Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

hemi

snow mode... håper vi da snakker ala det performance bilene har bare?

Handyman

Sitat fra: chargedup på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:42
Samt at bremsene "aldri" må byttes: https://twitter.com/elonmusk/status/1078010341651492865
Jo mer bilen regenerer, jo sjeldnere må bremseklosser skiftes (*gitt at man ikke bor i et land med salting) og jo mer kan det hauses opp som vedlikeholdsfri bil (*bremser som brukes lite i Norge må byttes innen et par år, referanse: google søket rust bremser elbil).
Du vet at Teslaer "pusser bremsene" mens du kjører uten at du merker det? Tesla har ikke problemer med bremser som ruser i samme grad som mange andre elbiler. Kraftig regen på Tesla fører IKKE til at bremsene må skiftes tidligere. Disse to tingene henger altså ikke sammen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:48
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:11
Har du i det hele tatt prøvd Terrengassistenten?
Antispinn kobles definitivt ikke ut, men tillater at hjulene slipper mer. Det føles kontrollert.
Det står jo på siden du linket til:

SitatNår du slår på Slip Start eller Terrengassistent, viser berøringsskjermen en indikatorlampe for å angi at antispinnsystemet ikke lenger forhindrer hjulspinn.

Jeg vil si at "ikke forhindre hjulspinn"="koble ut antispinn" At ESP o.l. ikke blir koblet ut er en annen sak.

Ellers er det åpenbart at både slipstart og terrengassistent er beregnet på fremkommelighet i lav fart, ikke kjøring i landeveisfart på snøføre. Men klart, terrengassistent vil jo hjelpe.
Vel at hjulene spinner betyr ikke at antispinn er utkoblet. Antispinn systemet tillater at hjulene går noe fortere enn underlaget, altså moderat hjulspinn med innkoblet system. Din tolkning er derfor ikke riktig. En Tesla helt uten antispinn er omtrent umulig å kontrollere på glatta (sjekk "Tesla Dyno Mode" YT).
Tesla skiver jo at modusen kan brukes i alle hastigheter, men at det er mindre effektivt i høye hastigheter.  De råder til å bruke det kun når du trenger det, og det er jo naturlig siden viktige sikkerhetsfunksjoner er utkoblet.

Rosstopher

Sitat fra: joakimg på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:53
Mens S'en oppførte seg meget forutsigbart med regen på begge akslinger (og enda bedre med regen på 'lav'), vet man aldri hvilken vei Y'en slenger ræva om man er så uheldig å slippe opp litt for mye på gasspedalen.

Har tidligere hatt S og har i dag hatt min første dag med Y på skikkelig vinterføre. S er en lettere bil å kjøre ja, og Y slenger med rumpa både ved regen og ved pådrag, men jeg kan overhodet ikke si meg enig i at Y er uforutsigbar. Det var veldig forutsigbart når og hvordan den slapp, og gøy å leke seg med. Føltes overhodet ikke farlig ut, men jeg kan forstå at det er uvant for de som ikke er vant til aktiv kjøring med bakhjulstrekk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

chargedup

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:00
Du vet at Teslaer "pusser bremsene" mens du kjører uten at du merker det? Tesla har ikke problemer med bremser som ruser i samme grad som mange andre elbiler. Kraftig regen på Tesla fører IKKE til at bremsene må skiftes tidligere. Disse to tingene henger altså ikke sammen.
De fleste bilmerker har såkalt pussing av bremseklosser selv på fossilbiler, men det hjelper normalt sett ikke nok for de som kjører som bestemødre. Audi har feks den funksjonen som kan stilles i 3 nivå (med odb slik at den egentlig ikke er tilgjengelig). Helt vanlig funksjon som de aller fleste iaf tyske bilmerker har.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Sitat fra: chargedup på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:10
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:00
De fleste bilmerker har såkalt pussing av bremseklosser selv på fossilbiler, men det hjelper normalt sett ikke nok for de som kjører som bestemødre. Audi har feks den funksjonen som kan stilles i 3 nivå (med odb slik at den egentlig ikke er tilgjengelig). Helt vanlig funksjon som de aller fleste iaf tyske bilmerker har.
Same but very different! Jeg kjører normalt som en bestemor! Det vil se at jeg "aldri" bruker bremsene. Da jeg solgte min TM3 som var 2,5år, og hadde gått 46K var bremsene som nye. Jeg har samtidig hatt to VW som stadig måtte bremses hardt, men likevel måtte bytte bremser på grunn av rust etter kortere kjørelengde. Samme parkeringsplass i garasje og samme bruk i det daglige. 
Min påstand er at rust på bremsene ikke er et problem på Tesla.

Klykken

Frosne bremser, derimot. Opplevd flere ganger på S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

EL-Piano

Min opplevelse av å kjøre TMY på FV40 mellom Rødberg og Geilo i løs snø på islagt veibane: Det var som å ufrivillig dra litt i håndbrekket i hver sving - fikk sladd. Etter noe tilvenning til re-gen-bremsingen på vinterføre, en følsom fot på wattpedalen og tilpassing av hastighet til nødvendig "bestemortempo" lagde jeg kø og måtte slippe forbi utålmodige e-tron'er og Enyac'er. - Ville ikke være den ultimate irriterende bilisten som bremser for mye ned i alle svinger og gir full gass på alle strake sletter. Nedoverbakkene var verst, måtte kjøre i unormalt lav vinter-hastighet for ikke å få sladd. Opplevde dette som veldig nervøse kjøreegenskaper. Tenker at en nødstopp for en elg e.l. i en sving vil vært veldig ubehagelig og ukontrollerbart.
Returen motsatt vei var derimot problemfri og det føltes som jeg kjørte en helt annen bil. Da hadde jeg 90% strøm, kaldt batteri og ingen/redusert regenerering. Støtter behov for mulighet til å justere re-gen prosenten.
(Jeg har ikke testet med "terrengmodus".)
Tesla Model Y LR oktober 2021
Tesla M3 september 2020
Nissan Leaf juli 2012 -
Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant i april-12
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003

geear

Handyman

Sitat fra: EL-Piano på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:26
Min opplevelse av å kjøre TMY på FV40 mellom Rødberg og Geilo i løs snø på islagt veibane: Det var som å ufrivillig dra litt i håndbrekket i hver sving - fikk sladd. Etter noe tilvenning til re-gen-bremsingen på vinterføre, en følsom fot på wattpedalen og tilpassing av hastighet til nødvendig "bestemortempo" lagde jeg kø og måtte slippe forbi utålmodige e-tron'er og Enyac'er. - Ville ikke være den ultimate irriterende bilisten som bremser for mye ned i alle svinger og gir full gass på alle strake sletter. Nedoverbakkene var verst, måtte kjøre i unormalt lav vinter-hastighet for ikke å få sladd. Opplevde dette som veldig nervøse kjøreegenskaper. Tenker at en nødstopp for en elg e.l. i en sving vil vært veldig ubehagelig og ukontrollerbart.
Returen motsatt vei var derimot problemfri og det føltes som jeg kjørte en helt annen bil. Da hadde jeg 90% strøm, kaldt batteri og ingen/redusert regenerering. Støtter behov for mulighet til å justere re-gen prosenten.
Når har jeg testet ganske mye på glatt føre, og sjekket SMT. Bilen starter regen på bak, og regen foran kommer etter ca. 0,5sek. Ja man kan få baken slippe noen centimeter om man slipper watt-pedalen for raskt. Dette er kanskje uvant, kan føles nervøst, men er absolutt ikke ukontrollert. Når man blir vant til det kan man holde overraskende høy fart.
Nå vet jeg ikke hvordan du kjører men dersom baken slipper pga regen i sving, så er min påstand at man ikke kjører riktig på glatt føre. Tilpass farten FØR svingen, og hold nøytralt pådrag gjennom svingen.
Når man har lært seg å aldri slippe opp wattpedalen helt, men forsiktig regulere farten, går ting mye bedre.
Jeg kjørte alltid i LOW regen på min TM3, og var rimelig irritert over at dette var fjernet på Yen. Men jeg har nå vent meg til det og savner faktisk ikke low regen.

hemi

ikke kjørt Y på glatta så kan ikke si noe bastant, men den gjorde det jo skambra i elgtest, og rart om ikke det er mye av samme koden som sitter i LR

ser du har? har hatt LR, hvorfor føler du det er forskjellig montro? har bestilt en performance Y, så får vel teste selv snart

Pew

Kjørte over fjellet fra Bergen til Oslo for et par dager siden og opplevde litt stress på de mest isete veiene, men følte jeg fikk det til greit etter litt tilvenning. Men hadde ikke klaget om det hadde vært mulig å endre på regenerering.

EL-Piano

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:06
Når har jeg testet ganske mye på glatt føre, og sjekket SMT. Bilen starter regen på bak, og regen foran kommer etter ca. 0,5sek. Ja man kan få baken slippe noen centimeter om man slipper watt-pedalen for raskt. Dette er kanskje uvant, kan føles nervøst, men er absolutt ikke ukontrollert. Når man blir vant til det kan man holde overraskende høy fart.
Nå vet jeg ikke hvordan du kjører men dersom baken slipper pga regen i sving, så er min påstand at man ikke kjører riktig på glatt føre. Tilpass farten FØR svingen, og hold nøytralt pådrag gjennom svingen.
Når man har lært seg å aldri slippe opp wattpedalen helt, men forsiktig regulere farten, går ting mye bedre.
Jeg kjørte alltid i LOW regen på min TM3, og var rimelig irritert over at dette var fjernet på Yen. Men jeg har nå vent meg til det og savner faktisk ikke low regen.

Tenker at det du skriver om at du har "testet ganske mye" og "man må lære seg..." sier mye om at Y'en (og kanskje ny TM3) oppfører seg unormalt i forhold til de fleste andre biler. Ja, TMY krever tilvenning til en annen kjøreteknikk enn folk flest er opplært til og er vant til. Jeg tror heller ikke at den jevne TMY-kjøper nødvendigvis er komfortable med å lære seg dette, i hvert fall ikke på offentlig vei.
Vi kjørte også alltid med Low Gen på vår TM3 LR vinterstid, noe som var helt uproblematisk. Hvis nye TM3 og TMY fortsatt hadde hatt valg for Low Gen, hadde ikke dette blitt ett så stort problem og tema.
Ref dine råd om ny kjøreteknikk; Spesielt ned bratte bakker med ulike hårnålssvinger (som jeg kjenner godt og kjører ofte) var min opplevelse at nødvendig tilpassing av farten ble unormalt og overraskende lav i forhold til andre biler jeg har kjørt under tilsvarende forhold på samme vei. Med mer regen-brems kommer hekken, og som du også skriver så retter bilen seg for såvidt opp etter noen ubehagelige tideler. Dette er lenge nok til at mange kan få lettere panikk. I en nødsituasjon/brems i sving på vinterføre, vil nok de fleste instinktivt bråslippe wattpedalen, og innen man treffer bremsepedalen har bilen startet en bakhjulsskrens. Jeg tror det er grenser for hva elektronikken kan redde inn igjen, og min mening er derfor at manglende regen-justeringsmulighet kan utgjør en sikkerhetsrisiko.
Tesla Model Y LR oktober 2021
Tesla M3 september 2020
Nissan Leaf juli 2012 -
Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant i april-12
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003

geear

Du kan vippe girspaken over i N hvis du er utrygg i slike bratte hårnålsbakker, da har du kun helt normal bremsekraft å forholde deg til, med brorparten på fremhjulene.

Handyman

Sitat fra: EL-Piano på onsdag 01. desember 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:06

Tenker at det du skriver om at du har "testet ganske mye" og "man må lære seg..." sier mye om at Y'en (og kanskje ny TM3) oppfører seg unormalt i forhold til de fleste andre biler. Ja, TMY krever tilvenning til en annen kjøreteknikk enn folk flest er opplært til og er vant til. Jeg tror heller ikke at den jevne TMY-kjøper nødvendigvis er komfortable med å lære seg dette, i hvert fall ikke på offentlig vei.
Vi kjørte også alltid med Low Gen på vår TM3 LR vinterstid, noe som var helt uproblematisk. Hvis nye TM3 og TMY fortsatt hadde hatt valg for Low Gen, hadde ikke dette blitt ett så stort problem og tema.
Ref dine råd om ny kjøreteknikk; Spesielt ned bratte bakker med ulike hårnålssvinger (som jeg kjenner godt og kjører ofte) var min opplevelse at nødvendig tilpassing av farten ble unormalt og overraskende lav i forhold til andre biler jeg har kjørt under tilsvarende forhold på samme vei. Med mer regen-brems kommer hekken, og som du også skriver så retter bilen seg for såvidt opp etter noen ubehagelige tideler. Dette er lenge nok til at mange kan få lettere panikk. I en nødsituasjon/brems i sving på vinterføre, vil nok de fleste instinktivt bråslippe wattpedalen, og innen man treffer bremsepedalen har bilen startet en bakhjulsskrens. Jeg tror det er grenser for hva elektronikken kan redde inn igjen, og min mening er derfor at manglende regen-justeringsmulighet kan utgjør en sikkerhetsrisiko.
Det du skriver får meg til å tro eda mer at dette er overdreven frykt for noe man ikke er helt vant til. At bilen er uvant å kjøre betyr ikke automatisk at det er en sikkhertsrisiko. Personer som har kjørt mye forhjulstrekk får ikke sjokk når bilen drar rett frem ved brems/gass, for det er jo slik det er når man er vant til det.
Jeg husker godt da personer som kun hadde kjørt biler med bakjulstrekk mente at forhjulstrekte biler var livsfarlig.
Hvorvor... fordi de oppfører seg helt annerledes enn en bil med bakhjulstrekk. TMY og TM3 oppfører seg mer som en bakhjulsdrevet bil, noe som ikke er så vanlig lengre.
Min testing viser at det nå er mer regen på fremre motor, og som også trer i kraft tidligere. Jeg mistenker at dette kom med .40.5, men det vet jeg ikke sikkert.
Jeg er ikke i mot low regen, men er nå usikker på om jeg ville brukt det, nå som jeg har vent meg til å kjøre uten low.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA