Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ghost bremsing - er det kurert nå?

Startet av filtvet, onsdag 01. desember 2021, klokken 08:16

« forrige - neste »

Fush

Jeg har hatt flere Teslaer, og selv om "ghost braking" definitivt er en ting, så vil jeg påstå at de sjåførene som opplever "voldsom nedbremsing, nesten stopp" (fra 120-50 osv) kan likestilles med de sjåførene som setter på autopilot og klatrer over i passasjer eller baksetet.

Hvis du sitter og følger med, og presser gassen inn når bilen slipper opp gassen / bremser (usikker på om det er aktiv bremsing eller maks regen som skjer egentlig) så "avverger" du det som skjer og bilen vil fortsette som normalt. Noen ganger er den "vrang" og jeg føler at jeg må øke hastigheten helt opp til cruise speed selv før den vil "slappe av".

Hvis bilen rekker å bremse ned 70km/t brått og uten grunn, uten at du som sjåfør klarer å reagere og gi noe input / ta kontroll over bilen din burde førerkortet ditt konfiskeres.

Det kan hende når det er trangt ved siden av lastebiler, ved mye regn/vannsprut fra andre biler, når man møter store kjøretøy på vanlige landeveier, noen broer/overganger/skilt ser ut til å skremme den litt, osv. Jeg mener de som overdramatiserer dette med "farlig" og "bråbrems" er folk som ikke har kontroll over bilen sin.

Når det er sagt, så er det DRIT irriterende, og selv om man må styre selv med de fleste andre biler så er adaptiv cruise til stort sett alle andre merker MYE mer behagelig sånn over tid - med unntak av at Tesla Autopilot faktisk gjør en glimrende jobb med styringen.

Etter min mening veier den gode autopilotstyringen opp for ghost braking problemet, men det er definitivt der enda, uavhengig av kartversjoner, hardware og softwareversjoner.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Fush

Sitat fra: Syklist på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:39
Det kan forekomme med vanlig Autopilot og adaptiv cruise-control også, dersom kameraene ser noe som oppfattes som en hindring.

Jeg har bare opplevet en gang at bilen bremset kraftig under slike omstendigheter. Det var i Lærdalstunnelen når et A4 ark kom svevende foran bilen etter å ha falt av (eller blitt hvirvlet opp av lufttrykket) et vogntog i motgående kjørefelt. Heldigvis var det ingen bak.

Vil skyte inn som tillegg til forrige posten min at dette kan ha vært emergency collision braking (standard på alle biler) og ikke autopilot som reagerte på objektet bilen holdt på å "kjøre på".
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

ladov

Er det *egentlig* meningen at autpilot skal virke på landevei?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på søndag 12. desember 2021, klokken 12:32
Nei, Tesla sier at den kun skal brukes på motorvei. Tror mange ikke husker på dette, når de klager på at den ikke gjør det så godt på landevei.
Jeg bruker den på alle veier jeg kan, men kjenner godt til hvilke begrensninger den har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på søndag 12. desember 2021, klokken 12:37
Nei, Tesla sier at den kun skal brukes på motorvei. Tror mange ikke husker på dette, når de klager på at den ikke gjør det så godt på landevei.
Jeg bruker den på alle veier jeg kan, men kjenner godt til hvilke begrensninger den har.
Det var det jeg trodde..

Om jeg følger rv32 fra Skien til Hvittingfoss så forventer jeg ikke at Autopilot skal gjøre en god jobb på første delen av strekningen men når jeg først har kommet til den delen av veien som følger Numedalslågen så gjør autopilot en svært god jobb. Forskjellen på 'god' og 'ikke fullt så god' landevei antar jeg. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Hideyowife

Hvor sier Tesla at Autopiloten kun er ment for motorvei? På Model S og X ser jeg at det er definert i bilene. På Model 3 er det ikke definert no sted jeg har funnet det. Jeg kjører nok over 90% på autopilot, men som du skriver. Jeg skjønte før vi kjøpte bilen at den faktisk ikke har Autopilot men at dette er (per nå) "top of the line" kjøreassistent. Har aldri hatt noe som er i nærheten av farlige opplevelser, annet enn at bilen kliner til med kraftig nedbremsing. Det har kun skjedd på landevei. Motorveikjøring går som en drøm
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Wisd0m

HW 2.5 autopilot. Betydelig forbedret mot slik det en gang var, kan kjøre lenge uten problemer med bremsing nå. Før var det mer normalen.

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 14. desember 2021, klokken 08:23

Hvor sier Tesla at Autopiloten kun er ment for motorvei? På Model S og X ser jeg at det er definert i bilene. På Model 3 er det ikke definert no sted jeg har funnet det. Jeg kjører nok over 90% på autopilot, men som du skriver. Jeg skjønte før vi kjøpte bilen at den faktisk ikke har Autopilot men at dette er (per nå) "top of the line" kjøreassistent. Har aldri hatt noe som er i nærheten av farlige opplevelser, annet enn at bilen kliner til med kraftig nedbremsing. Det har kun skjedd på landevei. Motorveikjøring går som en drøm
Det står i manualen (utrolig nok):
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-69AEB326-9831-424E-96AD-4021EABCB699.html#:~:text=hendene%20p%C3%A5%20ratt.-,ADVARSEL,f%C3%B8lges%2C%20kan%20det%20f%C3%B8re%20til%20skader%2C%20alvorlige%20personskader%20eller%20d%C3%B8dsfall.,-Betjening%20av%20Autostyring

Sitat:
ADVARSEL
Autostyring er beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på ratt og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Beregnet på motorveier ja, men ikke noe om at du IKKE skal bruke den på landeveier.

Forøvrig - nei ghost braking er ikke kurert.
Map data på fartsgrenser er helt krølla til, den hiver seg fortsatt ut i busslommer, noe den startet med i 2018-2019.
Skrå stiplede linjer til start av taxifelt klikker den på, bare plutselig vrir rattet og kaster seg unna og bremser.

Autopilot er livsfarlig hvis man ikke passer på, og ser ut til å bli dårligere etterhvert som tiden går på mange områder.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Stig-Arne

Hadde nå dette enn å skjedd kun ved bruk av auto pilot så hadde jeg ikke brydd meg.

Men jeg bruker TACC mye, og man må være forberedt på det meste. Er blitt noe bedre på årene siden 2018, men de har ennå ett stykke igjen. Bremser for biler i venstre sving, bremser for skygger, bremser når man passerer en midtrabatt med åpning. Eksemplene er mange.

filtvet

Hadde 2 brå oppbremsninger på rv3. Kom lastebiler i motgående kjørefelt

AI er en fanasi.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på søndag 19. desember 2021, klokken 10:36
Hadde 2 brå oppbremsninger på rv3. Kom lastebiler i motgående kjørefelt
AI er en fanasi.
Hvis det var meningen at mennesker skal kunne fly gjennom lufta, hadde vi hatt vinger...
Her er et annet eksempel på fantasien din:
https://www.nrk.no/sorlandet/norsk-oppfinnelse-pa-kunstig-intelligens-vekker-oppsikt-verden-over-1.15740463
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

filtvet

Tydeligvis ikke kurert ennå  >:(

1. Kjører under bro = bremser hardt
2. Trailer i motgående felt = bremser hardt

Hvordan kan de tro at biler kan kunne kjøre selv når de ikke engang klarer å lage en slik funksjon 100%?

Murmik

Sitat fra: KSM3 på mandag 06. desember 2021, klokken 13:55
Sitat fra: bloxx på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:37

Min 2020-modell hater å kjøre E6 fra Hamar og nordover. Kjører der ukentlig, og opplever 12-15 (jeg teller hver gang) grunnløse nedbremsinger på den cirka 3 mil lange strekningen. Skjer både på ACC og autostyring. Ingen kraftig nedbremsing, men nok til at høyrefoten må ligge i høyeste beredskap på pedalen.
Dette skjer aldri på E6-strekningen mellom Hamar og Oslo. Jeg hevder at det absolutt ikke er blitt bedre med nye kart.

Kjørte Oslo-Lillehammer t/r i helga, og har akkurat samme opplevelse. Gjelder også sørover fra Mjøsbrua til Hamar.

Kjørte Moelv-Kolomoen i dag og det er utrolig irriterende med alle nedbremsingene på dette strekket. Autopilot fungerer stortsett supert andre steder, men på dette strekket er det håpløst.

DagfinnN

Sitat fra: Murmik på søndag 26. desember 2021, klokken 23:41
Kjørte Moelv-Kolomoen i dag og det er utrolig irriterende med alle nedbremsingene på dette strekket. Autopilot fungerer stortsett supert andre steder, men på dette strekket er det håpløst.
ja - det er totalt håpløst der. Kan ikke se annen forklaring enn at rundkjøringene etter veiarbeidet i 2019 henger igjen på et eller annet kart som TACC eller AP bruker.
Akkurat her bør TOCN invitere Elon med på tur.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA