Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Stjerneglis

Jeg leste ett sted at Tesla TMY ikke har PTC elektrisk varmeelement i klimaanlegget slik som mange andre biler. De som har luft-luft varmepumpe hjemme vet at avising skjer jevnlig ved visse temperaturer, og hvis dette er det samme som skjer i Teslaen og ingen PTC kan ta over i disse periodene, så kan det bli kjølig.

Noen som bekrefte dette?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Klykken

Hvis det stemmer er det ganske korttenkt opplegg i så fall, og tror ikke jeg vil beholde bilen hvis det er tilfellet.

Samme skjedde i dag, med -25C på det verste. Ca 5min med svak lunk og lav effekt ut av anlegget
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 03. desember 2021, klokken 08:30
Jeg leste ett sted at Tesla TMY ikke har PTC elektrisk varmeelement i klimaanlegget slik som mange andre biler. De som har luft-luft varmepumpe hjemme vet at avising skjer jevnlig ved visse temperaturer, og hvis dette er det samme som skjer i Teslaen og ingen PTC kan ta over i disse periodene, så kan det bli kjølig.

Noen som bekrefte dette?

That would be really strange, as it's well known that Heat pumps struggle in temperatures below -10 and become ineffective even below -15 degrees.

So it would be nuts if the Model Y has no PTC element anymore.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tjommi

Ser det står skrevet flere plasser på internettet at Model Y ikke har PTC element. Ser ut til at alle artikler er fra 2020, og omhandler Freemont biler. Kan man da også anta at dette gjelder biler fra Shanghai?

https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Jeronan

Sitat fra: tjommi på fredag 03. desember 2021, klokken 11:06
Ser det står skrevet flere plasser på internettet at Model Y ikke har PTC element. Ser ut til at alle artikler er fra 2020, og omhandler Freemont biler. Kan man da også anta at dette gjelder biler fra Shanghai?

Well that article at least somewhat explains why our Model Y's are struggling below -9 degrees.
The heat pump simply struggles due to decreased efficiency and would need help from another source to add heat into the system.

The front DU is one such component that can generate heat into the system, but we all know its not active unless its slippery road conditions and Traction control engages.

So just one more reason why we either need the Range mode option in Model Y (so we can turn it off) or a so called snow option, where we can force the activation of the front DU in very cold temperatures.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen

Ringte Tesla service i dag og fikk beskjed om å gjøre følgende:;

scrollreset, dvs holde inne begge knappene på rattet til skjermen gikk i svart.
Når denne var tilbake, så gikk jeg inn på kjøretøy og valgte knappen "skru av". OBS ikke røre noe i gode 2 min.

Etter dette så tok jeg en kjøretur, det var 5-6km på vanlig vei, så drøye 4 mil på motorvei. Varmen var tilstede hele tiden. Utetemperatur fra 6-9 minus.
Batteri ble forvarmet før tur.
Jeg fikk da god varme på bein og i fjes. (har siste oppdatering på sw)
Skal en lengre tur i helga så er spent på om det fortsatt funker.

lars667

Sitat fra: Jeronan på fredag 03. desember 2021, klokken 11:49
Sitat fra: tjommi på fredag 03. desember 2021, klokken 11:06

Well that article at least somewhat explains why our Model Y's are struggling below -9 degrees.
The heat pump simply struggles due to decreased efficiency and would need help from another source to add heat into the system.

The front DU is one such component that can generate heat into the system, but we all know its not active unless its slippery road conditions and Traction control engages.

So just one more reason why we either need the Range mode option in Model Y (so we can turn it off) or a so called snow option, where we can force the activation of the front DU in very cold temperatures.

Så vidt jeg har skjønt, trenger ikke motoren å drive hjulene for å generere varme. Motoren kan strømsette motoren og få overskuddsvarme uavhengig av drift. Motorene (DU-ene) genererer opp til 5-6 kW hver, om jeg ikke husker feil?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Tharkon

Opplevde det samme selv i dag.
Fikk aldri ordentlig varme i bilen. Kald luft og rundt 15 grader.
Gikk inn på klima og tok "auto" av og på igjen.
Hørte klikkelyd og varmen blåste ut. Gikk rimelig fort opp til 22 grader.

Må jo nesten være en software feil?

Jeronan

Sitat fra: Tharkon på fredag 03. desember 2021, klokken 15:47
Opplevde det samme selv i dag.
Fikk aldri ordentlig varme i bilen. Kald luft og rundt 15 grader.
Gikk inn på klima og tok "auto" av og på igjen.
Hørte klikkelyd og varmen blåste ut. Gikk rimelig fort opp til 22 grader.

Må jo nesten være en software feil?

Interesting. Haven't tried that yet to see if setting AC to manual makes any difference.

Update: I have tested this afternoon and it didn't work for me. -11 degrees and cold air blowing into the cabin both on Auto and Manual.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 03. desember 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 03. desember 2021, klokken 08:30

Noen som bekrefte dette?

That would be really strange, as it's well known that Heat pumps struggle in temperatures below -10 and become ineffective even below -15 degrees.

So it would be nuts if the Model Y has no PTC element anymore.
VP-systemet til Tesla trenger ikke å hente varme fra utelufta når det blir skikkelig kaldt. Octovalven og supermanifolden henter varmen der den det er høyest temperatur. Når det er skikkelig kaldt i været, vil batteriet være "mye varmere" og benyttes som varmekilde. Dersom batteriet ikke har nok overskuddsvarme suppleres det med generert overskuddsvarme fra motorene. Dette bruker selvfølgelig ekstra energi men det gjør at VP kan jobbe under svært gunstige forhold. Det er derfor heller ikke behov for PTC når systemet fungerer som det skal. Jeg tror noe av problemene ligger i styringen, og at dette vil bli bedre i kommende SW-versjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Vært på langtur idag. Bilen holdt varmen i 11 mil. Da ble varme borte i 2-3 min så tilbake. Total kjøretur 15 mil 5-9 minus 100-110 km/t hele veien.

tykkmann

Apropos kulde. Ladet bilen til 80% rundt kl. 12 og har etter det kjørt i underkant av én mil. Parkerte den kl. 15, og den har stått parkert siden. Er nå på 76%. Er 7-8 minus i dag. Er det forventet batteribruk? Og hvor mye strøm bruker batteriet i løpet av en natt når bilen er helt slått av? Ifølge appen er det -1 i bilen. Syns det er rart når det er -7 ute og bilen ble parkert for over to timer siden. Alt i bilen er slått av.

jlan

Gjør heller en vurdering etter at du har kjørt en tur til og varmet opp batteriet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lars667

Kjørte tur/retur Lillehammer fra Vågå i går. Delvis motorvei ca 14 mil hver vei. Nedover ble det først ganske varmt, så ble det lunka. Fikk ikke styrt vifte eller noe manuelt. Gjorde ingen forskjell uansett hva jeg trykte. Prøvde å navigere til suc. Strømforbruket gikk opp marka t, men det ble ikke så mye varmere. Ble litt mildere på vei ned så det var ikke noe stort problem. Oppover var det varmt hele veien. Bilen hadde da stått parkert i 3 timer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Klykken

Oppfordrer alle til å melde fra til service.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA