Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim-Hitra

Startet av emphezis, tirsdag 11. september 2012, klokken 00:09

« forrige - neste »

emphezis

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøre fra Trondheim til Hitra? Vi har hytta der, og det er temmelig nøyaktig 14,1 mil å kjøre.

Frykter litt at jeg blir stående i Hitra-tunnelen med flatt batteri? ;-)

Hytta er vinterstengt, så det blir bare å kjøre fra april til november, altså sjelden under 0 grader temp.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Thomas Parsli

Jeg har kjørt strekningen mange nok ganger med fossilbil til at jeg neppe ville prøvd med en Leaf (uten å lade).
Og i følge http://www.jurassictest.ch/GR/ er det nok høydeforskjell til at dette ikke går.

Men legger du inn en ordentlig stopp i Orkanger (handle og spise) bør det går greit (hvertfall med 16A).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Jeg klarer Trondheim - Rindal (100 km) uten ladestopp med iMiev på kun en hurtiglading (80%). Men det skal sies at det jeg da kjører litt under fartsgrensen (70 km/t i 80-sonen) og har pumpet opp dekkene til 2,9 bar. Det er også mange 60-soner fra Orkanger langs rv. 65 som "redder" meg. Men fylkesgrensa ligger på 300 m.o.h. så litt høydeforskjell er det nå også da.

Nøkkelen for meg var faktisk å pumpe opp dekkene, det har utrolig mye å si! Første forsøk på normalt dekktrykk endte i nødlading hos en tilfeldig bonde på Rindalsskogen. Så nå vet nok alle i Rindal om han med elbilen.  ;D

Ut i fra dette burdte det kunne gå med 140 km på fulladet Leaf som har 20% lengre rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arnejorg1

Jeg ville nok heller ikke tatt sjansen der. Tipper som du sier selv at du blir stående i hitratunnelen. Lad en time eller to på orkanger, så er du tryggere. Vi får vel håpe det blir hurtiglader på Orkanger, så holder det vel med 15 min ladning.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

emphezis

OK. Virka ikke så veldig optimistisk dette... vil helst ikke være noen sinke heller, jeg liker å holde fartsgrensa (minst). ;)

Hurtiglader i Orkanger tror jeg vi kan se langt etter med det første... og når den kommer så vil det være kø derfra til Trondheim av hyttefolk som skal lade elbilen på vei til Hitra og Frøya. :P

Har fått tilbud om å låne meg en Leaf for å kjøre fra Trondheim til Hitra, så jeg kan jo fortelle hvor jeg ender... :P

tomrh

Som foreslått av Thomas så går det fint med en skikkelig ladestopp på Orkanger. Ladeplassen ved rådhuset ligger i gangavstand fra Amfi-kjøpesenteret, lader der mens jeg spiser og handler diverse til hytta. Dere Leaf-eiere skryter jo ofte av lengre rekkevidde enn imiev, så jeg får veldig lyst til å kjøre til Hitra nå! ;)
Stjørdal

emphezis

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 21. august 2012, klokken 08:28
Som foreslått av Thomas så går det fint med en skikkelig ladestopp på Orkanger. Ladeplassen ved rådhuset ligger i gangavstand fra Amfi-kjøpesenteret, lader der mens jeg spiser og handler diverse til hytta. Dere Leaf-eiere skryter jo ofte av lengre rekkevidde enn imiev, så jeg får veldig lyst til å kjøre til Hitra nå! ;)
Hehe... men er det ikke bare en vanlig stikkontakt? 30-60 minutter på lading ved Rådhuset, gir ikke det maks 10 % økning i batterikapasitet liksom? Men det er kanskje nok...

Ja, du må gjerne kjøre først! Går det for deg, skal det jo gå for meg (LEAF)... ;)

Rav4_EV

Men denne  http://www.jurassictest.ch/GR/  ser ikke helt ut til å kunne stoles på.
La inn litt lokale data. Fant noen voldsomme bakker fra Tønsberg til Drammen. Ser ut til at systemet ikke takler tuneller, og foreslår å kjøre over fjellene i stedet.
Det samme er med Vrengenbrua. Der blir en tur på havbunnen lagt inn.  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Kryten

Det spørs vel om det er lagt inn på kartverket at det er tunell....

Hvis veien bare "går" over toppen så bruker GreenRace høyde data som ligger i kartene og beregner stigning ut i fra det.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Thomas Parsli

Den bruker vel google maps, så det er enkelt å sjekke om du får samme rute der.
Høyde-data får den fra Google -og de stemmer med ruta den får fra Google :)

(man får waypoints med høydedata for disse, så helt nøyaktig blir det jo ikke)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arnejorg1

Sitat fra: emphezis på mandag 20. august 2012, klokken 21:18
Har fått tilbud om å låne meg en Leaf for å kjøre fra Trondheim til Hitra, så jeg kan jo fortelle hvor jeg ender... :P

Ja, du får ta deg en tur, så får du fortelle oss hvor du måtte ringe bergingsbilen ;). Det er sikkert nødtelefoner i Hitra-tunnelen ;D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

tomrh

Sitat fra: emphezis på mandag 20. august 2012, klokken 21:18
Hurtiglader i Orkanger tror jeg vi kan se langt etter med det første...

Ting skjer. Fyrte avgårde en epost til Orkdal kommune for å høre om status for satsning på elbil, og de har gode nyheter! Formannskapet har sist onsdag vedtatt å bevilge 100.000,- til etablering av hurtigladestasjon på Orkanger. Det skal visst skje noe allerede i løpet av høsten.  :)
Stjørdal

emphezis

Jeg har vært i kontakt med EV Power AS om hurtiglader på Orkanger, de sier:

SitatHei,

Vi er helt enig i at en hurtiglader på Orkanger vil åpne for bruk av elbil innenfor et område som er viktig for svært mange. Vi arbeider med et prosjekt for å få til en hurtigladestasjon på Orkanger, hvor flere partnere deltar. Vi har søkt om offentlig støtte til investeringen, og håper på positiv behandling av vår søknad. Vi venter avklaring på dette i begynnelsen av september.

Vi håper altså at dette kan la seg gjennomfør i løpet av høsten, og krysser fingrene.

Med vennlig hilsen
EV Power AS

tomrh

Var dette et svar du fikk fra EV Power før september? I så fall har ihvertfall Orkdal kommune gjort sitt nå. En hurtiglader koster 6-700.000, så kommunen med sine 100.000 kroner er vel bare en av flere parter som må godkjenne.

Uansett er dette en * F A N T A S T I S K * nyhet!   :D  :D  :D
Stjørdal

RogerB

Har forventet at det blir hurtiglader her i Orkdal ja, med så masse Leaf og trillinger som ruller i bygda samt at kommunen har en del trillinger selv.
Fatter ikke at bensinstasjonene satser så lite på EV når de fleste må bruke 15-20 min på å fylle, de hadde solgt en del mat, snop og div under ventetiden.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA