Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim-Hitra

Startet av maaha, mandag 10. september 2012, klokken 21:13

« forrige - neste »

maaha

Dette er en oppjustert DIY, inspirert av tråden "How to install 13cm rear speakers in the MIEV / iOn / C-Zero".

Isteden for å installere nye høyttalere bak valgte jeg å flytte de orginale høyttalerne foran bakover og sette inn nye foran. Lyden er  merkbart bedre, veldig merkbart ;D. Det 17cm størrelse foran som passer rett inn i dørene bak. De er montert uten skruer, det er kun å vri ut høyttalerne. Kontakten som er festet til annen ledning med noe isolasjonsmateriale er det bare å dytte inn i høyttaleren. Det var uproblematisk å flytte høyttalerne foran til bak. Følg anvisning i tråd nevnt over for å finne ut av hvordan dekselet på innersiden av dørene åpnes.

Jeg kjøpte et par 17cm billige Pioneer høyttalere til kr 500,- på clas ohlsson. Det er dog helt ok høyttalere og naturligvis langt bedre enn de innebygde 15 watterne. For de hifi interesserte kan bedre utgaver i samme størrelse brukes, og gjerne installeres både foran og bak med samme fremgangsmåte som vist her.

1. Følg anvisning i tråd nevnt over for å fjerne dekselet på innsiden av dørene bak. Slik ser det ut:

2. Gjør tilsvarende på fremste dør, men ta ut høyttaleren ved å skru hele høyttaleren mot høyre. Sett denne inn i bakdøren
3. Kutt ut en treplate, ca 1cm tykk, som tilpasses til høyttaleren som skal brukes. Skjær et hull i midten som passer med høyttaleren.
4. Bor hull som passer til festene i døra og bruk et dempende materiale mellom døra og treplaten.
5. Monter treplaten og det dempede materialet, slik kan det se ut;

6. Klipp av høyttalerkontakten som ligger sammenstripset med annen ledning.
7. Lodd fast ledningene til høyttaleren.
8. Skru fast høyttaleren til treplata med korte treskruer. Slik kan det se ut:

9. Prøv lyden, helst med bass på fullt og en bassfylt låt. Bruk isopor eller annet dempende materiale til å fjerne eventuelle ulyder. (Jeg måtte føle meg frem og dytte inn biter av isopor ol der hvor vibrasjonene var sterke;

Alt i alt, arbeidet tok ca et dagsverk, men mye tid gikk med på å fjerne vibrasjoner. Men lyden er nå rikere og langt bedre og mer presis enn før. Dette er absolutt verd de få kronene og arbeidstiden (for de som liker musikk). Om tråden mangler noe må det bare sies fra :o)

Stjerneglis

Måtte du lage hull i plasten for å få ut kablene, eller var hullet der fra før av? Det må vel tettes igjen for å unngå vannlekkasje inn i bilen?

Veldig kjekt at dere legger ut DIY av slike oppgraderinger! :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

maaha

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 19. august 2012, klokken 22:53
Måtte du lage hull i plasten for å få ut kablene, eller var hullet der fra før av? Det må vel tettes igjen for å unngå vannlekkasje inn i bilen?

Veldig kjekt at dere legger ut DIY av slike oppgraderinger! :)

Hullet i plasten måtte jeg selv lage, men det var på grunn av å komme til for fjerne vibrasjoner ved kraftig bass. Man trenger igrunn ikke å lage hull i plast på fordørene, men på bakdørene på plasten som er trukket over åpning til høyttaleren fjernes.

Det er sikkert en god ide å tette igjen hullene i plastikken. Kanskje også finne en løsning for å beskytte høyttalerens bakside da dissen er "åpne" i motsetning til den medfølgende.

Har ikke gjort dette ennå selv. Forresten noen som kjenner til om åpningene i plasten kan bli et problem mht vann/fukt? Eller om plasten er der av andre årsaker..?

hkaspenberg

Plasten er vel der som en slags kondenssperre mellom kald uteluft og varm inneluft (eller omvendt i varme strøk med AC på), så den bør vel være så hel som mulig. Høyttalerkonene på dagens bilhøyttalere er ikke akkurat pressa papp som i gamle dager og bør holde bra. Så jeg tror ikke det er nødvendig med ekstra tetting her.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Stjerneglis

Vannlekkasje gjennom plastmembranen og derav våte gulvtepper, muggvekst og duggproblemer er en klassiker på eldre biler hvor plastmembranen er sprukket pga alder. Det skal faktisk ikke store lekkasjen til før teppet er vått etter en kraftig regnskur. Etter min mening er det som å be om trøbbel å lage hull i plasten uten å tette igjen denne skikkelig etterpå.

maaha

Takker. Da er det ikke annet å gjøre enn å tette igjen hullene i fordøren. Regner med at jeg legger stripe silikon rundt de utskjærte områdene og setter ny plast over.

Dagens høyttalere holder sikkert lenge men vil vel holde bedre om de ikke blir utsatt for fukt. Usikker om jeg skal og evt hva/hvordan jeg evt beskytter mot inntrenging av vann/fukt fra baksiden (magnetdelen som stikker ut på baksiden til det "våte" området).; kanskje lage en liten plastret boks som festes til de gjennomgående maskinskruene som treplata er festet med..

Går nok noen dager før jeg får gjort noe med dette så andre tips/ideer mottas med takk  :)

Stjerneglis

Du kan kanskje dekke oversiden av høytaleren med litt plastfolie (på innsiden av døren) som festes med f.eks silikon for å unngå direkte drypp/sprut på elementet?

Hva er egentlig bakgrunnen for treplata? Bygger høytaleren på mye innover i døra eller er den kun et adapter fordi skruehullene i døra ikke passer på høytaleren?

maaha

Det er et adapter som du sier, men jeg har ikke sjekket om høyttalerens dybde er for stor til eventuell direktemontering. De orginale høyttalerne bygger rundt 4 cm ut fra metallet i døren så ved en direktemontering vil det bli tilsvarende avstand mellom gitteret i dør-dekselet.

Stjerneglis

Ah, jeg skjønner. Jeg har kikket inn i høytalergitteret i bakdørene og har sett at det er langt inn til innfestningen. Sikkert derfor originalhøytalerne bygger så mye ut fra metallet :)

kberge

Kjempebra guide! Jeg er snart avhengig av å få høyttalere bak, da barna skal høre 'barnesanger' hver gang vi kjører  ::)
Før jeg begynner på dette prosjektet; Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt et sett med originalhøytalere? Siden de som står foran passer bak, ser jeg for meg at det hadde vært veldig enkelt å få tak i et tilsvarende par som de som står foran og bare vri disse på plass bak? Jeg har forsøkt google, men ikke mye fornuftig der. Om ingen har et tips her, forsøker jeg BOS og hører hva de sier...

K.
Oslo, Peugeot ION

cra

Sitat fra: kberge på mandag 27. august 2012, klokken 11:00
Kjempebra guide! Jeg er snart avhengig av å få høyttalere bak, da barna skal høre 'barnesanger' hver gang vi kjører  ::)

Tips: legg ut kabel med Jack-plugg og invester i et par rimelige headset til dem, så slipper DU å høre på barnesanger. Jeg gjorde det etter å ha hørt filmen om Hanna Montana en gang for mye i bilen på langtur.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kberge

Jack er en god ide :-). Snakket likevel med Bos Skøyen i dag og bakhøyttalere finnes ikke som ekstrautstyr. Men det gjør fronthøyttalerene :-). De mente også at ledningen ikke var der (!) men jeg sa at jeg var villig til å prøve. Prisen var stiv 2300 med 20% rabatt så da får vi bare håpe at det funker.

K
Oslo, Peugeot ION

maaha

Sitat fra: kberge på onsdag 29. august 2012, klokken 16:26
Jack er en god ide :-). Snakket likevel med Bos Skøyen i dag og bakhøyttalere finnes ikke som ekstrautstyr. Men det gjør fronthøyttalerene :-). De mente også at ledningen ikke var der (!) men jeg sa at jeg var villig til å prøve. Prisen var stiv 2300 med 20% rabatt så da får vi bare håpe at det funker.

K

Jeg flyttet som sagt fronthøyttalerne til bakdørene så det passer garantert. Ledningen ligger der, den sitter "limt" fast til en annen ledning bak. Det er samme kontakt som for høyttalerne foran og er bare å plugge i.

Stjerneglis: jeg tror årsaken til at høttalerne bygger ut så mye er for å skape beskyttelse for det våte miljøet bak innfestingen. Det er kun hardplast som vender inn i det våte miljøet; kontakten sitter på siden av høyttaleren og er derfor ikke utsatt for rust/korrosjon.

kberge

Da var nye originale bakhøyttalere på plass  ;D Hele jobben tok ca 20 min, så dette var en grei jobb.. Tusen takk for gode DIY guider! Selv om høyttalerne nok ikke er av de beste ble lyden betydelig forbedret, så alt i alt er jeg fornøyd med resultatet.

K.
Oslo, Peugeot ION

Skippern

Siden jeg allerede har installert nye høytalere bak så tenkte jeg å se på bedring av lyd også i dørene foran. Prøvde først med en tre-plate adaptor, men ble ikke fornøyd med lyden på denne løsningen. Kom da på en Reodor Felgen løsning som viste seg å fungerer meget godt. Dette ble gjort:

1. kjøpte noen helt OK 17cm Pioneer høytalere. Tok ut de orginale høytalerne fra dørene. Her ser vi forskjellen.

2. Så reiv jeg ut papp plata på høytalern og saget vekk de indre brakettene på høytaler-huset ved hjelp av en liten stikksag. Måtte også åpne opp litt rundt kontakt punktene.

3. Planen var å montere de nye høytalerne direkte på dette plast-huset, men etter noe prøving fant jeg ut at de ville stikke for langt ut og dør panelet ville ikke kunne monteres korrekt. Måtte derfor kappe 6mm av ytterste kanten på høytaler huset. Brukte et fin-tagget sagblad til dette.

4. Så limte jeg høyttalerene rett på med Tec7 og koblet den til på baksiden til den innebygde kontakten med enkel lodding. Vent noen timer til limet tørker..

5. Så var det bare å sette på plass høytalerne i dørene og koble den orginale pluggen rett i høytaler huset. (Overse de røde skjøte stykkene). La også på selvklebende vindus-list isolasjon for å hindre vibrasjon mellom høytaler og dør panel.

Er må meget fornøyd med 4xPioneer i dørene og mye bedre lyd!
Peugeot Ion 2012.
Opel Insignia SportsTourer OPC line 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA