Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: carwings

Startet av jmossige, onsdag 12. september 2012, klokken 19:24

« forrige - neste »

jmossige

Fikk i dag forbud fra øverste ledelse (Operations Manager) på jobben min mot å lade min nye elbil her på arbeidsplassen :(

Noen som har erfaring eller kjennskap til bedrifter som har forbud som policy?

jarle
Nissan Leaf Silver 2012 modell

foxy

I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

wtf?  :o  Ja, hvordan forklarer de forbudet?

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jmossige

Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:

1) Det var ikke tilrettelagt for ladning (og ville ikke bli grunnet policy)
2) Jeg ville få en "gode" som det var vanskelig å beskatte
3) Tenk om det var flere som fikk elbil ...

j
Nissan Leaf Silver 2012 modell

Elmo

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
2) Jeg ville få en "gode" som det var vanskelig å beskatte

Sett opp regnestykke på hvor mye det godet utgjør (max/snitt/min vs. lading hver dag/ved behov).
Beskatter bedriften din røykepausene til folk som røyker (håper du ikke røyker)??
eller gratis kaffe - som vel koster mere pr pers enn ladingen din.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

1) Å ha en policy på at man ikke skal tillate ladding av elbil er latterlig. Å bestemme at man ikke vil bruke penger på å tilrettelegge ladepunkter som er tilapsset lading til elbil er noe annet. Det må man godta; det koster tross alt litt å gjøre det.

2) Det Elmo sa.

3) Ja, så flott! Så kan bedriften slå seg på brystet om hvor miljøvennlig profil de har!


Trikset er å få noen "høyere opp" til å gå for elbil. Snakk med ektefelle på julebord eller adnre sammenkoster e.l. og ta det den veien. Da kommer det nok ladeplasser, skal du se. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:

1) Det var ikke tilrettelagt for ladning (og ville ikke bli grunnet policy)
2) Jeg ville få en "gode" som det var vanskelig å beskatte
3) Tenk om det var flere som fikk elbil ...

j

mm policy??! - jobber du i Statoil Fuel?
I-miev 2011
Asker

Griffel

#7
Bedriften din vil neppe søke om å bli klasifisert som miljøfyrtårn:
http://www.miljofyrtarn.no/index.php/forkonsulenter/9-miljt/miljt/136
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jmossige

tja ... ser firmaet er sertifisert - men det er en annen "avdeling" ...

j
Nissan Leaf Silver 2012 modell

cra

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:37
tja ... ser firmaet er sertifisert - men det er en annen "avdeling" ...

Obviously!  >:( 


Hva med å ta det til avdeilngen som er sertifisert? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:

1) Det var ikke tilrettelagt for ladning (og ville ikke bli grunnet policy)
2) Jeg ville få en "gode" som det var vanskelig å beskatte
3) Tenk om det var flere som fikk elbil ...
j

Der jeg jobber (innimellom når jeg ikke er her inne  ::) ), er det to som har hatt elbil i mange år. Flere vurderer det samme. Vi har to ladepunkter og reserverte plasser i garasjehuset. Mulig dette er en skattbar fordel, men jeg ser det mer på som et incentiv. Skulle jeg bytte jobb ville jeg spurt om dette i intervjuet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

utfordringen for mange bedrifter er at flere og flere (heldigvis) anskaffer seg el-bil - enten må "alle" får ladeplass eller ingen...

I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Jeg kan ikke forstå at det skal være en utfordring?

En bedrift som sponser deler av de ansatte med parkeringsplasser bør også kunne sponse deler av de ansatte med ladeplasser?
Eventuellt ta markedspris for parkeringsplasser og legge på noen hundrelapper for lading?

Og strengt tatt burde man få betalt for å lade elbil eller sykle, mens fossilbilkjørere burde betalt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: foxy på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:14
mm policy??! - jobber du i Statoil Fuel?

Off topic, men i garasjen under det nye Statoilbygget på Fornebu er det faktisk veldig mange ladeplasser. Riktignok er det vel IT-Fornebu som står for byggingen og eier bygget.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

foxy

#14
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. august 2012, klokken 14:12
Jeg kan ikke forstå at det skal være en utfordring?

En bedrift som sponser deler av de ansatte med parkeringsplasser bør også kunne sponse deler av de ansatte med ladeplasser?
Eventuellt ta markedspris for parkeringsplasser og legge på noen hundrelapper for lading?

Og strengt tatt burde man få betalt for å lade elbil eller sykle, mens fossilbilkjørere burde betalt...

Thomas

utfordringen er vel relatert til mulighet for utbygging (de fleste bedrifter eier jo ikke selv plassene, men leier de) samt kostnader og antall mulige plasser.

Dessverre velger noen den enkleste veien og sier nei på generell basis.


De fleste bedrifter er vel heller ikke klar over at det finnes støtteordninger fra fylke/kommune for etablering av ladeplasser.

http://www.akershus.no/tema/miljo/transport/arkiv/?article_id=52594

jmossige - du burde foreslå ledelsen at du undersøker kostnader/støtteordninger/skattekonsekvenser ++ for etablering av ladeplasser i din bedrift (på frivillig basis utenfor ordinær arbeidstid) og presenterer resultatet til ledelsen.

Et slikt initiativ viser engasjement, gjennomføringsevne +++ slik at "noen" blir oppmerksom på deg og ser sider som ellers ikke er så enkelt å oppdage, i alle i organisasjoner av litt størrelse...  – ser ikke bort fra at det blir en win-win-win situasjon
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA