Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjipe folk også med el-biler?

Startet av Go-carter, torsdag 13. september 2012, klokken 07:20

« forrige - neste »

Go-carter

De har flashet med ny software, av samme versjon. Problemet var todelt. En ting var at softwaren hadde hengt seg, det var greit nok. Det som var funky var at batteriserienummer, og en mengde parametre hadde "forsvunnet". Det er litt snodig  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

#16
Dersom batteri-s/n og en del andre parametere forsvinner, har BMI mistet forbindelsen til flensen.
Flensen har en del elektronikk og en eeprom hvor permanente og semipermanente lifetime-data lagres.

Om man for eksempel demonterer BMI fra batteriet, og kobler denne rett til Zebra Monitor (via 16-pins kontakt), vil batteri-s/n og en del andre verdier naturligvis mangle.
På den andre siden vil batteriet/flensen huske SOC selv om man bytter til en annen BMI. Det betyr at SOC-reset-prosessen skriver data til flensen og ikke til BMI.

Det kan høres ut som om BMI'en din har hatt kommunikasjonsvansker med flensen. Det er mulig å lese ut antall ganger dette har feilet via egen teller. Kanskje du kan spørre hva dette verdien viser?

Når det er sagt vil jeg understreke at mitt erfaringsgrunnlag er langt magrere enn R&S, og så lenge de løste problemet på en rask og tilfredsstillende måte bør man være fornøyd :-)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Jada! For all del, er veldig fornøyd med både reperasjonstid og service der, så det er det ingenting å si på  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Da var Sola hjemme igjen :D Vel og merke med en frontleppe fattigere, etter at viking reiv den av  >:( Men ellers strålende fornøyd.

Langtur til helga!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

Godt å se at Thinkere fortsatt er på veien tross utfordringer :).
Hilsen en ex-thinker som (heldigvis) bare koser seg med mekaniske utfordringer
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Jaaaaa.... Tredje gang på vikingflak! Samme feil igjen  >:(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Kjedelig å høre! Du har virkelig vært uheldig :(

Det positive er at du har garanti og jeg tipper R&S denne gangen må bytte BMI'en. Men dette må nok skje etter konsultasjon med FzSonick.

Som jeg har sagt tidligere; jeg er ikke imponert over kvaliteten på elektronikken som tidligere Mes-Dea har levert. Det er litt synd når Zebra-batteriene ellers har så gode egenskaper.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sitat fra: hma på onsdag 05. september 2012, klokken 15:25
Kjedelig å høre! Du har virkelig vært uheldig :(

Det positive er at du har garanti og jeg tipper R&S denne gangen må bytte BMI'en. Men dette må nok skje etter konsultasjon med FzSonick.

Som jeg har sagt tidligere; jeg er ikke imponert over kvaliteten på elektronikken som tidligere Mes-Dea har levert. Det er litt synd når Zebra-batteriene ellers har så gode egenskaper.

Hilsen
Håkon

Ja, får håpe det gir seg snart. Stein-Erik mente også at jeg måtte bytte BMI'en nå.

1000,- i egenandel til if, 5-600,- i bensin på leiebilene, og i tillegg bomring. Dette har vært en dyr mnd å eie elbil!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Ja, det koster å være miljøvennlig...  ???
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lunde

#24
BANK I BORDET.... Men jeg har kun hatt en stans på min TH!NK Gen0/1 på 3,5 år og 89000Km . Å det var en forventet feil i laderen som oppstod innenfor garantitiden.

Utover service på 20 og 40 000 har jeg skiftet bærebruer foran (defekte foringer bakre innfesting) og et sett med skiver og klosser.

Tror ikke det har kostet meg mer enn ca 10 000Kroner totalt sett. siden jeg fikk bilen.
Betalte 195 000 for bilen. Spart godt over 100 000 i bensinutgifter, minst 40 000 i bomavgifter. Tusenvis i parkering. Fått kilometergodtgjørelse for minst halvparten skattefritt (ca 150 000). Fikk en smell i fjor vinter som ga meg 43000 netto. Ikke reparert, lever med skaden få om noen klarer å se.
Antar at ca 50% av strømen er fylt utenfor egen måler

Den som vil kan regne ut om dette har vært en lønnsom deal for meg eller ei, men føler vel at bilen er betalt for lengst med god margin  ;D Best av alt er at den kan virke i mange år enda  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Arnie

Føler med deg, Go-carter. Du har sannelig fått din del av problemene. Godt gjort at du bevarer entusiasmen og gløden til tross for hyppige driftsavbrudd. Du får trøste deg med at du er heldig som har en oppofrende forhandler (R&S) innen rimelig rekkevidde...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Go-carter

Da har R&S forhørt seg med Mes-Dea, og BMI blir byttet og sendt ned til Sveits.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på fredag 07. september 2012, klokken 16:10
Da har R&S forhørt seg med Mes-Dea, og BMI blir byttet og sendt ned til Sveits.
Da burde de få bilen din på veien i løpet av noen timer. Jeg vil anta at de har et lite buffer av BMI'er liggende klar slik at kundene slipper å vente på postgang.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Jepp :) Lovet den tilbake før neste helg. Og det håper jeg inderlig, skal på biltreff på fredagen  ;D Blir å montere de nye fjærene fort som f. når jeg får den tilbake igjen  8)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA