Hovedmeny

Spørsmål om forvaring

Startet av Fleur, onsdag 01. desember 2021, klokken 10:48

« forrige - neste »

Fleur

I appen har man en meny for tidsplan. Her kan jeg stille inn tidspunkt for planlagt avreise. Ser ut som man lagrer valget ved å huke på "forvarm/avkjøl" under?

Men hvordan stiller jeg inn at kupévarmen samtidig skal være en viss temperatur? Må jeg da inn på menyen "klima" og slå på "på" - knappen der? Men da ser det jo ut som den starter kupévarmeren umiddelbart?

Ser også det er en knapp for "tin bil" og "luft". Hva gjør disse i forhold?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

Planned departure is hopelessly bugged in the App. Avoid for the time being.

Just manually preheat the car 20 mins before you leave, by pressing AC symbol in the App.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:58
Planned departure is hopelessly bugged in the App. Avoid for the time being.

Just manually preheat the car 20 mins before you leave, by pressing AC symbol in the App.
Så altså kun trykke på "på" knappen her? Vil den da samtidig varme opp batteriet eller er denne kun for kupévarmeren?

geear

Trykk på viftesymbolet så starter kupévarming og batterivarming hvis det er behov for det. Kupévarmingen indikeres av en hvitere/uthevet vifte (eller trykk inn på klima-bildet), og batterivarming indikeres med tre røde bølger ved batteriet/rekkevidden på hovedskjermen.

Fleur

Sitat fra: geear på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:10
Trykk på viftesymbolet så starter kupévarming og batterivarming hvis det er behov for det. Kupévarmingen indikeres av en hvitere/uthevet vifte (eller trykk inn på klima-bildet), og batterivarming indikeres med tre røde bølger ved batteriet/rekkevidden på hovedskjermen.
Men når man setter på forhåndsinnstilt tid, setter den ikke på kupévarmeren samtidig  da? Satte nemlig på avreise til 1445 men går jeg inn på klima ser det ikke ut som kupévarmeren har startet?

geear

Aner ikke, bruker det aldri, så fastsatt hverdag har jeg ikke, at jeg kan følge faste klokkeslett.  :P  Går alltid inn i appen og trykker på viftesymbolet 1-10 minutter før jeg skal avgårde. Tidligere om jeg skal ut på langtur. Du trenger ikke vente på at bilen skal våkne, kan trykke selv om den sier "Sist sett 10 timer siden", så sender den kommandoen når den har oppnådd kontakt.

Når den har 11 grader innvendig og det er 17 minutter til avgang så vil jeg tro det er litt tidlig å forvente at den skulle ha startet kupévarmeren, men det står sikkert beskrevet i håndboka. Den ligger både på nett og er tilgjengelig på skjermen i bilen.

Jeronan

That screen only shows the last settings of your AC.

You start preheating manually via the main screen in the App, like geear showed you in his post.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Ja, men bildet viser jo at han har satt timer til 14:45, så den burde indikere varming rett før avreise.

tjommi

Nå ser det jo som om det er 16 min til avreise, og det er jo 11 grader inne i bilen allerede, til tross for minus 8 ute. Den vil vel klare å øke temp med 10 grader på 10-15 min, og har kanskje ikke startet?
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Fleur

Sitat fra: tjommi på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:57
Nå ser det jo som om det er 16 min til avreise, og det er jo 11 grader inne i bilen allerede, til tross for minus 8 ute. Den vil vel klare å øke temp med 10 grader på 10-15 min, og har kanskje ikke startet enda?
Stemmer. Ble litt frem og tilbake med innstillingene så satte den på tidsinnstilling etter at den hadde stått på manuell forvarming en stund allerede, kun for å illustrere at man ikke så at "på" - knappen var på.

Altså, skal den starte både kupévarmeren og varme batteriet automatisk hvis man setter på tidsinnstilling? Og skal man da kunne se at "på" - knappen er aktiv og vifta går (med ikoner for luft) hvis man går inn på "klima"? Iallefall litt før avgang.
Eller ser man kun dette hvis man starter kupévarmeren manuelt ved å trykke på "på" - knappen?

Og hvis man ikke setter på tidsinnstilling men trykker på "på" - knappen manuelt, varmer den da også opp batteriet eller kum kupévarmeren?

Jeronan

The "På" button on that screen is to turn on the AC.

This is the bug/issue with departure in the App currently. It starts the preconditioning of the car at the correct time, but it keeps turning off the AC.  ::)

So that is why I have given up on using the departure feature for the time being.
Don't really miss it, as I am used to do it manually for over 4 years with our previous Model S.  :P :laugh:

I always get up in time in the morning to start preheating manually 20mins before I leave. Takes 10 seconds.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. desember 2021, klokken 15:12
The "På" button on that screen is to turn on the AC.

This is the bug/issue with departure in the App currently. It starts the preconditioning of the car at the correct time, but it keeps turning off the AC.  ::)

So that is why I have given up on using the departure feature for the time being.
Don't really miss it, as I am used to do it manually for over 4 years with our previous Model S.  [emoji14] [emoji23]

I always get up in time in the morning to start preheating manually 20mins before I leave. Takes 10 seconds.
Så om man trykker på "på" - knappen under "klima" manuelt så varmer den både kupé og batteri?

turfsurf

Når jeg leste tittelen på denne tråden så lurte jeg på om noen har tenkt å sperre Teslaen sin inne på livstid. Greit å ikke være fornøyd med bilen men det får da være måte på  :D

Foreslår at tittelen endres fra "forvaring" til "forvarming"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. desember 2021, klokken 07:43
Når jeg leste tittelen på denne tråden så lurte jeg på om noen har tenkt å sperre Teslaen sin inne på livstid. Greit å ikke være fornøyd med bilen men det får da være måte på  :D

Foreslår at tittelen endres fra "forvaring" til "forvarming"
Hehe vet men fikk ikke lov å endre tittelen

Fleur

Nå satte jeg på tidspunkt for avreise til 0830, men siden ingenting har skjedd enda slo jeg på klima manuelt. Som dere ser så er det ikke noe ikon øverst som viser at batteriet forvarmes, så betyr det da at hvis man slår på klima så er det kun kupévarmeren som slås på og ikke forvarming av batteriet? Får se når klokka nærmere seg 0830 da, vet ikke hvor tidlig den evt starter forvarming av batteriet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA