Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ghost bremsing - er det kurert nå?

Startet av filtvet, onsdag 01. desember 2021, klokken 08:16

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på søndag 26. desember 2021, klokken 20:00
Tydeligvis ikke kurert ennå  >:(

1. Kjører under bro = bremser hardt
2. Trailer i motgående felt = bremser hardt

Hvordan kan de tro at biler kan kunne kjøre selv når de ikke engang klarer å lage en slik funksjon 100%?
Nei - for denne funksjonen er hugget i stein og blir aldri endret...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

filtvet

Sitat fra: DagfinnN på mandag 27. desember 2021, klokken 00:14
Sitat fra: filtvet på søndag 26. desember 2021, klokken 20:00
Tydeligvis ikke kurert ennå  >:(

1. Kjører under bro = bremser hardt
2. Trailer i motgående felt = bremser hardt

Hvordan kan de tro at biler kan kunne kjøre selv når de ikke engang klarer å lage en slik funksjon 100%?
Nei - for denne funksjonen er hugget i stein og blir aldri endret...

Blir sikkert endret hver uke, men om det ikke løses så hjelper ikke det.  Er det ikke "AI" :)

Model3B

Min opplevelse er: Bremser av og til uten grunn på motorveg, ikke samme sted hver gang. Bremser også noen ganger når du kjører forbi en semi trailer på veg sørover og du har kraftig sol fra vest. Da kaster semi trailer skarpe skygger i vegbanen min, og det virker som forskjellen mellom sol og skygger blir oppfattet som en fare. Er det flere som har opodaget dette?

Fush

Sitat fra: Per Erland Nøkleby på mandag 27. desember 2021, klokken 11:33
Min opplevelse er: Bremser av og til uten grunn på motorveg, ikke samme sted hver gang. Bremser også noen ganger når du kjører forbi en semi trailer på veg sørover og du har kraftig sol fra vest. Da kaster semi trailer skarpe skygger i vegbanen min, og det virker som forskjellen mellom sol og skygger blir oppfattet som en fare. Er det flere som har opodaget dette?

Ja, dette er sånn det er. Blir nok aldri fikset for denne generasjonen av TACC / Autopilot
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

filtvet

Møtte en trailer i høyresving og da høgger den inn bremsene. Nei, jeg har mistet troen på "AI" etter dette.

Jambo

Sitat fra: filtvet på søndag 02. januar 2022, klokken 23:38
Møtte en trailer i høyresving og da høgger den inn bremsene. Nei, jeg har mistet troen på "AI" etter dette.
Du burde prøvd en VW ID4, så hadde kanskje noe av troen kommet tilbake? Jeg har en GTX med travel assist (VW sin selvkjøring) og verken på ACC eller Travel Assist har jeg opplevd noe som ligner på det jeg har lest i denne tråden. Det at Tesla aldri virket til å få dreisen på noe så enkelt som ACC var sterkt medvirkende til at det ikke ble noen Tesla på meg. Vurderte lenge en Model 3 pga. kjapp levering, god pris og god rekkevidde, men er godt fornøyd med det jeg har nå. Men jeg tar gjerne en ny vurdering ved neste korsvei, jeg håper jo at de får ordnet det før eller seinere.

filtvet

Godt mulig andre er bedre. Har den radar er det bedre.

De tester vel bare i Kalifornia....

I går var mange sensorer dekket av snø så flere funksjoner funket ikke.

Hvis vi får selvkjørende biler skal passasjerene da ut og fjerne dritt fra de i pausene?

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 03. januar 2022, klokken 06:36

Hvis vi får selvkjørende biler skal passasjerene da ut og fjerne dritt fra de i pausene?
RADAR er håpløst i snøvær rundt 0, siden bare litt is setter den helt ut av funksjon.
De tester ikke bare bilene i California! det er være grenser for hvor idiotiske Tesla er.
Angående selvkjørende biler så er det bare L5 som skal klare ALLE forhold, og det er det nok ingen som bor i vinternorge som tror på. L3 og L4 kan kjøre selv når forholdene er gode nok, så på disse systemene vil ikke bilen kunne brukes når forholdene ikke er gode nok. Det er slik standarden er. Hvilken level FSD er, vet ingen med sikkerhet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Og vanskelighetsgraden for L-nivåene er eksponentiell... L5 er mange (!) ganger vanskeligere enn L3.

Sitat fra: filtvet på søndag 02. januar 2022, klokken 23:38

Du lærer fort å kjenne AP og skjønner når den vil kunne reagere på møtende trafikk eller veiforhold, og da er det bare å legge foten litt på gasspedalen, så overstyrer du bremsingen der det faktisk er mulige reelle situasjoner. Ghostbremsingen som var tidligere, med bråbremsing i hytt og pine, var en helt annen greie, man var fullstendig uforberedt.

filtvet

Jeg blir nok aldri en i menigheten :) Hadde en 2007 modell der både vindsviskere og cruisekontroll fungerte..

https://redder.pw/timeline/teslafsdpromise/

turfsurf

For meg virker det som om Tesla er mere fokusert på sikkerhet, og AP blir overforsiktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på mandag 03. januar 2022, klokken 09:35
Sitat fra: filtvet på mandag 03. januar 2022, klokken 06:36

RADAR er håpløst i snøvær rundt 0, siden bare litt is setter den helt ut av funksjon..

Oppvarmet radar er ganske vanlig, min holder seg fri for snø selv i skikkelig føykevær. Problemet er når du akkurat har kaka inn sensor før du parkerer, da kan du lage et islokk du må fjerne.

Er det andre negative effekter av radaren tro? Det er et selskap som har forsøkt å spare penger på å unngå de, men de leverer radar de også nå. Oppvarmet den også 👍

Jambo

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 11:38
For meg virker det som om Tesla er mere fokusert på sikkerhet, og AP blir overforsiktig.
Hvem vet. Men de må gjennom de samme NCAP-testene av AEB-systemer som de andre produsentene også klarer, så de trenger ikke å være mer forsiktige enn andre av den grunn i alle fall.

filtvet

Om tesla må gå tilbake fra alt er visuelt kontrollert er det et utrolig nederlag som tydeligvis ingen tør å ta.

Men ingenting av deres automatikk  fungerer 100%, bla.

- vindusviskere (mest elendige av alt. Ruten er brun av drit uten at den starter)
- fjernlys
- adaptiv fartsholder

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA