Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Stromseth

Sitat fra: RBK på tirsdag 30. november 2021, klokken 10:40
Oss meg var det forskjell når jeg gjorde som nevnt, prøvde også å resete men jeg kjørte. Husker også at det var forskjell på dette tilbake til Modell S som jeg har hatt et par av.

Jeg har resatt eller slått av bilen mange ganger. Varmen kommer i gang igjen, men bare for en stund. Jeg har meldt inn til Tesla og har også sendt over loggene jeg har som tydelig viser at tempen i kupeen går ned.

Tromsø hadde ikke ledig før 18. januar så jeg ringte i dag. Ingen fjerndiagnostisering men reset + slå helt av og vente 2 min for å få krysset det av på feilsøkingsskjemaet til damen på helpdesken :)
Hun lovte å snakke med Tromsø for å finne et tidspunkt for drop-in. Så får vi se. Vi har jevnt -15 til -25 her i indre Troms og skal visst ha det enda en stund så det er litt slitsomt å måtte stoppe eller fryse hvert 20. minutt.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Kim-

Det var akkurat samme opplegg med model 3 forrige vinter, og etter den tid har det vært mange "cold weather improvements". Trodde de skulle ha fikset feilen til nå!

Jeg hadde min inne på denne "feilen" forrige vinter, den ble avvist på service centeret fordi jeg hadde skrudd viften manuelt opp, så tips er å ha alt i auto når en oppgir klokkeslett hvis tesla skal feilsøke. 
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Klykken

Har alltid auto. Kjørte med temp på 21C i dag og merket det ble kaldt. Sattw umiddelbart tempen til HØY, og appen viste innvendig temp på 17C. Varte ca 5min før det plutselig kom en liten klikkelyd fra dashbordet (spjeld e.l.) og det ble sauna i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kires

Da fikk jeg prøvd bilen i kulda til jobb i dag, lå på rundt -10. De første 25 minuttene greide ikke bilen få opp varmen desverre. Uansett om jeg satte på 24 grader så var det bare lunk i bilen. Forvarmet i 15 min. Plutselig kom varmen og holdt seg der resten av turen. Litt skeptisk når jeg skal kjøre til fjells til helgen merker jeg.

Er dette samme problem på TM3? Veldig rart at denne skal oppføre seg annerledes.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Kires

2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Jeronan

Sitat fra: Kires på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:41
Jeg har 2021.40.6

Same version I have here.

I too fear its software related and that these "cold weather improvements" is just forcing "Range mode" down our throats without giving us a choice to turn it off.

This is what you get when Tesla HQ is down in sunny California and they have no idea what impact these changes have for people in actual cold climates.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kires

Jeg håper og tror det er software relatert. Da er det enklere å få en fix for det. Men når de har hatt TM3 med varmepumpe på markedet i ett år er dette utrolig unødvendig.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Curre

Vi var på en tur till Sthlm i helgen. Mellan 0 och -6 grader både dit och hem.
Det var inga problem med værme i bilen, men det var enligt mig nåt rart med førværmning av batteriet.
Bilen høll konstant på med pre-conditioning och førbruket låg på c:a 250-270wh/km.
Preconditioning børjade redan vid start från semikallt garage (ca 7 grader). Då var det fullt batteri och 3h kørvæg till SUC i Karlstad.
Detta fortsatte sedan i stort sett hela resan førutom sista biten både dit och hem nær vi då såklart inte skulle till en SUC. Då sjønk också førbruket till mer vettiga nivåer (c:a 200wh/km på motorvæg).

På min førra TM3 från 2019 var det pre-conditioning sista biten in mot laddstationen. Framførallt nær det var en lång kørning innan i relativt høg hastighet.

Nån som har upplevt liknande? 2021.40.6
Tesla Model 3 -19

Jeronan

Sitat fra: Curre på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:26

På min førra TM3 från 2019 var det pre-conditioning sista biten in mot laddstationen. Framførallt nær det var en lång kørning innan i relativt høg hastighet.

Nån som har upplevt liknande? 2021.40.6

One of the key differences with TM3 from 2019 is that it did not have a Heat pump.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TeslaYRudi

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:40
Har alltid auto. Kjørte med temp på 21C i dag og merket det ble kaldt. Sattw umiddelbart tempen til HØY, og appen viste innvendig temp på 17C. Varte ca 5min før det plutselig kom en liten klikkelyd fra dashbordet (spjeld e.l.) og det ble sauna i bilen.
👍 Dette er veldig beskrivende for de episodene vi også opplever - Mo i Rana, problemene kom for ca 14 dager siden, etter vi bikket -10gr. Kan ikke bare være siste oppdatering ser jeg noen spekulerer i - hadde samme fenomen på 2021.38.5 som nå på siste 2021.40.6.
TMY fra Sept 2021.

Jeronan

Sitat fra: FrTr på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:48
Jeg har også et problem tunneler..

Kjører og har god temp i bilen(klimaanlegg på auto).. putselig kommer jeg i en lenger tunnel og vinduer blir dogget til på 1sek(kan ikke se noe).. må ta på vindusviskere og kjøre vifter på fullt for å unngå kollisjon..

Andre med samme problem ?

This is a problem in specific old tunnels with bad ventilation. This affects all cars.
Frogn tunnel here is a notorious one that has this issue (with warning sign outside tunnel for this) and I had this on all cars driving through it on those days with cold/high humidity weather.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Stromseth

Sitat fra: TeslaYRudi på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:54
Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:40
👍 Dette er veldig beskrivende for de episodene vi også opplever - Mo i Rana, problemene kom for ca 14 dager siden, etter vi bikket -10gr. Kan ikke bare være siste oppdatering ser jeg noen spekulerer i - hadde samme fenomen på 2021.38.5 som nå på siste 2021.40.6.

Jeg gikk tilbake i loggene og fant ut at første gang vi opplevde problemet var 24. november. Det var første dag vi kjørte lengre tur og utetemperaturen sank under -12 til -13 grader. Det kan se ut som et break-point.
Ser også at det gjerne skjer når temperaturen er på synkende, eller nettopp har steget for så å synke igjen.

Foruten de gangene varmen aldri kommer i gang ved start av tur, så er bortfallet ganske konsistent rundt 5 minutter.

[attachment id=0 msg=1020066]
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Pew

Sitat fra: Radial på lørdag 27. november 2021, klokken 22:04
Første dager med 5-6minus på sentrale østlandet nå, og en kort tur i nærområdet med noen mil på motorveien ble en svært kald affære for alle i bilen.

Kjørte bilen over fra Bergen til Oslo med ned i 17 minusgrader i forgårs og hadde ingen problemer med varme. Den holdt meg god og toasty hele veien. :)

elhansen

Opplevde det samme. God varm bil med en gang så motorvei i 5 min der det ikke kommer varmluft. Stoppet i en butikk og da jeg kjørte videre var det varmt hele veien. Noen som har snakket med tesla om dette?

Klykken

Har meldt inn saken til SC via service i appen og oppfordrer ALLE til å gjøre dette. Har sagt at jeg ikke møter opp før det er en fiks pga 25mil til SC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA