Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dugg inni bilen ved forvarming

Startet av buestad, onsdag 12. september 2012, klokken 23:18

« forrige - neste »

buestad

Er det noen som vet om det er mulig å sette inn LED pærer i lyktene nederst på trillingene. Strømsbesparelsen er vel heller marginal, men det er kanskje litt kult?
i-MiEV 2012

foxy

de må vel i så fall være godkjente?! - rent teknisk er det fullt mulig
I-miev 2011
Asker

Kito76

Størm til lyktene går jo på 12v batteri.. Besparelse?

Lars J

#3
Sitat fra: Kito76 på tirsdag 21. august 2012, klokken 16:47
Størm til lyktene går jo på 12v batteri.. Besparelse?
12 V batteriet får som kjent energitilførsel frå hovedbatteriet via DC/DC-omformar.

Anta:
Halogen kjørelys 55W
LED kjørelys 15 W
Virkningsgrad DC/DC-omformar 80%
Driftstid per år; 300 timar (snitt på 50 min/dag)

Besparelse: 300 x 2 x (55-15) / 0.8 = 30.000 Wh = 30 kWh
(dette er energi frå hovedbatteriet, energiuttak frå stikkontakt blir høgare pga tap i ladaren)
Tilsvarar mitt forbruk ved ca 300 km kjørelengde.
Sandnes, Think Classic og TMS

buestad

...så hvis vi tar en litt lengre tur som bruker opp batteriene, si feks 2,5 timer (ca 120km) så får vi 2.5 * 2 * (55-7.5) / 0.8 = 297Wh (fant en pære som kun trekker 7,5W)

300Wh tilsvarer da 3km rekkevidde hvis vi regner med 1kWh per mil. Det er jo litt :)
i-MiEV 2012

Bjornt

men er ikke kjørelyset allerede sparepære type ?. Det to pærer i de nederste reflektorene (Tåkelys/kjørelys).  En  15 W sparepære av ett slag, og en standard 55 W halogen. Kjørelys og tåkelys. Prøv selv , ser tydlig forskjell. Dette er på min nye Ion.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Bjornt

Korreksjon.  Kjørelys er P13W  - 13 watt, og tåkelys er H8 35 Watt.  Peugeot Ion instruksjonsbok.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Lars J

Sitat fra: Bjornt på onsdag 22. august 2012, klokken 14:41
Korreksjon.  Kjørelys er P13W  - 13 watt, og tåkelys er H8 35 Watt.  Peugeot Ion instruksjonsbok.

Eg har Think Classic, og den har hovedlys type H4 60/55 W. Dvs. kjørelys krever 2 x 55 W = 110 W.
Belastning på hovedbatteri er kanskje 150 W ? (lys på/av gir utslag på 1.5 A på robometeret).
Med bykjøring (snitt 30 km/h) utgjer dette lyset 5% av forbruket (150 Wh/3 kWh).

Finnest det alternative lyspærer med mindre effekt (LED), og som passar rett i holdaren?

Sandnes, Think Classic og TMS

erik e

Det som "nye" biler har er jo diode kjørelys som er typegodkjent. Det er bare de som lyser som kjørelys. Ikke baklys,instrumentlys og alt lys i div. brytere. Da "monner" det litt,tipper ca. 250 w.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

VWspirit

#9
Sitat fra: Lars J på onsdag 22. august 2012, klokken 19:13
Sitat fra: Bjornt på onsdag 22. august 2012, klokken 14:41
Korreksjon.  Kjørelys er P13W  - 13 watt, og tåkelys er H8 35 Watt.  Peugeot Ion instruksjonsbok.

Eg har Think Classic, og den har hovedlys type H4 60/55 W. Dvs. kjørelys krever 2 x 55 W = 110 W.
Belastning på hovedbatteri er kanskje 150 W ? (lys på/av gir utslag på 1.5 A på robometeret).
Med bykjøring (snitt 30 km/h) utgjer dette lyset 5% av forbruket (150 Wh/3 kWh).

Finnest det alternative lyspærer med mindre effekt (LED), og som passar rett i holdaren?



Kun 3Watt litt lite i høstmørket?

http://www.ebay.com/itm/2X-Car-120-LED-3528-SMD-H4-White-Fog-Driving-Parking-Light-Headlight-Lamp-Bulb-/130671317820?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e6c9e133c&vxp=mtr

7,5Watt mulig noe bedre ;D

http://www.ebay.com/itm/2X-H4-7-5W-Big-Power-Car-LED-SMD-Fog-Lamp-Auto-Front-Lighting-Automobile-Bulbs-/150803149450?pt=US_Car_Lighting&hash=item231c91728a
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Lars J

Sandnes, Think Classic og TMS

Bjornt

Det er ikke lov til å bruke de, for de er ikke E merket. Sier loven.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

El-ler

Alle de nødvendige pærer kan kjøpes i LED til trillingene, hos Dealextreme.com og sunsky-online.com
Citroen C-Zero,11000 km

e-max

Kjørelysene bruker lite watt (26 tilsammen). Setter du lysbryteren på auto (for Ion) tar lyssensoren å ordner det slik at du automatisk bruker 26W i dagslys og noe mer (110W) når det blir mørkt.
Dersom du bytter ut kjørelys på 13 W til LED på 7W øker du rekkevidden med 100 meter :-D
Ikkje mykje for å knote med pærebytte. Hadde nok heller vurdert uorginale xenon H11 til nærlysene i stedet.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Mr.Zero

.... ellers så får man jo mye morro med en pakke med lysdioder fra Clas O, en drill, loddebolt, litt lim og noen ledningsstumper. Særlig i Thinken er det jo aktuelt å lage seg "integrerte kjørelys" i hovedlampa for å spare noen watt.. :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA