Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Lucifer-

Ikke for å drepe engasjementet til folk her, men den ene gangen jeg mistet varmen helt med påfølgende feilmelding var etter 6-7 km med 50 og 60-soner. Det var riktignok veldig kaldt, men ingen hastighet å snakke om..

geear

Hvis det er dette som er problemet, så vet Tesla det godt. De ser lett av en logg om temperaturen synker samtidig som kompressoren er av, og spjeldet åpent selv om lukkesignal er sendt. Og så vet de at logikken tilsier at kompressoren skal være av når spjeldet er åpent. Når Musk bekrefter forklaringen, så bør det ha sammenheng med virkeligheten... iallfall veldig enkelt for de å verifisere.

Lucifer-

Vet ikke om det var meg du svarte, men jeg er heller ikke i tvil om at det er en sannsynlig og korrekt forklaring på problemet.

Jeg ønsket bare å påpeke at det ikke nødvendigvis trenger å ha noe med hastighet å gjøre.

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:26
Det inntaket ligger dypt innunder frunken?
Neida, det er "Exploded view"
Gitteret fremfor støtfangeren (del 1) henger sammen med del 5. Spjeldene ses omtrent i dette skillet. Det er nok rimelig likt med TM3. Gitteret fylles jo med snø, og jeg kan lett se for meg at spjeldene kan hindres.
På biler uten VP er nok dette spjeldet lukket hele vinteren, utenom ved hard superlading. Da kan det hende at det er en del overskuddsvarme smelter is/snø. Biler med VP henter jo varme fra radiatoren i noen scenarier, så da er nok spjeldene i bruk også under kjøring.
Nice, da kan noen som opplever problemet kanskje spraye godt med silikonspray på diverse steder på spjeldet og se om det løser saken?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:45
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:26
Det inntaket ligger dypt innunder frunken?
Neida, det er "Exploded view"
Gitteret fremfor støtfangeren (del 1) henger sammen med del 5. Spjeldene ses omtrent i dette skillet. Det er nok rimelig likt med TM3. Gitteret fylles jo med snø, og jeg kan lett se for meg at spjeldene kan hindres.
På biler uten VP er nok dette spjeldet lukket hele vinteren, utenom ved hard superlading. Da kan det hende at det er en del overskuddsvarme smelter is/snø. Biler med VP henter jo varme fra radiatoren i noen scenarier, så da er nok spjeldene i bruk også under kjøring.
Nice, da kan noen som opplever problemet kanskje spraye godt med silikonspray på diverse steder på spjeldet og se om det løser saken?
Det kan kanskje hjelpe, men dersom det er is/hard snø som bygger seg opp i selve åpningen og sperrer for spjeldet blir det noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stromseth

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:34
Jeg ønsket bare å påpeke at det ikke nødvendigvis trenger å ha noe med hastighet å gjøre.

Det er min erfaring også. Og jeg har logget mange hundre km nettopp med tanke på systematisk feilsøking. På ingen måte feil alltid i høye hastigheter.

En annen ting er at hvis eneste problemet er at spjeldet fryser, så har det heller ikke bare med snø/is/slaps/regn å gjøre. Jeg har kjørt turer der jeg startet med helt tørr bil, på helt tørre veier i -15 til -25 der jeg både opplever og kan dokumentere temperaturfall i kupeen.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

KK2

44.30.6 kom her nå.
Er vel den som  (midlertidig) fikser diskutert kuldefeil.

Sent from my iPhone using Tapatalk

elhansen

Her også. De sliter jo litt med dette siden det spretter opp med nye fiks. Dere som ikke fikk 44.30 har dere fått den siste 44.30.6?

Jeronan

Elon's explanation only applies to those who experienced complete heat loss and gotten the "AC requires service" error (and in extreme cases had to be towed to the service center).

This doesn't explain the issue most of us have experienced with inconsistent AC performance nor the issue I experienced with 44.25 where the problem was complete opposite, in that the cabin turned into a sauna for our whole 8+ hour trip home from Vestlandet to south of Oslo.

With every software update so far since December, the AC in our car has behaved differently.

Beginning December ( 44.5/6 ): AC started to get inconsistent only when temps dropped below -9 degrees.
End December ( 44.25 ): AC turned cabin into a Sauna.
Beginning January ( 44.30 ): AC started to get inconsistent after 10-15 mins driving no matter speed and temps around +2 to -8 degrees.

I am installing 44.30.6 now. So curious to see how the AC is going to behave now.  ::)

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:24
Dette er opplagt sprøyt, alle vet at all utvikling og testing foregår i solfylte California, ikke sant Jeronan?

I guess you are new to the world of Tesla and don't know this well known meme yet.  ::) You are forgiven.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:47
Oi, takk!
Det er uansett godt å se at du fortsetter å være negativ og problematiserende.

I am being realistic. We had a Model S before for 4 and half years. So my expectations have become extremely low.

Just look at the Automatic wiper function for example. 5+ years later and it still doesn't work. :P

So I hope they manage to find a solution for these AC problems quicker than they do with the Automatic wipers.

Don't get me wrong. For the rest (especially first 3 months) we have been very happy with the car overall.
Though the last 7 weeks (December/January) has dampen the experience quite a bit and left a sour taste in our mouth due to the AC problems.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:47
Oi, takk!
Det er uansett godt å se at du fortsetter å være negativ og problematiserende.
Bra med noen som også kan være kritiske til en bil en er fornøyd med. Alt er ikke rosenrødt med Tesla, selv om det er en suveren bil.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:30
Hvis det er dette som er problemet, så vet Tesla det godt. De ser lett av en logg om temperaturen synker samtidig som kompressoren er av, og spjeldet åpent selv om lukkesignal er sendt. Og så vet de at logikken tilsier at kompressoren skal være av når spjeldet er åpent. Når Musk bekrefter forklaringen, så bør det ha sammenheng med virkeligheten... iallfall veldig enkelt for de å verifisere.
I normal varmepumpeoperasjon så må jo radiatoren hente varme fra luften, så da må vel spjeldet være åpent (og kompressoren på). Men når radiatoren så skal avrimes, så må den opp på plussgrader, og det vil jo opplagt gå fortere (eller kun la seg gjøre) når spjeldet er stengt og radiatorviften er av.  Den midlertidige fiksen består da antagelig i å gi opp hele radiatoren når den iser ned, og gå i "ekstrem kulde" modus, dvs, hente varme fra motor/batteri kretsen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

+1 Høres logisk ut, men uten å få stengt fastfrossede åpne spjeld er det betydelig mer krevende. Kan det bli en recall for fysisk bytte av spjeldenheten, eller gir de bare f*** og endrer delen og putter ny inn i produksjonen fremover.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. januar 2022, klokken 11:20
+1 Høres logisk ut, men uten å få stengt fastfrossede åpne spjeld er det betydelig mer krevende. Kan det bli en recall for fysisk bytte av spjeldenheten, eller gir de bare f*** og endrer delen og putter ny inn i produksjonen fremover.

Since this affects mostly people in cold weather climates, they most likely do a silent revision and then replace it when people experience the problem, complain and deliver their car to service.

This problem is very specific and only happens in some extreme weather scenarios where there might be ice build-up in these flaps and that they freeze up and get stuck in open position, like Elon Musk describes.

The inconsistent AC performance is a more complicated problem related to the Octa valve system and they have been trying to tweak this system in the recent firmware updates, without avail (yet).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA