Trekker strøm 24/7 når den er tilkoblet lader

Startet av hELgenen, lørdag 11. desember 2021, klokken 08:01

« forrige - neste »

hELgenen

Har en ps2 stående tilkoblet Easee lader og ser der noe jeg aldri har sett tidligere med en elbil. Ladesesjonen stopper aldri helt. Dvs. Bilen lader normalt opp til definert ladegrense,men stopper i bunn og grunn aldri.  På slutten går den ned under 100W og beveger seg videre ned til tall lavere enn easee laderen kan registrere,men den stopper aldri slik at easse laderen har sesjonen aktiv hele tiden. Aldri sett noe slikt med andre elbiler 

En sitter igjen med følelsen av at bilen vil kunne tappe seg tom over tid om den ikke er tilkoblet.

Noen andre som har sett noe lignende?

EDIT : Skal korrigere meg litt - ser at den siste ladesesjonen til slutt stoppet etter 12 timer og KUN 6 kwh ladet.
Men at den skal stå slik i "tomgang" i så mange timer etter at sesjonen reellt sett har stoppet er noe jeg aldri har sett før. Mistenkte at det kunne være appet som vekket bilen - skal forske litt mer på dette

Ellers er bilen en plain - uten noen som helst pakker - og til de som lurte på lysene på en slik bil. De er helt i topp klassen rett og slett. Sammenligner med en id.4 GTX med LED matrix som jeg også har - og jeg kan ikke si at Matrix lysene oppleves noe bedre på den enn de ordinære lysene som følger med standard versjonen av PS2

Synes denne plain PS2 (AWD uten noen pakker) fremstår som veldig mye bil for pengene.
Og forbruket - 6 mil kjørt i mye kupert terreng i går med masse last : 19.7 kwh/100 km. Det er faktisk nesten på nivå med id.4 GTX  på samme strekning i samme værforhold (kjører denne strekningen daglig - fra kald garasje til varm garasje).  Nå er snitthastighet nær 60 km/t - så det går ikke fort - men det ser ut til å være slik jeg mistenkte at dersom du kjører i "pendlerfart" og har tilgang på varm garasje slik at batteriet blir litt varmt fra tid til annen - så er det ikke store forskjeller i forbruk på f.eks denne og ID.4 GTX.

For ordens skyld : Plain ID.4 1st hadde en anelse mindre forbruk på samme strekning

Polestar-eier

Hvor leser du av forbruket dersom det er så lite at laderen ikke registrerer det?

Rapportert inn dette til Easee support. De pleier å være kompetente og nyttige i sine svar.

Prøv også å endre innstillinger på laderen, se om det hjelper:

"Anleggsinnstillinger" --> "Strøm til enhver tid" --> "Nei"

hELgenen

Jo - jeg kan se at den er aktiv.
Jeg har hatt MANGE elbiler på de 2 easee laderene jeg har her - og for Polestar 2 oppførte den seg noe annerledes enn "normalen". Jeg ser at bilen ramper ned og forblir på et svært lavt nivå i mye lengre tid enn hva som er "normalt" på en del andre biler jeg har ladet.

Men ser at den stopper ladingen til slutt - så ingen krise - men bare snodig oppførsel

Polestar-eier

Har du forhåndsprogrammert tidsstyring på forvarming av bilen? Hvis ja, merker du at bilen trekker strøm i forkant av dette?

Bilen forhåndsvarmer batteriet hvis du har angitt tidsstyring. Og hvis du har tillatt "Strøm til enhver tid" på laderen, så henter bilen strøm fra lader og ikke batteri.

Du har ikke tilfeldigvis satt ladegrensen på 100 prosent?

hELgenen

Nei,ikke noen forhåndsklimatisering her og lading satt til 80%

Som sagt,PS2 har en noe annerledes ladekurve på AC en hva jeg har sett på ulike andre elbiler. Forskjellen ligger i rampingen ned der PS2 ramper ned på svært lave nivåer på f.eks 100W mot slutten av ladesyklusen. Alle andre elbiler jeg har erfaring med går ikke så langt ned før ladingen opphører.

Jeg har f.eks sett ladesykluser på 12 timer for totalt 6 kWh. Det gir en snitt effekt på 500W. Andre elbiler gjør seg ferdig med 6 kWh på maks 2 timer,som regel kortere tid. PS2 gjør seg 99% ferdig på samme tid som de andre,men lar laderen tusle videre på f eks 100W eller lavere en lengre periode på slutten.

F.eks rapporterer Easee at siste ladesyklus var på 3.4 kWh og varte 6 timer og 13 minutter.

Polestar-eier

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. desember 2021, klokken 04:01
Som sagt,PS2 har en noe annerledes ladekurve på AC en hva jeg har sett på ulike andre elbiler. Forskjellen ligger i rampingen ned der PS2 ramper ned på svært lave nivåer på f.eks 100W mot slutten av ladesyklusen. Alle andre elbiler jeg har erfaring med går ikke så langt ned før ladingen opphører.

Jeg har f.eks sett ladesykluser på 12 timer for totalt 6 kWh. Det gir en snitt effekt på 500W. Andre elbiler gjør seg ferdig med 6 kWh på maks 2 timer,som regel kortere tid. PS2 gjør seg 99% ferdig på samme tid som de andre,men lar laderen tusle videre på f eks 100W eller lavere en lengre periode på slutten.

F.eks rapporterer Easee at siste ladesyklus var på 3.4 kWh og varte 6 timer og 13 minutter.

Dette høres om ut som en feil. Jeg har selv hatt to ladere fra Easee. Begge har oppført seg lik, og ladekurven er ikke en kurve men mer lineær. Min trekker flatt 11.0/11.1 kW sekunder fra jeg starter lading til den er ferdig.

Dobbeltsjekke at du ikke har satt unødig streng begrensning på strøm (ampere), verken i bilen eller på laderen?

Glemte å legge til:
Husk også at ikke alt som går ut fra veggen brukes til lading. Det går strøm til varming av batteriet selv ved lading (jeg kan se forskjell i data som går fra API-et som f.eks. Fjordkraft-appen bruker), og jeg vil også anta at varming av dysene på vindusviskerne trekker noe.

REDIGERT 2:
Glem alt jeg har sagt:) Sjekket logger, og ja, du har rett. Ladesyklus blir ikke lukket på tampen av ladingen. Bilen rapporterer at lading er fullført, men Easee-appen avslutter ikke. Sikkert fordi det fremdeles går strøm. Jeg tror dette er feil som bør rapporteres inn til Easee, det er opplagt en feil. Jeg ser den registrerer aktiv ladeøkt til tross for at jeg ikke lader (f.eks. fra øyeblikket jeg stapper i kabel, men ladeøkten er utsatt så den har ikke faktisk lading).

Det er ikke riktig å manuelt beregne gjennomsnittseffekt på dette viset. Sanntidsdata vil vise korrekt kW, men om du manuelt deler total kWh på rapportert varighet, vil jo tallet bli kunstig lavt. Så økonomisk eller praktisk har det ingen betydning, siden mengden er så lite, men det er likevel en feil.

REDIGERT 3:
Med siste versjon av Polestar-appen kan vi nå enkelt sette utsatt lading i selve bilen (i motsetning til laderen). Jeg har ikke orket å teste dette selv, for å sjekke om data blir mer troverdig. Det er et par ting som bør sjekkes:

• Rapporterer ladeøkt faktisk ladeøkt, eller tidsrom der kabel har vært plugget i?
  • Trekkes strøm utenfor angitt ladeøkt?

hELgenen

Vel,nå er det kun Polestar 2 av mine 3 elbiler som driver med denne evighetsladingen på slutten av ladesyklusen. Easee laderen bruker jeg jo på alle bilene.

Så om dette er feil,så er det en feil med Polestar,ikke Easee laderen.

Polestar-eier

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. desember 2021, klokken 14:18
Vel,nå er det kun Polestar 2 av mine 3 elbiler som driver med denne evighetsladingen på slutten av ladesyklusen. Easee laderen bruker jeg jo på alle bilene.

Så om dette er feil,så er det en feil med Polestar,ikke Easee laderen.

Det er jo ikke helt sikkert. Kommer an på hvor feilen ligger. Vi kjenner ikke hvordan Easee-programvaren tolker og rapporterer ut datasettet som kommer fra bilens API. Hvordan vet du at strømmen brukes til lading? Det kan avgis strøm til bilens system eller det kan skyldes mye annet som enten skyldes bilen eller laderen.

hELgenen

Jeg aner ikke hvor strømmen tar veien. Men jeg ser jo led stripen på selve laderen er aktiv i timer etter at bilen har nådd ladegrensen satt i bilen.

Det får meg til å tro at biien trekker noe effekt,og det viser også app'n.

Opplevde også at dersom jeg låste opp bilen mens den trakk 100W ifølge app og så lukket den igjen når bilen etter mitt hode burde ha ladet seg ferdig,så startet ikke ladingen igjen. Så åpne/lukke bil stoppet tilsynelatende evighetsladingen

Jeg synes det er en snodig oppførsel,men det er jo ikke noe praktisk problem sånn sett.

En annen ting er at jeg måtte holde ladekladden når jeg koblet til ionity for at bilen skulle starte lading. Jeg tok først å plugget inn laderen,dro plugsurfing kortet og da stod den der og liksom aldri startet lading..grep da tak i ladekladden og dyttet den forsiktig inn og voila..den startet med en gang.

Kan det være noe dårlig kontakt på selve  tilkoblingen i bilen som gir slik rar oppførsel?

Har ikke sjekket for varmgang på pluggen,men det er noe jeg vurderer selv om jeg tviler sterkt  på at det er tilfelle..vil jo anta alle slike ting testes på fabrikk før bilen ruller ut derfra...

hELgenen

Tenkte jeg ville rapportere følgende snodige oppførsel.

Bilen har stått både natten og dagen gjennom - bilen er for lengst ferdig ladet til 80% slik jeg satt den i bilen.
Jeg går ut i bilen i garasjen og legger merke til en summende/hummende lyd. Høres ut som en liten vifte som går

Sjekker LED på Easee laderen - og joda - den lader plutselig - sjekker Easee appen og joda : 1.1 kW står det

Jeg har hatt ganske mange ulike elbiler stående i garasjen der - og aldri sett denne type oppførsel.

Hvorfor starter bilen opp slik lading?
Hva er det egentlig den driver med?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA