problem bortsett fra den gangen jeg skulle ha det litt gøy og feilberegnet litt  ::)

Jeg kjører piggfritt og kommer meg greit frem. Eneste problemet er når det er for mye snø (ikke brøytet opp oppkjørslen) eller når det er noen kneiker med sving hvor det har en tendens til å samle seg opp snø med salt i. Sånn tung, ikke helt slapps, ikke pudder, ikke type brøytet sammenpakket, men snø som er kjørt over og saltet og deretter brøytet til siden (kan vi vennligst fjerne all den saltingen!!!).

Jeg har uansett alltid med eg et par kjettinger for sikkerhetskyld om vinteren.

Kjettinger er genialt. FWD bil med (gode) kjettinger kommer mye bedre frem i dyp snø enn 4WD bil uten, det har jeg testet flere ganger på hytteveien.

Må nok kjøpe et sett nye når Teslaen kommer, de jeg har passer til 205/55-16 og tilsvarende, blir nok _litt_ for små til 245/45-19. Sverger forøvrig til RUD-Matic Disc kjettinger, beste jeg har vært borti.

http://www.rud.com/en-us/products/schneeketten/pkw/disc.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

buestad

Er det nevneverdig prisforskjell på trillingene? Jeg kjøpte min i-miev 2012 til 200 000 blank. Det var ganske likt som for iOn på BOS kristiansand. C-Zero sjekket jeg ikke rett og slett fordi jeg ikke likte interiørfargen...
(Forøvrig så ville jeg helst hatt sort interiør i i-mieven slik som 2011 modellen, men mørkebrunt er greit nok... iOn har vel lyseblått interiør noe som kanskje er litt upraktisk med unger)

Liker også de to ekstra girene på i-miev. Bruker B en god del enn vi hadde sett for oss. Veldig praktisk i kø-kjøring og før rundkjøringer. Bruker nesten ikke bremsa lenger :)

Gleder meg forøvrig til å prøve den på vinteren (med antispinn skrudd av, hehe :D )
i-MiEV 2012

Lars C. Krogenæs

Bertil og Stein selger nå (ut) iON til 190.000 inkl. vinterhjul.

Dette er PSA utgaven laget i 2011 (PSA har ikke laget elektrisk versjon i 2012, og kommer heller ikke til å lage flere).
Peugeot har dårligere garanti på batteriene enn Citroen / Mitsibushi
Kommer uten varmeren som i-miev har på 2012 modellen sin.

Jeg hadde gjerne betalt 10.000 mer for en i-miev med varmer, i forhold til en uten, men ikke noe særlig mer.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kito76

Autoelite hadde kampanje på C-Zero for kr 193.000,- inkl vinterdekk og 3 års service.

gmagnus

Jeg får min i-Miev i dag! Valgte den pga forvarminegn og 10 års granti på batteriene. De andre gir kun 5 år. Måtte ut med ca 15k mer, men det håper/tror jeg det er verdt.
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

Bjornt

Noen som vet hvor mye der koster å få ettermontert en Defa kupevarmer ? på Ion.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Stjerneglis

Sitat fra: gmagnus på onsdag 22. august 2012, klokken 12:08
Jeg får min i-Miev i dag! Valgte den pga forvarminegn og 10 års granti på batteriene. De andre gir kun 5 år. Måtte ut med ca 15k mer, men det håper/tror jeg det er verdt.


Når begynte Mitsubishi med 10 års garanti på batteriene? Jeg har et skriv fra Mitsubishi datert 20/1-12 hvor det står svart på hvit 5 års garanti på fabrikasjonsfeil og min 80% batterikapasitet av hva den var som ny...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

MortenH

Garantien er 5 år / 100 000 km (8 års garanti mot gjennomrustning) (ref . http://www.mitsubishi-motors.no/digital/2068/index/book/i-miev-2012.aspx )

Forventet levetid er oppgitt til 70-90 % batterikapasitet etter 10 år / 150 000 km (ref Kjøpsveiledningen fra Elbilforeningen http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning )
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Kris

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. august 2012, klokken 11:40

Dette er PSA utgaven laget i 2011 (PSA har ikke laget elektrisk versjon i 2012, og kommer heller ikke til å lage flere).
Peugeot har dårligere garanti på batteriene enn Citroen / Mitsibushi
Kommer uten varmeren som i-miev har på 2012 modellen sin.

Jeg hadde gjerne betalt 10.000 mer for en i-miev med varmer, i forhold til en uten, men ikke noe særlig mer.

Lars

Skal de ikke lage fler? Det var synd. Jeg var sikker på de sa de hadde satt produksjonen på vent intill videre. Var heller ikke klar over at Peugeot hadde dårligere batterigaranti. Den er jo ikke begrenset til en gitt minimum restkapasitet, men det kan jo være en fordel for kunden.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA