Hovedmeny

Lån LR med feil rente

Startet av PerSpellemann, torsdag 25. november 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

PerSpellemann

Hei
Kjøpte LR tidligere i november og det skulle være 0,99% rente eller 0,49% i 3 år. Når jeg fikk lånet via DNB (via tesla sin løsning) så kom lånet på 2,49% rente.

Noen som husker om det skulle være 0,49% eller 0,99%? Det er endret nå på nettsiden så jeg får ikke sjekket hva som stod.

Og måtte dere kontakte kundeservice for å få det? Eller kom det automatisk?

Jeg antar det er fastrente i 3 år som ikke kan endres, stemmer det?
Tesla Model 3 LR 2021 (des)

filtvet

Iflg samtale med Dnb i dag er rente mellom 2,49% med 35% cash og ca 3,5% ved fullfinansiering.

PerSpellemann

Sitat fra: filtvet på torsdag 25. november 2021, klokken 14:38
Iflg samtale med Dnb i dag er rente mellom 2,49% med 35% cash og ca 3,5% ved fullfinansiering.

På tesla sin nettside før man kjøper bilen stod det 0,49% / 0,99% rente i 3 år hos deres samarbeidspartner. Det er jo forutsetningen for kjøpet. Men når jeg søkte om lånet etterpå fikk jeg ikke den renta.

ViktorS

De hadde en stund kampanjerente på LR, og det var 0,99 mener jeg å huske. For jeg stod å vippa mellom SR+ og LR og fant ut at med rentefordelen, kunne jeg likegodt ta LR, da forskjellen ble minimal. (Rakk aldri å bestille bil da...) Men det høres ikke korrekt ut at du skal betale en høyere rente enn det som var kampanjen da.

Rart at DNB styrer med ulike renter enn det som du får fram på tesla.com. Hvis jeg smeller inn en LR akkurat nå, med vinterdekk, og 10tusen i egenkapital, så får jeg opp følgende:

Total 487k, finansiert beløp 487k. 1,99% nominell rente, og 2,48% effektiv.

Meget merkverdig hvis DNB ikke følger dette. Når man kjøper og låner penger til bil, i god tro om at dette er betingelsene...
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

PerSpellemann

Sitat fra: ViktorS på torsdag 25. november 2021, klokken 14:55
De hadde en stund kampanjerente på LR, og det var 0,99 mener jeg å huske. For jeg stod å vippa mellom SR+ og LR og fant ut at med rentefordelen, kunne jeg likegodt ta LR, da forskjellen ble minimal. (Rakk aldri å bestille bil da...) Men det høres ikke korrekt ut at du skal betale en høyere rente enn det som var kampanjen da.

Rart at DNB styrer med ulike renter enn det som du får fram på tesla.com. Hvis jeg smeller inn en LR akkurat nå, med vinterdekk, og 10tusen i egenkapital, så får jeg opp følgende:

Total 487k, finansiert beløp 487k. 1,99% nominell rente, og 2,48% effektiv.

Meget merkverdig hvis DNB ikke følger dette. Når man kjøper og låner penger til bil, i god tro om at dette er betingelsene...

Jeg fant en artikkel nå fra 30 oktober 2021 som sier 0,25% rente i 3 år. Så nå er jeg i alle fall i tvil hva jeg skulle ha.
Men ja, hele kjøpeprosessen var veldig enkelt og automatisert, så dritt at dette med renten skal gjøre at man må styre med kundeservice. Må alle kunder det så krever det mye tid fra kundeservice.

Fint hvis noen som kjøpe bilen i starten av november kan bekrefte hvilken rente som gjalt da og om dere fikk det automatisk

eriksho

Vedlagt bilde tatt 30. Oktober [attachment id=0 msg=1018830]

PerSpellemann

Sitat fra: eriksho på torsdag 25. november 2021, klokken 16:39
Vedlagt bilde tatt 30. Oktober [attachment id=0 msg=1018830]

Perfekt, akkurat det jeg trengte!
Takk

Diravi

Vær obs på at Forbrukerrådet er i ferd med å ta en del bilprodusenter fordi de annonserer med kampanjerente som viser seg å være flytende, og derfor skvetter opp ved første mulighet. Mest Santander, visstnok, men lurer på om DNB også var nevnt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

OlaM

Fikk du ikke mail med detaljene? Jeg fikk det etter bestilling, tittel "Din finansieringssøknad fra DNB er innvilget". Det står "flytende nominell rente" der også som i skjermbildet, så jeg er godt forberedt på at de kommer til å jekke etter hvert.
'21 3LR

Chris Aurora

Vi kjøpte i fjor, til 0.25% tror jeg det var? Jeg er ganske sikker på at det stod noe om flytende rente men jeg finner ikke noen av de originale papirene igjen. Uansett, fra desember nå så har den renta gått opp til 0,6%. Ikke krise, men heller ikke så lavt som den var tidligere. Så skal bli spennende å se hvorvidt dette holder helt ut til vi skal innløse lånet før "markedsrenta" slår til.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

PerSpellemann

Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 21:41
Fikk du ikke mail med detaljene? Jeg fikk det etter bestilling, tittel "Din finansieringssøknad fra DNB er innvilget". Det står "flytende nominell rente" der også som i skjermbildet, så jeg er godt forberedt på at de kommer til å jekke etter hvert.

Jeg fikk 2,49% rente når lånet var innvilget.

Elmo

Ikke noe rart i det heletatt. DnB er DnB>:(
- ikke til å stole på
- alltid først til å sette opp lånerenta
- alltid sist til å sette ned renta
- kundeservice motto: "kunden har aldri rett"
- ledelsen har enorme lønninger og bonuser
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Tjafsaren

Sitat fra: Elmo på fredag 26. november 2021, klokken 10:27
Ikke noe rart i det heletatt. DnB er DnB>:(
- ikke til å stole på
- alltid først til å sette opp lånerenta
- alltid sist til å sette ned renta
- kundeservice motto: "kunden har aldri rett"
- ledelsen har enorme lønninger og bonuser

Kan ikke si meg enig i det her. Fått problemer på hjemmefronten, og skrev en forklarende mail til dem angående situasjon, og spurte om det var mulig å få litt «hjelp».

De innvilget avdragsfrihet en liten stund for å «hjelpe» meg i gang; og en løsning på endring av løpetid(så de er ikke såå rigide som alle skal ha det til).
Dette gjaldt to billån også :o

filtvet

Dnb er ikke så ille (men glad de ikke fikk sbanken). Vår rådgiver er hyggelig og kommer med fornuftige råd. De er også ganske fleksible på lån.

Alle skryter av bulder bank, men pga få salg i "vårt" område får vi plent nei. Så andre er ganske firkantede.

helge89

Fra lånspapirer på DNB-lån fra 29.12.2020, da det var kampanjerente (0,25%) i 3 år ("Periode 1")

Særlige vilkår
Rente i Periode 1 er subsidiert av tredjepart. Subsidiert rente er lik differansen
mellom nominell rente i Periode 2 og Periode 1. Rente i Periode 2 og ev. 3 følger
gjeldende markedsrente. Renten kan reguleres i alle periodene jf. 2.2.

Nominell rente gikk da opp til 0,6% tidligere i høst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA