Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: LMOR på mandag 28. mars 2022, klokken 10:02
Begynte med klaging, fordi i3 heller ikke ble forvarmet, så forskjellen er reell.
Løsning fra BMW er ikke god nok. En gjennomsnittsbruker vil ikke forstå dette, men lade når de trenger.
Løsningen burde vært slik at en kunne se temperaturen på batteriet og en «knapp» for å skru på varme.
Flere steder der jeg må lade finnes det ikke en ladestasjon i nærheten på BMW sitt kart. Så selv når en forstår løsningen blir det vanskelig.
Er også irriterende å måtte velge en stasjon i nærheten når det finnes, og så se navigasjonen i HUD vise til et sted du ikke skal.

Dette er definitivt ikke Shy Tech iX verdig. De kunne f.eks sørget for riktig temperatur automatisk hvis ladingen er under 50% og det er lagt inn et hvilket som helst mål i navigasjonen. Og så kunne det eventuelt vært en funksjon en kunne skrudd av.
Det jeg gjør sammen med mange andre, er å følge rådet «lad når du kan, ikke når du må». Dermed vet jeg ikke hvor jeg skal lade før jeg ser en ledig stasjon.
Det betyr jo i praksis at du ønsker at bilen skal bruke 2-4 kWh ekstra/time i kaldt vær, uansett hvor du kjører, for bilen kan jo ikke "spå" hvor du skal lade hvis ikke man melder fra.

Det er heller ikke hensiktsmessig å ha så mye varmetap i batteriet at bilen løfter 50 grader temp på 500 kg metall på 60 minutter, uten aktiv forvarming.

Alternativet er en knapp for manuell forvarming av batteriet. Det er jo manual tech og ikke shy tech.

Allikevel mener jeg en manuell forvarming burde vært standard, sammen med visning av batteritemp lik kjølevæsketemp i gamle biler.  Det er jo litt korny at BMW viser motortemp i sportsmodus men ikke batteritemp - som er den viktigste vi trenger å vite om. Her er vi helt enige.

En annen sak er jo at i3 grovt sett har halvparten av batterikapasiteten og antagelig under halvparten av vekten til iX40. Det vil jo da nødvendigvis gå vesentlig mindre energi for å varme opp i3-batteriet. Slik sett gjør jo iX40 det helt ok når det ikke forvarmes?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: LarsErikDamås på mandag 28. mars 2022, klokken 10:52
På lørdag sjekket jeg lynladerhastigheten(ionity) på min ix50. Kjørte i 10 min rett til lader uten å legge den til i navigasjonen(som etter det jeg har lest er nødvendig for å starte forvarming av batteriet). Batteriprosent på ca 20. Fikk skuffende effekt på ca 40-50kW. Senere på dagen la jeg til samme laderen som mål i navi. Jeg var da et stykke fra laderen og kjøretid(estimert i navi) var 25 min, altså mindre enn hva jeg har lest er nødvendig for å kunne starte forvarminga(30 min). Batteriprosenten var mellom 10-15. Starteffekten var lav(rundt 50kW), men den gikk relativt raskt opp til ca 180kW.
Jeg ladet kun for å sjekke om den var i stand til å komme opp mot lovet effekt, og ladet derfor ikke lenge. Jeg fikk derfor ikke sjekket hvor lenge den ville holdt denne effekten.
Viser at navi til lader forvarmer, og selv en kort forvarming har nytteverdi. Så du forskjell på forbruket på de to turene?
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: LMOR på søndag 27. mars 2022, klokken 23:02
Hvis teorien er riktig, så er det enda viktigere å forvarme ix50. Større batteri å varme opp.
Men samtidig mindre sannsynlig å lade etter 1t.

Det jeg har lært av disse turene er:
- lade før en kommer frem for kvelden, ikke utsette til dagen etter.
- ikke lade før en har kjørt minst 1,5t
- skal en lade før, husk å sette laderen som destinasjon minst 15-20min før.
- er en usikker, velg en stasjon som er 1t fra der en starter. Trenger ikke lade der, bilen holder seg da varm frem til lading.

Er det under -10 tipper jeg tallene over må justeres noe.
Dette er gode råd som er viktig å repetere.

hemi

ta pause når elbilen vil, ikke når du selv er sliten og vil, og glem å bestemme selv hvor.

this is the elbil way.

LMOR

Høres ut som de fleste her er enig, men noen gjentar det samme i stedet for å lese det som skrives. Selvfølgelig er det forskjell på i3 og iX, som jeg også skrev, men er de på tur sammen er det i3 som bestemmer ladestoppene og da leter en etter et sted med 2 ledige stasjoner.

Listen over som daktari minnet på er det eneste jeg kan gjøre per i dag. Noe som i praksis betyr at jeg må varme batteriet for sikkerhets skyld.

I forslaget til automatikk, skrev jeg at en måtte kunne skru det av.

Tror det er viktig å skille mellom de som har elbil som hobby, og de som kjøper elbil i stedet for dieselbilen. Jeg har ingen tro på at folk flest kommer til å ha kontroll på dette, men klage minst like mye som meg  :-\
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Istedetfor å klage er det jo interessant å diskutere tiltak. Hva foretrekkes?
1) alltid full forvarming uansett kjørerute
2) manuell knapp for forvarming, må skrus på senest 30 min før lading
3) automatisert forvarming basert på navigasjon, kan skru på navigasjon så sent som 30 min før lading

LMOR

Du glemte mitt forslag:

4. Et valg i menyen som setter på forvarming av batteriet automatisk hvis % går under 50% og du har et mål i navigasjonen som gjør at en må lade for å ikke komme frem med mindre enn f.eks. 20%. Gjerne at en kan endre disse grensene selv. Default er dette på.

Jeg tenker det er Shy Tech fordi da kan det generelle rådet være å ikke lader før en har mindre enn 40% igjen. Så trenger en ikke tenker på noe mer enn det.
Har en kjørt 2t før en havner under 50%, eller forvarmet bilen i garasjen hjemme, så tror jeg ikke det vil koste noe energi annet enn når du mest sannsynligvis trenger det.

Egil Fonn

Virker for at ix fungerer på lignende måte som Eqc når det gjelder forvarming av batteri.
-Naviger til hurtiglader og bilen bestemmer utifra temp og avstand når forvarming må startes.
-Brukes ikke naviger til hurtiglader når hurtiglading er planlagt vil bilens varme system tillate bruk av restvarme fra motor/batteri til bruk i kupe. Drifts temp på batteri blir da for lav til at maks ladehastighet oppnåes

Ja. en knapp for manuell styring og et ikon/symbol som viser om batteri varming er aktiv er absolutt et ønske.
+ visning av batteri temp i grader C.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. mars 2022, klokken 14:17
Ja. en knapp for manuell styring og et ikon/symbol som viser om batteri varming er aktiv er absolutt et ønske.
+ visning av batteri temp i grader C.
Støtter den.

LMOR

Ser det er kommet amerikanske tall på forbruket.
Synes disse har vært bedre enn det Europeiske systemet i mange år.

ToWalkOrDrive

Det med en knapp hvor en selv kan starte lading har jeg savnet litt på Tesla og, selv om det bare er å trykke på en hvilken som helst hurtiglader. Dersom Tesla snart får åpnet flere ladere så lærer en raskt hvor det pleier å være ledig å lade. Tesla pleier å ha ledig kapasitet, og det vil jo og avlaste andre ladere. Virker som at de finner det lønnsomt å pumpe ut masse ladere.
I Lyngdal har de f.eks. 3 klynger med superladere, hvor den innerste er nesten ubrukt (åpnet for alle). Bilde fra fredag kl 17:00.

De grå er planlagte nye superladere...mange...

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=67.41418118313707%2C40.91800958934819%2C57.70171826044226%2C-1.269490410651808&zoom=6&filters=party%2Csupercharger
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Hvordan amerikanerne klarer å få rekkevidden på iX50 til å være bare 6 % mer enn e-tron 55 er et stort mysterium. De fleste her hjemme rapporterer jo at iX40 slår e-tron 55 på rekkevidde.

daktari

Det er vel selvrapporterte tall fra BMW - så de underestimerer endel?

LMOR

Dette er mer omfattende tester enn i Europa. Ikke noe de rapporterer selv.
Nå er det typisk andre modeller i USA, og mange kommer ikke til USA.
i3 og iX er de samme som i Europa, men aner ikke hvilke Tesla og e-tron modeller jeg plukket frem.

At iX bruker 30% mer enn i3 er min erfaring også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på mandag 28. mars 2022, klokken 21:35
Hvordan amerikanerne klarer å få rekkevidden på iX50 til å være bare 6 % mer enn e-tron 55 er et stort mysterium. De fleste her hjemme rapporterer jo at iX40 slår e-tron 55 på rekkevidde.

Jeg skjønner ikke. Det står 305 vs 222 miles range...er det Miles Per Gallon-ekvivalenter du mener?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA