Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjipe folk også med el-biler?

Startet av howcome, onsdag 12. september 2012, klokken 12:30

« forrige - neste »

howcome

Jeg er veldig glad i bilen. Men den piper ofte. Det er ok at den sier fra når jeg prøver å låse døra med nøklene på innsiden. Men jeg liker ikke -- jeg hater faktisk -- at den begynner å pipe når noen åpner en dør mens tenningen er på. F.eks. når bilen står stille og jeg bare skal trekke kortet i garasjens kortleser som står litt for langt unna. Er det noen måter å forhindre dette uten å måtte slå av tenningen?

Jeg synes også den piper for mye når medpassasjerer ikke har på beltet. Det er greit at den sier fra -- det må den vel for å godkjennes i dag? -- men det hadde holdt å først varsle med dempet pip for så å gi stakkaren litt tid til å finne beltet.

Eller man kunne hatt en "snooze"-knapp for å stoppe pipelydene for en stund. (Det har den kanskje, er det bare jeg som ikke har funnet den?)

Ekstremisten i meg planlegger å klippe kabler for få slutt på marerittet. Noen bedre forslag?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

leafster

+1 på piping med døra. Den stopper jo ikke selv om man skrur av bilen. Jeg har etter 12000km fortsatt ikke lært å skru av tenninga FØR jeg drar i dørhåndtaket. Når jeg sender den på service blir det visst enda mer piping ref et brev jeg fikk fra bnh i vinter...

gbzdoc

Min piper ikke bare jeg åpner døra, men kunne med fordel gjort det når den ikke er i Park.

Skal straks på upgrade, så da er det kanskje pipekor i vente. Var visst to oppdateringer som skulle inn på min i følge verkstedet.

Jeg får den forøvrig til å pipe noen ganger med døra åpen, men er ikke 100% sikker på hva som er logikken. Får det hvis jeg setter meg inn, skrur på bilen uten å lukle døra, og så skrur den av igjen. (Fortsatt med døra åpen.)

cra

Hvis du tar med nøkkelbrikken ut (har den i lomma) når tenninga er på så piper den og varsler om at du stikker med nøkkelen. Greit nok, siden det er mlig å kjøre avgårde med bilen uten nøkkel når den først er startet. (ikke sant, daggad?  ;D)

Etter min mening burde bilen stoppet når man kommer mer enn X meter unna nøkkelen. Man får jo ikke startyet den igjen uten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian

Helt enig, bilen piper så mye at en bare ignorerer det. Hver gang jeg forlater bilen startet hylekoret, aner ikke hva den vil, jeg bare smeller døra igjen raskest mulig.

Beltemaset har jeg fått verkstedet til å fjerne på tidligere biler, men BNH satte seg helt på bakbena, måtte ha legeerklæring, mente de. Litt destruktivt å klippe ledningen, for vel forsøke å åpne opp dekselet på beltelåsen og se om en kan modifisere litt.

Og, ja jeg bruker bilbelte i trafikken, ønsker ikke masse innspill om det.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

cra

Akkurat beltevarsleren synes jeg kan være irriterende også (ja, jeg er også meget ukomfortabel hvis jeg kjører uten belte, og bruker det alltid - selv fra postkassa til garasjen; ca 50 meter), men av og til når jeg kjører ombord i ferga har jeg det ikke på. Litt slitsomt at det begynner å pipe når jeg bikker  15 (?) km/t men ikke gir seg igjen når jeg kommer under. Ut over det vet jeg som regel ikke hva bilen vil heller, med unntag av når jeg går ut med tenninga på og nøkkelen i lomma. Da står det melding på displayet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Men når man stikker av med nøkkelen i lomma så piper den da bre tre ganger, utenfor bilen? (Sikkert inni også, pleier bare ikke å være inni bilen når jeg stikker av med nøkkelen...) Den fortsetter jo ikke å mase. Ikke min, enn så lenge, i hvert fall.

Model S nekter deg visst å kjøre videre hvis ikke nøkkelen er inni bilen. Ganske greit egentlig om man går ut av bilen og en av ungene setter seg bak rattet uten at man vet det. (Eller en kjeltring... ;-)

Kristian

Tror jeg har fikset beltemasingen, det er selvfølgelig utrolig enkelt. Skru opp 2 skruer på beltelåsen, av med dekselet, skyv bryteren inni helt ned, deretter sett det sammen igjen. Bryteren vil nå ikke bli skjøvet opp og ned av beltelåsen, men ligge nedenfor denne.  ;D Lett å tilbakestille ved behov.

Jeg la nå merke til at masingen ved stans skyldes at jeg slår av bilen og åpner døren i samme bevegelse (har 2 hender). Når døren går opp før tenningen er av, starter rabalderet helt unødig. Tenningen går av i det rabalderet starter, så da kunne den ha stanset bråket.

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

leafster

Kult!

Og ja, det er den pipingen forårsaket av 2 hender jeg "sliter" med også.

el-fanboy

Sitat fra: leafster på tirsdag 21. august 2012, klokken 22:56
Kult!

Og ja, det er den pipingen forårsaket av 2 hender jeg "sliter" med også.

Har noen klart å tweake dette til at f.eks pipingen stopper idet man skrur av tenninga? Hilsen en som heller ikke har lært seg å koordinere høyre arm før venstre.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

leafster

22000km nå. Har enda ikke lært :D

FrodeK

Unnskyld meg, men begynner vi å komme i beit for seriøse ting å klage over på forumet nå? Bilen piper for mye!
Bilen min blir skitten når jeg kjører i regn og søle! Nå må Nissan ta seg sammen.
Get a life!

cra

Vel, i motsetning til kjerringa som det går an å be holde kjeft når det blir nok mas så går det desverre ikke an å tone ned all pipinga på leaf'en. Spesielt den med at det piper ustanselig når du slår av bilen samtidig som du åpner døra er irriterende. Og hvis det er det eneste vi kan klage på så er det jo bare bra, vel? Men slik er det desverre ikke; det er plenty småtteri (og større ting) å klage over, akkurat som på hvilken som helst annen bil.

Når det gjelder skitt så skulle jeg i det minste ønske at kameraet hadde blitt mindre påvirket av skitt som virvles opp bak bilen. Jeg rygger alltid INN på P-plassen heller enn ut, og da er kameraet nokså unyttig. Jeg har ingen problemer med å rygge etter speil (foretrekker det, egentlig), men det hadde nå vært greit for de andre brukerne av bilen som liker kamera at de slapp å tørke av det hver gang det skal brukes. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leafster

Sitat fra: FrodeK på søndag 07. april 2013, klokken 22:48
Unnskyld meg, men begynner vi å komme i beit for seriøse ting å klage over på forumet nå? Bilen piper for mye!
Bilen min blir skitten når jeg kjører i regn og søle! Nå må Nissan ta seg sammen.
Get a life!

Men å klage over folk som klager er selvsagt helt OK. Keep up the good spirit!

Vikingo

 :-\  Eg med er lei all pipinga på Leifen.   To små pip og så stilt og symbolvarsel i dashen vidare er nokk.
Og som Cra seie og, skulla gjerne hatt spyling ala vindusspyling på kameraet.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA