Hvordan er din battekapasitet på vinteren

Startet av Janpihl, lørdag 04. desember 2021, klokken 08:43

« forrige - neste »

Olepo

Dette var egentlig litt skremmende info, hvis dette er standarden med eksisterende SW er det ganske skuffende. Antar at problemet er det samme med Enyaq??

Interessant for oss da vi planlegger bilbytte, og ID4 og Enyaq er aktuelle kandidater.

Øyvind.h

Når jeg overvåker batteritemp med odb/canbus kan jeg ikke se at bilen varmer batteriet til 15 grader?
Så egentlig ikke ut som annet enn passiv varme opp til 5 grader. Ved hurtiglading derimot spratt inlet opp og varmet en del.

Får følge litt mer med fremover og se om inlet stiger under kortere turer.

Utnyttbar kapasitet var ca 75-77kWh på forrige langtur, så omtrent som forventet mtp utetemperatur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Noen som har sjekket før og etter 2.3? Kan jo hende det kom noen endringer denne høsten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Har bare testet med 2.3 ettersom den lå klar når jeg hentet bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Merce

Sitat fra: RJK på mandag 06. desember 2021, klokken 01:23
Selvsagt, da den er med på styring av batteriets temperatur, og bilens systemer er programmert i forhold til at den er på plass.

Det gjelder å holde batteriet innenfor optimal arbeidstemperatur. Det er betydelig lettere å oppnå med varmepumpen i funksjon. Spesielt i vårt klima.

I tillegg er det med på å redusere forbruket på langtur og ellers når batteriet allerede arbeider i optimalt temperaturområde.

At det koster litt ekstra energi å varme batteriet såpass på mye småkjøring, er mindre vesentlig annet enn for budsjettet, men det er forsåvidt ikke varmepumpa som er skyld i det, men at VW AG og batterifabrikanten mener det er best for batteriet å varme batteriet så mye.

Hvilket hold har du for påstanden at bruk av varmepumpe påvirker batteriets levetid?

(Det er vel nettopp derfor man har en bms som sørger for at batteriet belastes innenfor grensene.)

RJK

Sitat fra: Merce på fredag 17. desember 2021, klokken 20:30
Sitat fra: RJK på mandag 06. desember 2021, klokken 01:23
Selvsagt, da den er med på styring av batteriets temperatur, og bilens systemer er programmert i forhold til at den er på plass.

Det gjelder å holde batteriet innenfor optimal arbeidstemperatur. Det er betydelig lettere å oppnå med varmepumpen i funksjon. Spesielt i vårt klima.

I tillegg er det med på å redusere forbruket på langtur og ellers når batteriet allerede arbeider i optimalt temperaturområde.

At det koster litt ekstra energi å varme batteriet såpass på mye småkjøring, er mindre vesentlig annet enn for budsjettet, men det er forsåvidt ikke varmepumpa som er skyld i det, men at VW AG og batterifabrikanten mener det er best for batteriet å varme batteriet så mye.

Hvilket hold har du for påstanden at bruk av varmepumpe påvirker batteriets levetid?

(Det er vel nettopp derfor man har en bms som sørger for at batteriet belastes innenfor grensene.)
Hvis du mener jeg tar feil, så kan du gjerne få peke på hvor.

Selvsagt ligger BMS i bunn, men dette virker sammen, ikke totalt hver for seg. Tror bilen det skal være en varmepumpe til stede, så vil den jobbe ut fra det. Trenger den mer kjøling, eller mindre for den del, så vil den fortelle bilen dette.

Om man fjerner varmepumpen, så må man inn i bilens software for å si at den er er fjernet, for at den skal ta hensyn til dette. Ellers så vil bilen prøve å bruke denne til å styre temperatur. Når den ikke finner dette, vil den svare med feilkoder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Sitat fra: RJK på lørdag 18. desember 2021, klokken 00:24

Selvsagt ligger BMS i bunn, men dette virker sammen, ikke totalt hver for seg. Tror bilen det skal være en varmepumpe til stede, så vil den jobbe ut fra det. Trenger den mer kjøling, eller mindre for den del, så vil den fortelle bilen dette.

Om man fjerner varmepumpen, så må man inn i bilens software for å si at den er er fjernet, for at den skal ta hensyn til dette. Ellers så vil bilen prøve å bruke denne til å styre temperatur. Når den ikke finner dette, vil den svare med feilkoder.

Hvordan vet du dette? For meg fremstår det som du antar mye..

RJK

Sitat fra: Merce på lørdag 18. desember 2021, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på lørdag 18. desember 2021, klokken 00:24

Hvordan vet du dette? For meg fremstår det som du antar mye..
Om du egentlig bare er ute etter å kverulere, og ikke bidra i diskusjonen, så har jeg faktisk bedre og mer interessante ting å gjøre. Det sporet du legger opp til nå, orker jeg rett og slett ikke å følge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

biggern

Sitat fra: HelEl på torsdag 09. desember 2021, klokken 08:57
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:23
Bilen bruker for mye unødvendig strøm i kulden. Håper dette blir fikset i SW oppdatering. 

VW bekreftet på facebook id gruppe at de har en fiks på dette i en sw oppdatering. De var ikke presise på når den kommer. Forventer ikke fiks denne vinteren. Men kanskje den kommer til 3.0. Men de fleste biler må på verksted før en kan ta imot den.

Ser frem til 3.0 og antar dette gjøres over OTA da jeg har 2.3

hELgenen

Sitat fra: biggern på lørdag 18. desember 2021, klokken 18:20
Sitat fra: HelEl på torsdag 09. desember 2021, klokken 08:57
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:23
Bilen bruker for mye unødvendig strøm i kulden. Håper dette blir fikset i SW oppdatering. 

VW bekreftet på facebook id gruppe at de har en fiks på dette i en sw oppdatering. De var ikke presise på når den kommer. Forventer ikke fiks denne vinteren. Men kanskje den kommer til 3.0. Men de fleste biler må på verksted før en kan ta imot den.

Ser frem til 3.0 og antar dette gjøres over OTA da jeg har 2.3

Håper de slenger inn noen endringer i app også - som f.eks forvarme KUN batteri, forvarme batteri OG kupe , forvarme KUN kupe. Jeg kunne faktisk trengt alle opsjonene hver for seg..

Min erfaring er også at bilen sluker litt batteri på starten av en kjøretur der en starter med kaldt batteri.
Typisk kan forbruket ligge rundt 30 kwh/100 km de første 10-15 km.

Nå er dette ikke noe unikt - alle elbiler jeg har erfaring med har ganske høyt forbruk i kulde med kaldt batteri - men dersom det kunne være mulig å ha noen opsjoner i app som f.eks heller tok energi fra laderen når bilen står plugget inn - så ville jeg satt veldig pris på det. Alle elbiler solgt i Norge burde ha de mulighetene som jeg beskrev over.

En annen ting jeg virkelig stusser over er at varme i setet OG rattvarme skrus på når jeg forvarmer bilen SELV OM jeg har skrudd dette av som opsjon i bilen. Virker som App lever sitt eget liv der og skrur på både rattvarme og setevarme uansett - en litt snodig oppførsel der altså.

ID4

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. desember 2021, klokken 11:58
Når jeg overvåker batteritemp med odb/canbus kan jeg ikke se at bilen varmer batteriet til 15 grader?
Så egentlig ikke ut som annet enn passiv varme opp til 5 grader. Ved hurtiglading derimot spratt inlet opp og varmet en del.

Får følge litt mer med fremover og se om inlet stiger under kortere turer.

Utnyttbar kapasitet var ca 75-77kWh på forrige langtur, så omtrent som forventet mtp utetemperatur.

Observerer derimot i min id4 med obd evnotify at bilen varmer opp batteriene til mellom 9-12 grader C. Det er nok energikrevende på kalde dager.

Øyvind.h

Sjekket en del på langtur nå og ser ingen batterivarme av betydning på inlet.

Om batteriet ditt holder rundt 0 grader, hva viser inlet?
VW ID4 GTX 2023

ID4

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. desember 2021, klokken 12:17
Sjekket en del på langtur nå og ser ingen batterivarme av betydning på inlet.

Om batteriet ditt holder rundt 0 grader, hva viser inlet?

Inlet? Sikkert dumt spørsmål, men hva er dette?

Øyvind.h

Inlet er det som viser om batteriet tilføres varme. Står helt til høyre av indikatorene i evnotify på batteritemp.
På godt norsk inntakstemperatur :)

Jeg ser kun oppvarming av batteri når jeg hurtiglader.
VW ID4 GTX 2023

Gnilre

I går kjørte jeg til sammen 260 km med ID4 1st og batteriet gikk fra 90% til 2% hvilket indikerer en rekkevidde på 295km. Ikke så imponerende. Bilturen var Drammen - Rømskog (indre Østfold) - Øyern - Oslo - Drammen.

Jeg kjørte med stor skiboks.
Bilen var lett lastet; kun en passasjer.
Temperatur ca -6 til -12.
To stopp underveis på en drøy time.
Maks hastighet 90 km/t og sparekjøring Sandvika - Drammen (maks hastighet 80 km/t) for å unngå hurtiglading.
Pent vær, snøfrie veier.

Øvrige kjøreturer jeg har hatt har ligget på 390-490 km rekkevidde så det er tydelig at det er kulda som forårsaker redusert rekkevidde. Men det er til å leve med likevel.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA