Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søksmål mot Tesla for SuC-struping på TMS 2013-2016 ledet av Tesla-eiere

Startet av magnussen01, fredag 10. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 28. oktober 2024, klokken 19:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 18:35
Sitat fra: daktari på mandag 28. oktober 2024, klokken 16:32Tøft?
Jeg synes det er idiotisk av Tesla, og det hjelper ikke akkurat renomméet som kundefiendlig firma.

Det er særdeles viktig for vanlige kjøpere  at denne dommen blir stående - produksjonsfeil MÅ få konsekvenser for produsenten, ikke for kunden.
Herre jemini her legger jeg meg heeeeeelt flat.

Jeg leste at de var vi som anket fordi vi ville ha mer enn de lusne små kronene. 50' ish ..og så svarte jeg på det he he

Så lær av min feil  ;D hilsen han i dysleksi staben
aha, lurte litt på det.
Ja slik kan det gå med gamle gubber som meg :D beklager feilen 

BMW850

Ja Tesla anket til høyesterett. De bestrider ikke konklusjonen i Tingretten eller skyld i å degradere bilene. Kun at det har blitt reklamert for sent ifht 5 års reklamasjonsfrist. Noe som burde falle på sin egen urimelighet da dette jo skjedde på tidspunktet da mange av bilene rundet 5 år. Får håpe Høyesterett avviser anken.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 23:31
Sitat fra: daktari på mandag 28. oktober 2024, klokken 19:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 18:35
Sitat fra: daktari på mandag 28. oktober 2024, klokken 16:32Tøft?
Jeg synes det er idiotisk av Tesla, og det hjelper ikke akkurat renomméet som kundefiendlig firma.

Det er særdeles viktig for vanlige kjøpere  at denne dommen blir stående - produksjonsfeil MÅ få konsekvenser for produsenten, ikke for kunden.
Herre jemini her legger jeg meg heeeeeelt flat.

Jeg leste at de var vi som anket fordi vi ville ha mer enn de lusne små kronene. 50' ish ..og så svarte jeg på det he he

Så lær av min feil  ;D hilsen han i dysleksi staben
aha, lurte litt på det.
Ja slik kan det gå med gamle gubber som meg :D beklager feilen
Ikke noe å beklage!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: BMW850 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:10Ja Tesla anket til høyesterett. De bestrider ikke konklusjonen i Tingretten eller skyld i å degradere bilene. Kun at det har blitt reklamert for sent ifht 5 års reklamasjonsfrist. Noe som burde falle på sin egen urimelighet da dette jo skjedde på tidspunktet da mange av bilene rundet 5 år. Får håpe Høyesterett avviser anken.
Men dette var vel aldri en reklamasjonssak i utgangspunktet, men en sak om at selger endret varens egenskaper mot kjøpers vilje etter at den var overtatt av kjøper? Om dette skjer etter 2, 5 eller 100 år er mindre interessant.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:05
Sitat fra: BMW850 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:10Ja Tesla anket til høyesterett. De bestrider ikke konklusjonen i Tingretten eller skyld i å degradere bilene. Kun at det har blitt reklamert for sent ifht 5 års reklamasjonsfrist. Noe som burde falle på sin egen urimelighet da dette jo skjedde på tidspunktet da mange av bilene rundet 5 år. Får håpe Høyesterett avviser anken.
Men dette var vel aldri en reklamasjonssak i utgangspunktet, men en sak om at selger endret varens egenskaper mot kjøpers vilje etter at den var overtatt av kjøper? Om dette skjer etter 2, 5 eller 100 år er mindre interessant.
Ja. Det prinsippet ditt støttes. Og jeg husker jo det var jo mye støy/bråk over lang tid. Samtidig mistet saken nyhetens interesse over tid.

BMW850

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:05

Er forsåvidt enig med deg men Tesla bruker uttrykket; "Tesla påstår at femårsfristen for å fremme krav begynte å løpe allerede da bilene ble levert"

Kan ikke skjønne at Tesla vil nå frem med dette. Vi får se.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

What-a-watt

Hvis alle 9874 får erstatning, blir det ca. 1/2 milliard NOK. Men det gjelder vel bare for første eier, og mange av bilene er nok bare å finne hos "Bruktdel-firmaer".... (TOCN har vel ikke akkurat handlet i medlemmenes interesse)

daktari

Takk til TOCN som barberte erstatningen fra 130.000 (daværende pris på nytt batteri) til 50.000!

Tidenes medlemsfordel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Alle som eide en aktuell bil på tidspunktet for sw-endring har jo blitt påført et verditap, uavhengig av om de kjøpte bilen ny eller ikke. Om de kan vinne frem med et krav som fremmes nå er jo en annen sak, men dommen gir jo en større mulighet.

Hvis man har kvittet seg med bilen i mellomtiden, uten å ha rettet krav mot Tesla, så stiller man sikkert svakere.

Mistenker at Tesla vil kjempe mot alle krav med nebb og klør.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: daktari på torsdag 20. februar 2025, klokken 13:33Takk til TOCN som barberte erstatningen fra 130.000 (daværende pris på nytt batteri) til 50.000!

Tidenes medlemsfordel?

Etter å ha skumlest dommen:
Det virker som TOCN har uttalt seg om fallet i markedsverdi på bilen. Og så har lagmannsretten avgjort at det er dette som skal ligge til grunn for erstatning. Ikke prisen for batteribytte.

Hvordan mener du TOCN's representant skulle håndtert dette annerledes?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Vet ikke hvilke kunnskaper personen fra TCON besitter om verditap på en Tesla etc. Men hvis han ikke var helt sikker, så kunne han sikkert ha avstått. Hvordan ble han egentlig plukket ut som ekspertvitne?

automat

Er det noen grunn til å tro at verditapet er feil? Retten mener at TOCNs anslag har støtte i de øvrige bevisene.

Dommen innheholder en lang utredning som begrunner erstatningsbeløpet, og hvorfor det ikke er satt til utbedringskostnaden (batteribytte).

Dommen sier ingen ting om hvorfor TOCN var stevnet som vitne.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

400VDC

Er det noen her som ble rammet av struping av ladehastighet og ikke er blant de som tidligere har reist krav mot Tesla og planlegger å gjøre det nå?
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA