Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MIEV: Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen. (på de nye bilene)

Startet av ovev, søndag 09. september 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 10:45
Rabattregelen for timespassering har vi også her i Oslo, men ikke for månedspassering. Jeg tror at Nord-Jæren bryter med EØS-reglene her. Hvis noen har tid/krefter til å gå etter dette så hadde det vært fint!

;-D Hans
?
http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/

En betaler ikke for mer enn 60 passeringer i Oslo? Mulig jeg hopper inn i en helt annen diskusjon enn jeg tror her, men privatpersoner betaler aldri for mer enn 60 passeringer i måneden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hkaspenberg

@Øyvind.h: Denne var jeg ikke klar over. Da ser det ut som at Fjellinjen også bryter dette EØS-direktivet.

Ikke minst bryter de med intensjonen med hele bomringen som ifølge våre kjære politikere først og fremst er å begrense trafikken i bykjernen...

Hmm. 60 passeringer per måned, tilsvarer vel omtrent til og fra jobb for de fleste. Alt utover "vanlig" kjøring er altså gratis. Virkningen av dette er at vanlige borgere subsidierer storforbrukerne, men et slikt prinsipp gjelder jo nesten all form for beskatning her i landet... (Dog bør vi kanskje ligge unna den diskusjonen.)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

#47
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 15:06
Hmm. 60 passeringer per måned, tilsvarer vel omtrent til og fra jobb for de fleste.
De fleste jobber vel ikke mer enn 5 dager/uke da bilr det 23 arbeidsdager i maksimum og de fleste måneder noe mindre, Dessuten er det de ferreste som betaler i begge retninger (de med jobb og arbeid på hver side av byen) så 60 passeringer privat er vel ganske mye.

EU direktivet var vel grunnet på at Norske biler i transportnæringen fikk en konkuransefordel i og med rabatten, så dette er vel ikke vurdert relevant for private. (Direktivet er for tungtransport, og gjelder trolig heller ikke bomringer i byområder)

Her fant jeg mer om saken:
http://europalov.no/rettsakt/eurovignett-direktivet-endring-avgifter-paa-tunge-godskjoretoyer/id-1381
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. august 2012, klokken 19:28
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 15:06
Hmm. 60 passeringer per måned, tilsvarer vel omtrent til og fra jobb for de fleste.
De fleste jobber vel ikke mer enn 5 dager/uke da bilr det 23 arbeidsdager i maksimum og de fleste måneder noe mindre, Dessuten er det de ferreste som betaler i begge retninger (de med jobb og arbeid på hver side av byen) så 60 passeringer privat er vel ganske mye.
Jeg gikk over natten fra å betale 4100,- i årsabonnement til å betale 13-14.000,- for passeringer. Fjellinjen påstod at det nesten bare var bedrifter som hadde årsabonnement, og at prisendringen derfor ikke ville ramme privatpersoner så hardt. De fleste jeg kjenner hadde dog årsabonnement. Ikke fordi de kjører så forferdelig mye, men fordi vi bor akkurat utenfor bomringen. Og folk synes det er lettere å forholde seg til en fast pris enn en pris som kan svinge voldsomt (slik den nå gjør).
Når endringen ble innført jobbet kona på andre siden av byen og måtte to ganger gjennom bomringen hver eneste dag (elendig kollektivtilbud sørget for at bilen måtte benyttes). Nå jobber hun heldigvis innenfor bomringen og kan bruke scooter til jobben for det meste :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hkaspenberg

Jeg bor også akkurat utenfor ringen på Ekeberg og hadde også årsabonnement den gangen jeg kjørte fossilt til daglig. Selv så passerer jeg Osloringen to ganger samt en gang gjennom Bærumsringen per arbeidsdag. Elbilen har spart meg mye ...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

#50
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 11:03
Har faktisk (ganske lett) funnet frem til gjeldende EØS-direktiv:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1999:187:0042:0050:EN:PDF

Det kalles "Directive 1999/62/EC" og lett Googling på dette gir en mengde resultater, også til mer lokale forhold for Elektrolux: http://www.bt.no/meninger/Bompenger-er-brudd-pa-EOS-regler-1812912.html

Hovedprinsippet er at man kun skal betale for bruk av en viss veistrekning og der står diskusjonen rundt Rennfast. Hvordan det har gått videre med den saken er for meg ukjent.

Direktivet som nedfeller max 20% rabatt her jeg ikke lykkes med å finne, bortsett fra teksten "National tolls and vignettes must be non-discriminatory, excessive rebates on tolls are forbidden"

For en yrkessjåfør er antakelig 75 passeringer per måned bare en brøkdel av de reelle passeringene, slik at regelen om "excessive rebates" antakelig er brutt i dette tilfellet.

;-D Hans
Nå er disse avtalene med EU på plass : Aftenposten
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-bomrabatter-reddet-av-fjord-og-fjell-6979856.html

Selv om reglene til EU er for tungtransport vil de i Norge også gjelde personbiler.
Begrensning: "hele denne ordingen gjelder kun hovedveier, også kalt stamveier, som i Sør-Norge betyr E18, E6 og riksvei 23 Oslofjordforbindelsen.

Det betyr at trafikanter ved fire bomstasjoner går fra 50 til 10 prosent som høyeste rabattsats. De fire er en nord for Moss på E6 i Østfold og tre på E18 i Aust-Agder (Inntjore, Østerholtheia og Kviksdalen). Vegdirektoratet vil bruke 10 prosent rabatt og ikke 13 som altså er EUs grense.

Andre bompengeprosjekter i Sørøst-Norge som har høyere rabattordninger, vil være nedbetalt innen fristen for å innføre ny ordning."
"I resten av landet skal rabattene kunne fortsette inntil dagens etablerte bompengeprosjekter er ferdig betalt. Forutsetningen for det er at andelen internasjonal tungtrafikk på strekningen ikke overstiger 30 prosent.

Samtidig skal det ikke kunne etableres noen nye bompengeprosjekter med rabattordninger over 13 prosent noe sted i Norge. Vel, nesten ikke noe sted. Det finnes en unntaksbestemmelse som sier at Norge kan søke om å innføre høyere rabatter i distriktene hvis det er på veier hvor det ikke er mer enn 5 prosent internasjonal trafikk. Det vil i praksis kun være fergeavløsningsprosjekter."

Bomringer rundt byer dekkes ikke av EU direktivet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Etter div "trusler" har Vegamot endelig innrømmet at det er opp til Bileier om han vil ha Autopass. Også i Elbil.

Men etter å ha slettet div faktura, kom et siste oppstøt vedlagt under: Vet Mette hos Vegamot noe vi ikke vet, eller håper hun bare på at datatilsynet gir etter?



Hei

Pr i dag er dette opp til deg, men i løpet av kort tid, vil det bli vedtatt at EL biler må ha brikke for å få passere gratis i bommen.

 
Med vennlig hilsen

Vegamot AS
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2012, klokken 22:26
Etter div "trusler" har Vegamot endelig innrømmet at det er opp til Bileier om  Vet Mette hos Vegamot noe vi ikke vet, eller håper hun bare på at datatilsynet gir etter?

Pr i dag er dette opp til deg, men i løpet av kort tid, vil det bli vedtatt at EL biler må ha brikke for å få passere gratis i bommen.
Det er jo litt vanskelig å forstå at datatilsynet har akseptert at det er skilt på bilen men muligens har har litt motvilje mot brikke, forskjellen ligger kun i ferre feilavlesninger i de automatiske bomstasjonene og at skiltene letter kan registreres, missbrukes og stjeles.

Datatilsynet er vel egentlig ikke ikke fornøyd med automatiske bomstasjoner i det hele tatt, men må forholde seg til politiske vedtak. Derfor kan de ikke stoppe automatiske bomstasjoner, og er de vel nå mest opptatt av at bomselskapene sletter passeringsdata før det har gått alt for lang tid.

Det er mulig at dette er ønsketenkning fra Vegamot, men det kan også hende at de ved henvendelse til vegdirektoratet har fått vite at det en eller annen gang kommer en oppdatering til bomstasjonsboka som omtaler helautomatiske bomstasjoner, og hvor man kanskje krever at en enten har brikke eller melder inn passeringen på en av de alternative måter som er beskrevet. En slik oppdatering har vært varslet men har sansynligvis bltt liggende i skuffen på grunn av EU kravet om tak på rabatter og hvor avgjørelsen har latt vente på seg.
Nå er denne saken avsluttet og direktoratet er nødt til å utarbeide en ny instruks til bomselskapene så får vi vel etterhvert vite om elbiler og brikker er med i oppdateringen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Regner i så fall med at dette blir behørlig annonsert, slik at de som motvillig MÅ kjøpe brikke får tjangs til det.

Fikk forresten nytt sett med bompengekrav, så det skorter tydeligvis på komunikasjonen hos Vegamot.

Blir nå spennende om de kjører standard leksen med purring og trusler om Inkasso, og klage til VD, ect. tross at jeg har gjort dem oppmerksom på tidligere korrespondanse og at bompengekravet avvises.

Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 11:05
Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.

Jeg tviler på at de som sitter med dette IKKE er klar over det. Både Gud og Hvermannsen har nå for lengst fått med seg fordelene til elbiler. Men som Askeladden sier "Har slikt å gjøre, har slikt å føre", så det verste som kan skje når de kjører stndardleksa er at den som har "gått i fella" enten ikke er klar over at han/hun ikke skal betale selv uten bombrikke, eller at de resignerer og ikke orker å slåss. I begge tilfellene innebærer det økonomisk gevinst for Vegamot.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bent

Sitat fra: Griffel på fredag 28. september 2012, klokken 00:35
Det er jo litt vanskelig å forstå at datatilsynet har akseptert at det er skilt på bilen men muligens har har litt motvilje mot brikke, forskjellen ligger kun i ferre feilavlesninger i de automatiske bomstasjonene og at skiltene letter kan registreres, missbrukes og stjeles.
For de av oss med åpen bil er det igrunn både enklere og mer attraktivt for folk å stjele gratispasseringsbrikken som sitter i frontruta. :-(
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på fredag 28. september 2012, klokken 12:49
For de av oss med åpen bil er det igrunn både enklere og mer attraktivt for folk å stjele gratispasseringsbrikken som sitter i frontruta. :-(

Hva med en annen plassering ? F.eks Tesla Roadster er jo laget i karbonfiber, da kan vel brikken fint plasseres bak støtfangeren foran. Når jeg får min Model S har jeg tenkt til å plassere den bak det sorte plastdekselet i "nesa", vil ikke ha noe synlig i ruta (vel, må nok ha urskiva da...).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Bent på fredag 28. september 2012, klokken 12:49
For de av oss med åpen bil er det igrunn både enklere og mer attraktivt for folk å stjele gratispasseringsbrikken som sitter i frontruta. :-(

Det er lite attraktivt å stjele en brikke. Første passereing av en bomstasjon etter at brikken er meldt stjålet og bilen er fortografert. Å stjel en bombrikke er derfor noe av det dummeste en kan stjele.

En viss %  kontrollfotografering skjer jo også for å sjekke at du ikke bruker "teslabrikken" i fossilen eller at de med tunge biler ikke bruker brikke fra privatbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 11:05
Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.

Vegvesenet er så veldig stolte at det nye skilt-lese-systemet sitt som erstatter skiltoblatene. Hvorfor får ikke bomselskapene det til like godt ??? ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 28. september 2012, klokken 21:45
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 11:05
Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.

Vegvesenet er så veldig stolte at det nye skilt-lese-systemet sitt som erstatter skiltoblatene. Hvorfor får ikke bomselskapene det til like godt ??? ???
Dersom vegvesenets leser har 99% riktig er det problemfritt, største konsekvens vil bli en og annen bil som blir vinket inne og skiltet sjekket mot avlesningen.
Dersom et automatisk bomring system skulle utelukkende baseres på skiltlesing ville 99,9% være en skandale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA