Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeluke lukker altfor fort?

Startet av tgmachine, tirsdag 07. desember 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

erikaak

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 11. januar 2022, klokken 13:04
Min er også kjapp, men forstår ikke helt hvilket problem dere har? Jeg holder inne knappen, venter til jeg hører kontakten låses opp, trekker til meg kontakten, luka lukkes. Når/hva/hvorfor går det galt?

Helt enig.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

knegg

Det er da en del enklere å rengjøre rundt ladeluken for snø og is når ladekabel ikke står i veien .
Det handler også om at Tesla plutselig endrer ting som folk har gjort seg en vane på.
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:38
Det er da en del enklere å rengjøre rundt ladeluken for snø og is når ladekabel ikke står i veien .
Det handler også om at Tesla plutselig endrer ting som folk har gjort seg en vane på.
"Vaner er til for å endres" gammelt klokt ordtak fra Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Min er også kjapp, men forstår ikke helt hvilket problem dere har?.....
Noen er sikkert redde for å få klippet av både fingre og hender ;-) Man vet jo aldri.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 21:40
Noen er sikkert redde for å få klippet av både fingre og hender ;-) Man vet jo aldri.
For meg er det ikke ett problem, men lurer på hva som trigger det siden det tydeligvis ikke følger software. Da må det jo være en feil av noe slag. Regner med Tesla ikke bruker en rnd(0,5) funksjon på dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knegg

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 21:39

Stod det noe plass om at lukketiden på ladeluken var endret?
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på onsdag 12. januar 2022, klokken 07:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 21:39

Stod det noe plass om at lukketiden på ladeluken var endret?
Nei, det skjer jo ofte at de ikke informerer om endringer. Når det gjelder forsinkelsen på ladeluka, så tror jeg det er utilsiktet og kanskje noe som blir rettet opp.

jlan

De fleste utendørskontakter er laget slik at lokket smeller igjen så fort støpselet trekkes ut. Vil man ha det åpent lengre så må man holde det igjen. Hensikten med slike lokk er selvsagt å få minst mulig fuktighet, støv mm. inn i kontakten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tgmachine

Det er vel heller at noen (meg selv inkludert) er redd for å gjøre det noen millisekunder for tregt, lokket treffer kabelen, er -10 ute og lokket knekker. Virker jo rimelig skrøpelig.

Så, ja det kan bli et problem. De kunne lagt på et par sekunder ekstra.

-tgmachine

Handyman

Sitat fra: tgmachine på onsdag 12. januar 2022, klokken 12:48

Det er vel heller at noen (meg selv inkludert) er redd for å gjøre det noen millisekunder for tregt, lokket treffer kabelen, er -10 ute og lokket knekker. Virker jo rimelig skrøpelig.
Det kan du nok ta helt med ro. Servoen er ikke sterk nok til dette, og plasten er ikke så skrøpelig. Motoren kan overstyres manuelt, akkurat som bakluka på bilen.

tgmachine

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:17
Sitat fra: tgmachine på onsdag 12. januar 2022, klokken 12:48

Det kan du nok ta helt med ro. Servoen er ikke sterk nok til dette, og plasten er ikke så skrøpelig. Motoren kan overstyres manuelt, akkurat som bakluka på bilen.

Kjipt uansett, det er ikke nødvendig at den skal lukke så raskt. Før lukket den i løpet av 5 sekunder. Ser ikke problemet at den behøver å lukke med engang. Nå er det jo plast mot plast, så blir vel ikke hakker med det første. Men unødvendig av Tesla mener nå jeg.

Pluss at hvis man tar ut kabelen, ombestemmer seg brått og vil sette den inn igjen, må man åpne luken igjen. Det er dog en veldig liten problemstilling.

-tgmachine

Handyman

Sitat fra: tgmachine på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:55
Kjipt uansett, det er ikke nødvendig at den skal lukke så raskt. Før lukket den i løpet av 5 sekunder. Ser ikke problemet at den behøver å lukke med engang....
Den kan godt vente kun 0.5-1 sekund for min del. Hos meg er det trangt ved ladeluka og jeg har et par ganger hektet meg fast når jeg har dårlig tid og ikke ventet til luka er lukket. Ble forundret over hvor mye den tålte.

Smiling when sailing

Etter at jeg installerte siste oppdateringen tar seg ladeluka tid igjen. Før oppdateringen stengte den nesten samtidig med å trekke kabelen ut. Nå står den åpen en god stund etterpå. 2021.44.30.7
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

OlaM

Fant ut av det nå. Den lukker seg raskt hvis bilen er låst og forblir åpen noen sekunder hvis bilen er ulåst. Det er litt lett å glemme hvilken låsetilstand bilen faktisk er i når man bruker mobilnøkkel.

Testet sånn:

Først det jeg gjør til vanlig, trykker "unlock charge port" i appen mens jeg går mot bilen. Tar ut kabel, luke lukker seg fort. Trykket på luken, den gikk ikke opp igjen.

Så åpnet jeg luken i appen, satte jeg kabelen inn igjen og bekreftet at den var låst på plass. Åpnet så bakdøren slik at bilen låste seg opp. Trykket "unlock charge port" i appen igjen. Tok ut kabel, luke holdt seg åpen litt lengre. Lukket seg etter 5 sek, kanskje litt mer. Når jeg trykket på luken etterpå så gikk den opp.

Er på 2021.44.30.11
'21 3LR

tgmachine

Nå etter 2022.4 er den i orden igjen. Lukker seg etter noen sekunder. Som den bør og skal.

-tgmachine

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA