Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim-Hitra

Startet av emphezis, tirsdag 11. september 2012, klokken 00:09

« forrige - neste »

emphezis

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 10. september 2012, klokken 19:30
Var dette et svar du fikk fra EV Power før september? I så fall har ihvertfall Orkdal kommune gjort sitt nå. En hurtiglader koster 6-700.000, så kommunen med sine 100.000 kroner er vel bare en av flere parter som må godkjenne.

Uansett er dette en * F A N T A S T I S K * nyhet!   :D  :D  :D

Dette svaret fikk jeg 23. august. Så kan vel være de snakker om samme ladestasjon ja. :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

jkirkebo

Var dette et svar du fikk fra EV Power før september? I så fall har ihvertfall Orkdal kommune gjort sitt nå. En hurtiglader koster 6-700.000, så kommunen med sine 100.000 kroner er vel bare en av flere parter som må godkjenne.

Dette er vel bare interessant for de som bor i området og kan forsvare abonnementet på 299,- pr. måned ? For passerende folk på langtur betyr prisingen til EV Power at det blir mange ganger så dyrt å kjøre el som å kjøre fossilt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2012, klokken 20:23

Dette er vel bare interessant for de som bor i området og kan forsvare abonnementet på 299,- pr. måned ? For passerende folk på langtur betyr prisingen til EV Power at det blir mange ganger så dyrt å kjøre el som å kjøre fossilt...

Det kommer jo an på hvor mange langturer man tar. For 300 kr. lader du jo så mye du bare vil.

Jeg personlig hadde nok klart meg med hurtigladeren på Witro bil, dersom den hadde vært åpen hele døgnet. Etter at den ble stengt utenfor butikkens åpningstid måtte jeg ordne meg abonement hos ev-power. Sparer uansett siden jeg hadde 2000 i bensinkostnad før.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 10. september 2012, klokken 20:36
Det kommer jo an på hvor mange langturer man tar. For 300 kr. lader du jo så mye du bare vil.

Jeg kan jo bruke laderen på Gjøvik som eksempel. Den kommer jeg til å bruke på ca. 6 turer i året, hver vei. 12 ganger i året altså. Med en abb.pris på 3600,- pr. år blir det 300,- per gang. Det er mer enn dieselkostnad+bompenger hele veien hjemmefra til hytta, nevermind pris på lading andre steder underveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: RogerB på mandag 10. september 2012, klokken 19:56
Fatter ikke at bensinstasjonene satser så lite på EV når de fleste må bruke 15-20 min på å fylle, de hadde solgt en del mat, snop og div under ventetiden.
De vil helst at vi skal bruke mest mulig av de døde dinosaurene de pumper opp fra havbunnen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emphezis

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2012, klokken 20:40

Jeg kan jo bruke laderen på Gjøvik som eksempel. Den kommer jeg til å bruke på ca. 6 turer i året, hver vei. 12 ganger i året altså. Med en abb.pris på 3600,- pr. år blir det 300,- per gang. Det er mer enn dieselkostnad+bompenger hele veien hjemmefra til hytta, nevermind pris på lading andre steder underveis.

Da er det mer økonomisk å velge abonnementet til 49,-/mnd. som koster 100,- pr. lading.

Thomas Parsli

Denne prisingen minner om prising av kabel-tv for sommerhus i nett hvor man må betale full pris (årsabonnement) for å se TV noen få uker i året. Å betale 3-4.000,- for å se TV i sommerferien er det ikke så mange som gjør, så de fleste velger riks-tv (uten dekoder).

Månedspriser (299,- i dette tilfellet) på lading bør være en volumrabatt for de som bruker produktet mye -og hvis de ikke selger enkeltladinger i tillegg tror jeg ikke de får så mange kunder.
Hvis de ikke har konkurranse kan de jo prøve seg på 60,- for en lading?

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: emphezis på mandag 10. september 2012, klokken 21:03
Da er det mer økonomisk å velge abonnementet til 49,-/mnd. som koster 100,- pr. lading.

Det blir 149,-/lading, en pris som er hinsides all fornuft bortsett fra noen få kalde dager i året.

På Statoil tar de 45,-/15min noe som for de fleste blir under hundrelappen per lading -jeg antar strømmen til 149,-/lading har spesielle egenskaper?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emphezis

Sa ikke at det var billig. Sa at det var mer økonomisk ;)

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2012, klokken 20:40

Som sagt blir dette dyrt dersom du lader lite. Man bør helst lade 2-3 ganger pr måned for og få litt mer valuta (strøm) for pengene. En annen ting er at etterhvert som flere selskaper kommer med hurtiglader vil vi få konkuranse, da går nok prisene ned.

Når dette er nevnt har også ev-power ett abonnement der man betaler 0,- i månedsavgift, men 10 kroner pr. minutt. Det blir dyrt for meg, men det kan vel sikkert være mer interesant for deg ettersom du lader kun en gang i måneden  ;)

emphezis

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 10. september 2012, klokken 21:42
Som sagt blir dette dyrt dersom du lader lite. Man bør helst lade 2-3 ganger pr måned for og få litt mer valuta (strøm) for pengene. En annen ting er at etterhvert som flere selskaper kommer med hurtiglader vil vi få konkuranse, da går nok prisene ned.

Når dette er nevnt har også ev-power ett abonnement der man betaler 0,- i månedsavgift, men 10 kroner pr. minutt. Det blir dyrt for meg, men det kan vel sikkert være mer interesant for deg ettersom du lader kun en gang i måneden  ;)

De HADDE. Dette abonnementet er erstattet av det som koster 49,-/mnd. og 100,- pr. fylling.

arnejorg1

Det må de ha forandret nylig. Tror ikke det er mer enn 3 uker siden jeg bestilte abonnement, og da var det  0 kroner i måneden og 10 i minuttet.
Men det nye er jo bedre for folk som lader mindre.

tomrh

Jeg har kjøpt mini+, det er 99,- pr. mnd og inkluderer 12 ladinger i året, deretter 75,- pr. lading. Har regnet ut at det er det billigste av EV Powers tilbud dersom man hurtiglader 9 - 44 ganger i året.

JA, det er svindyrt sammenlignet med prisene sørpå. Og det fins en hurtigladestasjon på Witro Bil i Trondheim som tar 30 kroner pr. ladning. Men den er bare tilgjengelig i butikkens åpningstid. Vi kan ikke sammenligne med andre utilgjengelige ladestasjoner andre steder i landet, EV Power har monopol i Trøndelag siden de er først ute. Så vi elbileiere her må heller sammenligne hva det koster å bruke fossilen til samme tur. For meg er det å kunne kjøre 14 mil til hytta for et sted mellom 75 og 99 kroner faktisk verdt det. For fossilen bruker 0,8 på mila, dvs. 0,8 * 14 * 15 kr/liter = 168 kroner i bensin. Og så er det 6 bomstasjoner langs den strekningen, husker ikke alle prisene i farta, men det blir endel.

Viktigst er det imidlertid at ladeinfrastruktur blir utbygd slik at folk kan bruke elbil over lengre distanser. Og hvis EV Power tjener penger på dette, vil det jo også friste konkurrenter å sette opp hurtigladestasjoner med det resultat at prisene vil presses ned. Det er jo det vi tilslutt vil, ikke sant? For hvis ikke det er penger å tjene, vil det heller ikke bygges ut flere hurtigladestasjoner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond Arve

Utbygging av hurtigladere gjør at vi ikke trenger fossilbil. Det regnestykket går såpass mye i pluss at jeg ikke sutrer over noen hundringser for hurtiglading de få gangene jeg er på langtur. Etterhvert som konkurransen øker får vi tro at prisene går ned.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. september 2012, klokken 21:00
Sitat fra: RogerB på mandag 10. september 2012, klokken 19:56
Fatter ikke at bensinstasjonene satser så lite på EV når de fleste må bruke 15-20 min på å fylle, de hadde solgt en del mat, snop og div under ventetiden.
De vil helst at vi skal bruke mest mulig av de døde dinosaurene de pumper opp fra havbunnen :)

Statoil solgte jo ut fuel & retail, sistnevnte må ikke nødvendigvis selge bensin lenger. Det tjener de marginalt på uansett - det de tjener på er at folk stopper og kjøper pølse. De kan liksågodt sette opp hurtigladere for å få elbilene til å stoppe der også. Der er bare snakk om at de riktige personene ser potensialet. Der kan vi være med å påvirke ved å snakke og skrive om det.

Forresten, en pris på 700 store for en hurtigladestasjon er en fis i havet når store, nye kjøpesentra bygges. Men igjen - de rette personene må se potensialet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA