Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. desember 2021, klokken 00:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:24
Sitat fra: lars667 på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:32
Til dere som faktisk ikke klarer å få (litt) sleng, det forstår jeg ikke. Jeg synes bilen er god og trygg når jeg er klar over disse tingene, selv om den kunne vært bedre hvis den f. eks. holdt inne awd litt lenger etter skrens, eller en kunne coaste. Jeg øvelseskjører for tiden med guttungen, og han får i alle fall veldig lett rompa ut, og synes nok det er litt ekkelt (kjører selvfølgelig på chill). Terrengassistenten to the rescue på skogsveiene med blåholke. Vi er heldige med TMY som har den, i alle fall.

Angående det at  regen bare er som vanlig motorbrems på gamle bakhjulsdrevne biler: Til en viss grad er jeg enig, det er noe motstand i drivverket. Men det er på langt nær like mye som på en TMY3 med varmt batteri. Dessuten er enhver som er vant med i alle fall manuelt girete fossilbiler klar over at en i tillegg til å slippe gassen på marginalt føre før en sving, også i en del tilfeller kan trykke inn clutch for å frirulle. En har også det momentet at selv om du slipper opp gassen i en nedoverbakke, så vil hjulene aldri gå saktere enn tomgang på aktuelt gir. Dermed er det først i lave gir at du får veldig motorbrems.

Tidligere har jeg hatt Volvo 240 og Jeep Cherokee XJ på samme stedet jeg bor nå, med bratte/svingete skogsveier, og en del kjøring opp mot fjellet. Volvoen er jo mye slappere, selv med chill, men det var egentlig ikke så ofte jeg fikk sleng på den. XJ-en var så framtung at den slapp bare du så skeivt på den i RWD, så der var det bare å sette inn 4wd så fort det var antydning til vinterføre. Da satt den som klistra. TMY er morsom den, men den krever litt tilvenning, og jeg tror de kunne tunet den noe bedre for å øke marginene for de fleste som ikke er Petter Solberg og øver på isbane flere ganger i året. Det ser heldigvis ut til at det kommer noen justeringer nå og da, så jeg er ikke helt sikker på om vi trenger noen snow mode utover terrengassistenten på sikt.

Dersom jeg skal la sønnen min øvelseskjøre på snø så tenker jeg at jeg lar den stå i Terrengassisten hele tiden. Ser ingen ulemper med det på slik kjøring. Eneste ulempen jeg tenker er om du skal kjøre i halvsøvne på autopilot, og håpe du ikke sovner. Slik jeg opplever Terrengassistent:
- gjør at gasspådrag blir roligere (litt chill-aktig), så en får mindre sleng
- 4WD på både bremsing og gassing, så en ikke får sleng
- kan brukes i alle hastigheter, og du skal provosere den veldig for å få sleng
- den vekter hvor det begynner å glippe, og overfører kraften til der den behøves, så du ikke får hjulspinn og sleng
Jeg har øvelseskjørt med begge sønnene i rundt 9000km i både TM3 og Y. Vi har hytte på fjellet og de kjører derfor mye på alle typer vinterføre. Eldstemann kjørte over 4500km i TM3. Yngstemann har kjørt både 3 og Y og har nå 4400km totalt.
Vi bruker svært sjelden Terrengassistenten, da jeg mener at de har godt av å kjenne at bilen kan logre litt. Det er helt udramatisk når man vet hvordan bilen reagerer. Våre biler står alltid i chill. Liker det best, og mener det er tryggest. 0-100 på ca. 7 sek er mer enn nok for oss.

Ja, jeg kan jo la sønnen min teste uten Terrengassistent etter at han behersker "vanlig" bilkjøring, men da advare om hva som kommer til å skje og hva han skal gjøre når det skjer. Når det er sagt så er det ikke ofte glatte veier der vi kjører, men fra fjellhytta og ned fjellet uten Terrengassistent (og uten Chill) så var Model Y vesentlig mer logrende enn min Tesla Model 3 Performance var, både opp og ned, mens med Terrengassistent på var den helt super uten logring. Men først og fremst vil han nok øvelseskjøre Yaris 1.8'n, siden den har manuell gir, og han vil ha sertifikat med girmulighet. Vil nok hjelpe med Chill oppover.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Selv om det i manualen står at bilen tillater hjulspinn, så står det og i manualen at:
- bilen fordeler kreftene mellom frem- og bakaksel for å gi maksimalt grep
- bilen gir forbedret grep når det er forskjellig feste på venstre og høyre side av bilen

Det står og at den tillater hjulspinn, men hovedpoenget er at om den begynner å spinne på ett hjul så overfører den kraft til de andre hjulene, slik jeg forstår det, og slik jeg opplever bilen. Altså vil den slutte å spinne vilt på hjul uten grep, men heller overføre kraften til de andre hjulene. Dersom hjulene fikk spinne vilt ville det nok mer minnet om Drift Mode på TM3P, og det føles helt motsatt.

Namdalingen

Jeg bruker terrengassistenten konsekvent nå på vinteren (så lenge det er minusgrader eller 0-føre). Bilen oppleves «tregere» og mer stabil og jeg trives godt med det på vinterføre. Regenerering er fortsatt tilstede i denne modusen, men oppleves mindre hissig.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. desember 2021, klokken 10:49
Jeg har øvelseskjørt med begge sønnene i rundt 9000km i både TM3 og Y. Vi har hytte på fjellet og de kjører derfor mye på alle typer vinterføre. Eldstemann kjørte over 4500km i TM3. Yngstemann har kjørt både 3 og Y og har nå 4400km totalt.
Vi bruker svært sjelden Terrengassistenten, da jeg mener at de har godt av å kjenne at bilen kan logre litt. Det er helt udramatisk når man vet hvordan bilen reagerer. Våre biler står alltid i chill. Liker det best, og mener det er tryggest. 0-100 på ca. 7 sek er mer enn nok for oss.
Ja, jeg kan jo la sønnen min teste uten Terrengassistent etter at han behersker "vanlig" bilkjøring, men da advare om hva som kommer til å skje og hva han skal gjøre når det skjer. Når det er sagt så er det ikke ofte glatte veier der vi kjører, men fra fjellhytta og ned fjellet uten Terrengassistent (og uten Chill) så var Model Y vesentlig mer logrende enn min Tesla Model 3 Performance var, både opp og ned, mens med Terrengassistent på var den helt super uten logring. Men først og fremst vil han nok øvelseskjøre Yaris 1.8'n, siden den har manuell gir, og han vil ha sertifikat med girmulighet. Vil nok hjelpe med Chill oppover.
[/quote]
Vi måtte låne manuelt giret bil et par ganger siden vi ikke har hatt det selv de siste årene. Når de først har lært å kjøre i trafikken er det ikke mange turene med manuelt gir som trengs. Min påstand er at det er mye bedre å bli trygg i trafikken uten å stresse med giringen. Å lære giring etter at man har lært å kjøre, er mye lettere og mye mindre stressende for "eleven". 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kolein

Fikk min Y den 22. des og har ikke kjørt elbil før, i går så kjørte vi i 4 timer og det ble de dårligste forholdene som er mulig, først våt is, så snøstorm med 10 cm snø på veien, sørpe og glatt is igjen på slutten.
Kjører piggfri og var spent etter å ha lest her, når man skulle lære seg å kjøre elbil under slike forhold.
Det ble en veldig fin opplevelse, bilen satt godt på det glatte underlaget og følte at bakenden oppførte seg greit, ingen skumle opplevelser om man slapp gassen litt for mye. Etter 2 timer slo jeg på terrengassistenten for å teste den og følte at bilen var enda mer stabil med den på, men ved tanke på føret så syns jeg den fungerte bra uten trenerassistenten på også.
Det mest irriterende på turen var at vinduspusser på auto lever sitt eget liv og må styres manuelt, men varme var det ingen mangel på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kolein på fredag 24. desember 2021, klokken 08:54
Fikk min Y den 22. des og har ikke kjørt elbil før, i går så kjørte vi i 4 timer og det ble de dårligste forholdene som er mulig, først våt is, så snøstorm med 10 cm snø på veien, sørpe og glatt is igjen på slutten.
Kjører piggfri og var spent etter å ha lest her, når man skulle lære seg å kjøre elbil under slike forhold.
Det ble en veldig fin opplevelse, bilen satt godt på det glatte underlaget og følte at bakenden oppførte seg greit, ingen skumle opplevelser om man slapp gassen litt for mye. Etter 2 timer slo jeg på terrengassistenten for å teste den og følte at bilen var enda mer stabil med den på, men ved tanke på føret så syns jeg den fungerte bra uten trenerassistenten på også.
Det mest irriterende på turen var at vinduspusser på auto lever sitt eget liv og må styres manuelt, men varme var det ingen mangel på.

Ja, litt irriterende at Tesla ikke gir opp foto-regnmåler til viskerne. Men opplever at det først og fremst er i mørket de sliter nå. Før (f.eks. 2019) var auto helt ubrukelig hele tiden.

Er først og fremst i litt saktere fart at vanlig innstilling på bilen ikke wr tilstrekkelig, mens når en kommer over 60km/t så får en mer hjelp fra fysiske lover om treghet, sånn at en ikke sladder like mye.

HRS

Vet ikke om det er innbilning, men jeg synes bilen er blitt mye bedre på vinterføre etter juleoppdateringen?

lars667

Samtidig med juleoppdatering fikk jeg disse S3XY-knappene, som blant annet gir kontroll på regen. De har også en medfølgende app som viser forskjellige parametere under kjøring. Nå har det blitt minimalt med regen den første halvtimen eller så fra start, fordi det er så kaldt og det ser ut til at ny programvare prioriterer kabinvarme framfor batteri, men i appen så ser det ut til at regen på forhjul også kobler inn ganske så tidlig, om ikke samtidig med bakhjul. Det var da en temperatur på ca -14. Vet ikke om noen har testet med scanmytesla og kan bekrefte det? Er ikke hundre prosent sikker på appen til knappene, men den viser negativ torque på framhjul når jeg slipper gassen og regen er på 100%. Når jeg gjør det samme med regen skrudd av, så kommer det ikke opp noen verdier verken framme eller bak når jeg slipper opp.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rosstopher

Sitat fra: lars667 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:21
Samtidig med juleoppdatering fikk jeg disse S3XY-knappene, som blant annet gir kontroll på regen. De har også en medfølgende app som viser forskjellige parametere under kjøring.

Kan du utdype hva du mener her? Hvor er disse knappene og hvilken app er det snakk om?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Klykken

Knappene er tredjepartsvarer som gir deg muligheten til å redusere bl.a. regenerering. Fysiske knapper. https://www.begood.no/products/s3xy-buttons-tesla-model-3y
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: lars667 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:21
....Vet ikke om noen har testet med scanmytesla og kan bekrefte det? ....
Ligger flere innlegg tidligere i tråden med info om at SMT viser dette.

friendsmag

Kjørte i går for første gang på «glatt» vei. Yen var nesten ikke kontrollerbart. Bakenden svingte ut bare hvis man brukte veldig følsomt strøm pedalen. Jeg syns det er livsfarlig og skjønner ikke at Tesla har allerede gjort noe (hvis mulig) med en oppdatering. Aktiverte terrengassistent etter noen minutt og da kjørte bilen helt fin sånn som jeg var vant det fra min Model 3 fra før. Så nå må jeg huske å aktivere den før hver tur.

Handyman

Sitat fra: friendsmag på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:35
Kjørte i går for første gang på «glatt» vei. Yen var nesten ikke kontrollerbart. Bakenden svingte ut bare hvis man brukte veldig følsomt strøm pedalen. Jeg syns det er livsfarlig og skjønner ikke at Tesla har allerede gjort noe (hvis mulig) med en oppdatering. Aktiverte terrengassistent etter noen minutt og da kjørte bilen helt fin sånn som jeg var vant det fra min Model 3 fra før. Så nå må jeg huske å aktivere den før hver tur.
Det er ikke noe poeng å aktivere TA før HVER tur... det er kun når det er ekstremt glatt at det har noen funksjon. Husk at TA deaktiverer to funksjoner som kan komme godt med når det ikke er glatt.

Rosstopher

Sitat fra: friendsmag på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:35

Den opplevelsen du beskriver høres ut som slik det var hos meg før 40.6. Hvilken versjon har du?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA