Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt 3 LR - selge den gamle dieselbilen?

Startet av filtvet, lørdag 27. november 2021, klokken 11:33

« forrige - neste »

filtvet

Ja, hva ville du gjort?

Fordeler med å beholde den gamle:

- kan stort sett kjøre bomfritt der vi har hus nr 2.
- sparer km på teslaen
- slipper klager ved salg i etterkant.
- veldig behagelig å kjøre og kommer frem overlalt med 4wd og høy klaring
- lav km på den

Ulemper

- dyrt med 2 biler, 2 forsikringer, veiavgift og vedlikehold
- bilen blir ikke akkurat mer verdt...

Verdien av bilen er vel ikke mer enn +/- 90.000,-

OlaM

Jeg måtte hatt en hverdag der ting var veldig vanskelig med bare en bil, for at jeg skulle gidde å ha to biler. Kjør den til en bruktforhandler og si god jul, så slipper du styret med salg.
'21 3LR

turfsurf

Selg dieselbilen og sett pengene i fond.

Plutselig kommer det en reparasjon på den gamle bilen som gjør at den ikke er verdt å reparere. I tillegg må man vedlikeholde og ta faste utgifter på to biler i stedet for en.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Filtvet: selg dieselen asap for nå om dagen er det høy etterspørsel etter diesel... dette vil snu når markedet får stabilisert seg og da falle diesel som stein i lufta... tru eg...

filtvet

Takker, har lagt inn forespørsel på nettbil så får vi se, ellers er det vel mulig litt nord for oslo.

tornaldo

Det er jo en enkel sak å selge bilen sin på Finn. Det har jeg gjort problemfritt i over 20 år.

Vask bilen innvendig og utvendig, ta noen brukbare bilder, skriv en god beskrivelse av utsyr og innhold.
Og ikke minst, vær ærlig! Da går dette veldig bra.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Hadde dessverre en veldig dårlig erfaring sist gang jeg solgte en 16 år gammel avensis med rust under. Kjøper klagde etter 6 mndr og klarte å få tilbake 5000,-

Sykt, men i norge har kjøper for mange rettigheter ved bilkjøp. Vraker heller bilen enn å selge til en slik person igjen. Tragisk nok fører det til økte bilpriser fordi salg heller går gjennom forhandlere. Skal en helt slippe unna alle krav på det stå "selges som delebil".

paalsen

Er det en gammel bil kan man få med dette i kontrakten: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpslov § 19»

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tangosierra

Sitat fra: paalsen på lørdag 27. november 2021, klokken 20:50
Er det en gammel bil kan man få med dette i kontrakten: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpslov § 19»

Hadde det vært så vel...
Tror faktisk ikke man har anledning til å kontraktfeste fravikelse av rettigheter på den måten..

tornaldo

Sitat fra: Tangosierra på søndag 28. november 2021, klokken 20:19

Hadde det vært så vel...
Tror faktisk ikke man har anledning til å kontraktfeste fravikelse av rettigheter på den måten..

Det har man lov til, og det kan du gjøre. Risikoen ved handelen overføres da til kjøper, og du som selger stiller vesentlig sterkere. Ergo uproblematisk så lenge du tar med dette.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Sitat fra: snakkesalig på søndag 28. november 2021, klokken 22:50
...men det forutsetter selvsagt at du får en kjøper til å signere en sånn kontrakt da. Jeg hadde ikke gjort det.

Ja det er det, veldig få kjøpere kommer til å signere den avtalen.

Electric cars in Norway

Det er helt korrekt det du skriver :+1:

Kopi:

I en kjøpsavtale mellom to private kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpslov § 19». Her er det to bokser, hvor man skal krysse av «ja» eller «nei». Ved å krysse «ja» blir kjøper stilt i en vesentlig svakere stilling enn om man krysser «nei».

6. mai 2020
https://sbadvokat.no › Blog

Kjøpsloven bil - Fraskrivelse av Forbrukerkjøpsloven § 19

olavxxx

Hvis du bare trenger en bil, selg fossilbilen.
Skal du ha to biler på grunn av behov, så behold den.

Ikke behold en fossilbil for å legge færre km på en elbil....
Vil du ha en fossilbil  bare for "kosekjøring", så velg noe annet enn en gammel fossil SUV :-P (Da fins det jo en del morsomme, litt eldre biler som har sjarm og fremdlees er "ok" å kjøre). Feks en Porsche Boxster, kanskje en Merdedes cabbe eller noe? Vet ikke jeg :-P

Men en fossil SUV er ikke noe jeg ville beholdt av eneårsak å få færre KM på en Model 3.

erikaak

Litt motvekt: Sto i samme situasjon for over 2 år siden. Først - med bare økonomiske hensyn er det bare å selge dieselbilen først som sist.
Likevel har vi vår 2008-mod dieselbil på siden av Teslaen fortsatt. Men dette handler om flere hensyn enn økonomi. Vi trenger ikke to biler, men velger å betale litt ekstra for komforten. De gangene det er behov for det er det "priceless". Har en enklere forsikring og senket km, men likevel er den nesten like dyr å forsikre som Teslaen.
Samtidig, vi får også ca 90'kr for salg av fossilbilen. Så tenkte vi på hva man kan få for rundt 100'kr på bruktmarkedet i dag, om vi skulle få behov for en bil igjen, og da ble valget enkelt. Jeg kjenner dieselbilen bilen ut og inn, topp teknisk stand, komfortabel, lav km etc. Så vi konkluderte at det er mer bruksverdi igjen i bilen enn vi får i kroner. Bilen er for øvrig en Mercedes E-klasse stv 220cdi.
Men igjen: økonomisk sett er det nok "idioti".

(verdimessig sett er jeg ikke så bekymret da bilen har "tatt ut" tapet. med et pent eksemplar og lav km (150'km) står denne modellen seg godt i verdi. men dette varierer selvsagt fra modell til modell)
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

filtvet

Sitat fra: erikaak på mandag 29. november 2021, klokken 11:25
Litt motvekt: Sto i samme situasjon for over 2 år siden. Først - med bare økonomiske hensyn er det bare å selge dieselbilen først som sist.
Likevel har vi vår 2008-mod dieselbil på siden av Teslaen fortsatt. Men dette handler om flere hensyn enn økonomi. Vi trenger ikke to biler, men velger å betale litt ekstra for komforten. De gangene det er behov for det er det "priceless". Har en enklere forsikring og senket km, men likevel er den nesten like dyr å forsikre som Teslaen.
Samtidig, vi får også ca 90'kr for salg av fossilbilen. Så tenkte vi på hva man kan få for rundt 100'kr på bruktmarkedet i dag, om vi skulle få behov for en bil igjen, og da ble valget enkelt. Jeg kjenner dieselbilen bilen ut og inn, topp teknisk stand, komfortabel, lav km etc. Så vi konkluderte at det er mer bruksverdi igjen i bilen enn vi får i kroner. Bilen er for øvrig en Mercedes E-klasse stv 220cdi.
Men igjen: økonomisk sett er det nok "idioti".

(verdimessig sett er jeg ikke så bekymret da bilen har "tatt ut" tapet. med et pent eksemplar og lav km (150'km) står denne modellen seg godt i verdi. men dette varierer selvsagt fra modell til modell)

Ja litt dilemma. Vår Huyndai santa fe har akkurat ny service og skiftet reg.reim og vannpumpe. I teorien burde den gå 2 år til uten problemer. Bruker ikke olje og ingen lekkasjer. Vanskelig i finne en like god bil brukt i dag.

Får jeg 85´ så selger jeg glatt, men får se an markedet når teslaen kommer i desember.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA