Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MIEV: Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen. (på de nye bilene)

Startet av ovev, søndag 09. september 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

Kent

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:56
Det er helt sikkert dyrt.
Og totalt unødvendig.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 01:03
Og totalt unødvendig.


Åpenbart ikke. De får (med stor sannsynlighet) betalt for hver bil. At noen biler ikke skal betale staten, endrer ikke på jobbmengden. Spesielt ikke når det er snakk om OCR, med mye manuelt arbeid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

#107
Når en leser om alle disse utgiftene for å kreve inn veimidler kommer jeg på en lettvint løsning:

Veiavgift! Før bomveier ble populære hadde vi en slik avgift som sikret oss veiene vi fremdeles kjører på. Ulempen er at veiavgiften ikke reflekterer faktisk bruk av bilen, og at avgiften ble brukt til mange andre formål i tillegg til veibygging.

I det moderende samfunnet vil det være en fordel om brukerene velger mellom flere framkomstmidler. Kanskje kan 4 hjulstrekkeren parkeres mellom hytteturene og Elbilen brukes til og fra jobb? Kanskje kan til og med en tur til hytta organiseres slik at en bruker Elbil til nærmeste tog stasjon, kjører tog til fjells, og kun bruker Q7'en opp den siste kneiken?

Dersom disse veimidlene ble krevet inn som en energiavgift, i første omgang på fossilt drivstoff ville de aller fleste tenkt seg om hvilket framkomstmiddel en skulle velge til neste tur.

Mercen min bruker 4 l / mil eller omregnet 40 kwt / mil de første kilometerene etter oppstart. Bl.a derfor bruker jeg den ikke til og fra nærbutikken, og kun til langturer der forbruket går ned til ca 8-10 kWt /mil. Thinken min ombygget til Litium bruker til sammenligning på samme strekning ca 1,6 kWt / mil

20 øre / kWt Energiavgift på fossilt drivstoff ville gitt Norge alle de inntektene vi trenger til vegbygging, samtidig som det ville bevistgjort folk på hvor mye energi vi faktisk forbruker. Systemet ville også åpnet for å ta Elbilistene, og Folk med dårlig isolerte hus eller boblebad i hagen i neste omgang. Her kan en jo se for seg at de første 20000 kWt forbruk er fritatt for energiavgiften.

En slik løsning ville også frigjort mye arbeidskraft fra bompengeselskapene til mer produktive jobber, eller til mer fritid som en f.eks kan bruke sammen med egen familie.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#108
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 05:06
Når en leser om alle disse utgiftene for å kreve inn veimidler kommer jeg på en lettvint løsning:
Veiavgift! Før bomveier ble populære hadde vi en slik avgift som sikret oss veiene vi fremdeles kjører på. Ulempen er at veiavgiften ikke reflekterer faktisk bruk av bilen, og at avgiften ble brukt til mange andre formål i tillegg til veibygging.
Jeg er ikke uenig i at det finnes andre måter å kreve inn avgifter på. Nå har imidlertid politikere døpt om vegavgift til bensnavgift for å få slutt på klager fra skogsarbeidere og båteiere, og bestemt at pengene skal gå i statskassa og ikke øremerkes til vei. Tro du finansministeren vil gi fra seg dette? Nå er det også en politikkertrend med veiprising altså at en skal betale for den veien en kjører på, så jeg tror at du må gå inn for å bli valgt inn på stortinget om du vil bli hørt i denne sammenheng.

Jeg er også enig i at dersom alle med fossilbil (meg inkludert) boykottet brikker, ville systemet bryte sammen på grunn av lavere automatiseringsgrad, og at enten ble kvitt bomstasjonene eller at brikker ble påbudt. På samme måte dersom alle elbiler boykottet systemet ville det bli slutt på gratispasseringer for elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#109
Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 01:01
Jeg regna ut i fra statens satser for morarente, ligger på 8,5% pt.
Det er et billig forbrukslån:)
Jeg støtter Kent på dette. Dersom jeg måtte ta opp et forbrukslån for å deponere for brikke hadde jeg droppet brikke.
(For meg betyr det 200 kr mindre reserve på lønnskonto enn det ellers ville vært)

Jeg forstår Elektrolux som dropper brikke ut fra et politisk grunnsyn, og som når han kjører fossilbil foretrekker å betaler høyere pris og bruke lenger tid i manuelle stasjoner enn å ha et abonnement. At noen dropper brikke på grunn av renter på depositum har jeg mindre forståelse for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:19
Om man kjører en elbil, så benytter man seg ikke av tjenestene bompengeselskapene utfører, å bokføre "ikke salg" er vel ikke helt nødvendig?

Det er jeg faktisk enig i. Jeg har sett flere bomanlegg der det står at f.eks. MC er gratis (uten at du må ha brikke på den av den grunn, formoder jeg), så det burde ikke være noe i veien for å håndtere det på samme måte, i alle fall regnskapsmessig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#111
Sitat fra: cra på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 10:44
Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:19
Om man kjører en elbil, så benytter man seg ikke av tjenestene bompengeselskapene utfører, å bokføre "ikke salg" er vel ikke helt nødvendig?

Det er jeg faktisk enig i. Jeg har sett flere bomanlegg der det står at f.eks. MC er gratis (uten at du må ha brikke på den av den grunn, formoder jeg), så det burde ikke være noe i veien for å håndtere det på samme måte, i alle fall regnskapsmessig. :)
Det er mulig at jeg har spesielle evner, men jeg klare å se forskjell på motorsykkel og bil uten å se på skiltet. Men jeg synes ikke det er så lett å se forskjell på en elbil og fossilbil.
Tellesløyfene er også utformet og justert for å skille mc og bil. for å lette avstmmingen mellom antall paseringer, og regnskap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Jeg har hatt elbil nå i fem måneder, og har kjørt flittig rundt i Trondheim hvor det er vanskelig å kjøre til nærbutikken uten å passere minst to bommer. Jeg må ha hundrevis av passeringer her.

Jeg kjører brikkeløst.

Fra bomselskapet i Trondheim har jeg fått eksakt null fakturaer. Jeg vet ikke engang hva bomselskapet heter.

Jeg kjørte bilen til Oslo i sommer og var der i to uker. Jeg kjørte ikke mye rundt men hadde en håndfull passeringer. Da fikk jeg faktura fra Fjellinjen som av en eller annen grunn ikke har fått med seg at biler med EL-skilter er fritatt for bomavgift.

I sum er jeg glad for at jeg bor i et område med et godt, profesjonelt bomselskap, og ikke i Oslo hvor bompenger tilsynelatende blir administrert på beste bananrepublikk-vis. :-)
Tesla Roadster, 25Mm

elektrolux

Fikk i dag 4 nye brev med krav på tilsammen 1340 NOK....

Elle sammen på biler med EL skilt.

Tror til og med noen av dem er purringer på regninger bompengeselskapet påstår de har frafalt.

Snakk om å være treige i nøtta.

Jeg sender som vanlig en mail, og forklarer at dette er ELbiler som er fritatt for bompenger, og at fakturaene bestrides og ikke vil bli betalt.

Videre viser jeg til tidligere korrespondanse om Autopass, der jeg forklarer hvorfor jeg ikke vil ha det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Bent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:00
Jeg kjører brikkeløst.
Fra bomselskapet i Trondheim har jeg fått eksakt null fakturaer. Jeg vet ikke engang hva bomselskapet heter.

I sum er jeg glad for at jeg bor i et område med et godt, profesjonelt bomselskap, og ikke i Oslo hvor bompenger tilsynelatende blir administrert på beste bananrepublikk-vis. :-)
Artig når en tenker på at Trondheimsbedriften Køfri har levert blant annet har levert systemet for fakturering og abonnementhåndtering til fjellinjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kent

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 10:24
At noen dropper brikke på grunn av renter på depositum har jeg mindre forståelse for.

Pengene er uansett kun en symbolsk sum, poenget er at brikken ikke er gratis, slik enkelte feilaktig påstår.


Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 10:53

Det er mulig at jeg har spesielle evner, men jeg klare å se forskjell på motorsykkel og bil uten å se på skiltet. Men jeg synes ikke det er så lett å se forskjell på en elbil og fossilbil.
Tellesløyfene er også utformet og justert for å skille mc og bil. for å lette avstmmingen mellom antall paseringer, og regnskap.


Hva med motorsykler som ser ut som biler da? Blir de lagt inn i regnskapene, eller blir de sortert ut på regnummer og kasta i søpla sammen med resten av motorsyklene?
Er det ikke mulig å få EL skilter i samme bøtta som motorsyklene regnskapsmessig?

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 16:35
Artig når en tenker på at Trondheimsbedriften Køfri har levert blant annet har levert systemet for fakturering og abonnementhåndtering til fjellinjen.

Om det faktisk er mulig å få sortert ut elbilene i Trondheim, så burde det jo vært det i Oslo også, om de bruker identiske systemer?
Da kan man faktisk begynne å lure på om fjellinjen spekulerer i å sende ut gebyr til elbiler, for å håpe de ikke vet om, eller orker hevde sin rett?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:14
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 10:24
At noen dropper brikke på grunn av renter på depositum har jeg mindre forståelse for.

Pengene er uansett kun en symbolsk sum, poenget er at brikken ikke er gratis, slik enkelte feilaktig påstår.


Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 10:53

Det er mulig at jeg har spesielle evner, men jeg klare å se forskjell på motorsykkel og bil uten å se på skiltet. Men jeg synes ikke det er så lett å se forskjell på en elbil og fossilbil.
Tellesløyfene er også utformet og justert for å skille mc og bil. for å lette avstmmingen mellom antall paseringer, og regnskap.


Hva med motorsykler som ser ut som biler da? Blir de lagt inn i regnskapene, eller blir de sortert ut på regnummer og kasta i søpla sammen med resten av motorsyklene?
Er det ikke mulig å få EL skilter i samme bøtta som motorsyklene regnskapsmessig?

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 16:35
Artig når en tenker på at Trondheimsbedriften Køfri har levert blant annet har levert systemet for fakturering og abonnementhåndtering til fjellinjen.

Om det faktisk er mulig å få sortert ut elbilene i Trondheim, så burde det jo vært det i Oslo også, om de bruker identiske systemer?
Da kan man faktisk begynne å lure på om fjellinjen spekulerer i å sende ut gebyr til elbiler, for å håpe de ikke vet om, eller orker hevde sin rett?

Jo, for alle praktiske formål (bortsett fra for ekstrem-kverulanter) er 75 øre måneden "gratis", spesielt når mange sparer tusenvis av kroner.

Motorsykler har to hjul og fjernes av sensorelektronikken på bomstasjonen. De som har 4 hjul må sannsynligvis fjernes manuelt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#117
Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:14
Pengene er uansett kun en symbolsk sum, poenget er at brikken ikke er gratis, slik enkelte feilaktig påstår.
Det får meg til å tenke på en historie fra en god del år tilbake. En gårbruker solgte fallrettigher til et kraftverk. En del av avtalen var gratis strøm. Bonden insisterte på at det skulle stå helt gratis. Noen år senere ble det el-avgift til staten, kraftverket leverte gjerne gratis strøm men ønsket at bonden skulle betale avgiften. Hadde det stått gratis ville bonden måtte betale avgiften på strømmen han fikk gratis, men med helt gratis ble kraftselskapet nødt til å dekke dette. Bompasseringer er gratis men på grunn av et depositum ikke helt gratis.
(jfr. for elbiler er årsavgiften gratis men på grunn av skadeandel ikke helt gratis)

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:14
Hva med motorsykler som ser ut som biler da? Blir de lagt inn i regnskapene, eller blir de sortert ut på regnummer og kasta i søpla sammen med resten av motorsyklene?
Er det ikke mulig å få EL skilter i samme bøtta som motorsyklene regnskapsmessig?

Dersom andre ting enn biler blir detektert av systemet som en passering blir det en registrering av passeringen og med en 0 faktura for at regnskapet skal stemme.
Systemet er ikke perfekt noen store motorsykler blir fotografert, traktorer og noen varehengere. På grunn av bare skilt bak, ender dette i et manuelt system.

Når motorsykkler er gratis kommer ikke dette av at myndighetene ville gi insentiver, men at det var vanskelig og få til et effektivt automatisert system. Bomringen rundt Oslo skulle opprinnelig ha betaling av motorsykler, men da disse bare kunne hånteres manuelt fant bystyret tilslutt ut at det ble for upraktisk med tanke på hvordan MC førere er påkledd. Pålitlig optisk lesing av skilt på MC ble ansett urealistisk.

For elbiler og hybilerb uten brikke burde det også vært produsert en 0 faktura automatisk, med brikke ordnes dette automatisk i abonnements systemet.
Men at dette er mulig, endrer ikke det faktum at brikkepassering i gjennomsnitt blir rimligere enn passering uten brikke fra operatørs synspunkt. Bomselskapene hevder jo øket brikkeandel vil øke utbytte til eier (fylket til vegformål) tiltrods for abonnementsrabatten.

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:14
Om det faktisk er mulig å få sortert ut elbilene i Trondheim, så burde det jo vært det i Oslo også, om de bruker identiske systemer? Da kan man faktisk begynne å lure på om fjellinjen spekulerer i å sende ut gebyr til elbiler, for å håpe de ikke vet om, eller orker hevde sin rett?
Det skal du ikke se bort ifra.
Fjellinjen skriver:
"Gyldighet:
Elbiler er fritatt betaling i hele Norge, unntatt Svinesundsforbindelsen.
Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer. Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang. "
Det betyr nok at du får en faktura som du må protestere på den slettes som følge av din protest og dermed stemmer regnskapet. Det ser jo ut til at Vegamot følger denne praksisen.

På den annen side skriver Trøndelag Bomveiselskap:
"Fritak for betaling - forutsetter AutoPASS-avtale
...
   Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
....
   Hydrogenbiler (HY i reg.nr)
....
   Motorsykler, moped. (Trenger ikke tegne avtale for å få fritak)

Fritak forutsetter AutoPASS-avtale. Kontakt Bro- og Tunnelselskapet AS for å få avtaleskjema tilsendt eller tegn avtale og få utlevert brikke hos forhandler. Fritaksdokumentasjon må leveres sammen med avtaleskjemaet for at fritaket skal bli godkjent."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 19:59
Når motorsykkler er gratis kommer ikke dette av at myndighetene ville gi insentiver, men at det var vanskelig og få til et effektivt automatisert system. Bomringen rundt Oslo skulle opprinnelig ha betaling av motorsykler, men da disse bare kunne hånteres manuelt fant bystyret tilslutt ut at det ble for upraktisk med tanke på hvordan MC førere er påkledd. Pålitlig optisk lesing av skilt på MC ble ansett urealistisk.

Velger å tro at effektive aksjoner på 80 tallet også hadde en betydelig medvirkning til at MC er fritatt bompenger.

Det ble arrangert turer forbi bommene, der alle opptredde høflig og betalte med størst mulig sedler. selvfølgelig lå lommeboka i baklommen innenfor regndress og skinndress, og det var upraktisk å ta av seg før det var sin tur til å betale. Dermed ble køene lange når en motorsyklist etter den andre måtte ta av seg alt utstyret, betale med en 1000 lapp eller 500 kr, og så ta på seg alt igjen før neste mann kunne sette igang. Her var det solidaritet på høyt nivå, noe som sviktet nesten totalt blandt egoistiske billister som hoppet på rabattsystemet bare de kjøpte brikke. Er sikker på at om billistene var like flinke til å demonstrere som motorsyklistene var på 80 talllet, ville vi hatt mye mindre svinn av vegmidler enn det vi ser i dag, med bomselskaper med styrer og studiereiser og gud vet hva av utgifter før restene havner på et veiprosjekt.

Norge er jo unikt med at vi ikke kan forflytte oss mellom 2 byer uten å måtte betale bompenger.

Hva er det vi ikke har skjønt?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA