Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MIEV: Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen. (på de nye bilene)

Startet av ovev, søndag 09. september 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

Kent

#90
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51
Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?



Jeg bare presiserer at den ikke er gratis.

Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Griffel

#91
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:32
Eneste argumentet jeg har hørt mot at EL-skilter skal ignoreres i systemet er at folk kan forfalske de. Falske skilter er ulovlig, og blir tatt av politiet/biltilsynet. Ikke noe bompengeselskapene trenger å legge seg borti.

Du har tydligvis liten eller ingen forståelse av hva som kreves av et innkrevingssystem for avgifter.
Ingen passeringer kan ignoreres, alt skal bokføres på en eller annen måte. Brikke og oppslag mot abonnementsregister er en forenkling, sammenlignet med et mindre nøyaktig OCR og oppslag i bilregisteret, etterkontrol etc.

Har du elbil skal du ikke ha regning, og merutgiftene med at du ikke har brikke tar bomselskapet, men hvor tror du de tar pengene  fra?

Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:13
Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)
Huff ja, tenk på hvor mye dette blir med renter og renters rente på lønnskonton din, jeg forstår deg godt, særlig tatt i betraktning hvor lite du sparer i bompenger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:16
Selv om det tar 4 mnd å skrive en rutine som stopper faktura for elbiler er det bare småpeneger. Derimot dersom  hver passering av 20000 elbiler i gjennomsnitt koster 2 kr mer enn det ville ha kostet med brikke blir det fort 16 milioner hvert år.

Hvis det automatiske OCR systemet er så dårlig at de må hive på over 30 godt betalte årsverk for manuell administrasjon av 20k elbilers passeringer, ja da har de jaggu kjøpt OCR programvare fra 70 tallet som er "reverse engenered" av russiske spioner på 80 tallet før det ble solgt til bomselskapene...

Nei, helt uavhenhig av elbiledebatten mener jeg hele brikkesystemet er helt utdatert. Når både fartskontroller og kontroll av "oblat" nå kan gjøres via OCR, (og er funnet bra nok) så kan jaggu bompasseringer gjøre det også.

Det er ca. 3 mill. biler i Norge, også kan vi si at en brikke koster 200,-. Det er 600 MNOK. Skal vi si antatt levetid er 5 år? Da blir kostnden bare med kjøp av brikker 120 MNOK. pr. år. Også skal alle bomstasjonene driftes med alt av antenner og utstyr intillegg. Gratis? Neppe!

Stram inn kontrollen av lesbare skilt og fikling med de sier nå jeg. Brikker er bare nok en plast og silisum dings vi ikke trenger mer!

Kent

Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:31

Ingen passeringer kan ignoreres, alt skal bokføres på en eller annen måte.
Greit, da er det regelforandringer her som må til. Det er ingen grunn til at elbilpasseringer skal måtte bokføres. I bompengeselskapenes øyne burde ikke elbiler eksistere.

Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:31
Huff ja, tenk på hvor mye dette blir med renter og renters rente på lønnskonton din, jeg forstår deg godt, særlig tatt i betraktning hvor lite du sparer i bompenger.
Nei, det er ikke mye penger, men det langt i fra gratis, slik noen påstår.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:44
Nei, helt uavhenhig av elbiledebatten mener jeg hele brikkesystemet er helt utdatert. Når både fartskontroller og kontroll av "oblat" nå kan gjøres via OCR, (og er funnet bra nok) så kan jaggu bompasseringer gjøre det også.
Bra nok er et relativt begrep. Det som er bra nok for noe som benyttes til stikkprøver langs vegen med minimale konsekvenser ved feilregistrering, behøver ikke være bra nok for et offentlig innkrevingssystem som helst skal virke i allslags vær og alle lysforhold. Jeg tror faktisk at disse systemene bomselskapene har er blant de beste på markede.

Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:49
Greit, da er det regelforandringer her som må til. Det er ingen grunn til at elbilpasseringer skal måtte bokføres. I bompengeselskapenes øyne burde ikke elbiler eksistere.
Spør en revisor! Bomselskapet vil bli spurt om hvor pengene fra alle disse bilene som har passert og som ikke eksisterer er blitt av.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kent

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:08

Spør en revisor! Bomselskapet vil bli spurt om hvor pengene fra alle disse bilene som har passert og som ikke eksisterer er blitt av.

Bilene eksisterer jo ikke, så da har de selvfølgelig heller ikke passert bomringen.

Om man kjører en elbil, så benytter man seg ikke av tjenestene bompengeselskapene utfører, å bokføre "ikke salg" er vel ikke helt nødvendig?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:08

Spør en revisor! Bomselskapet vil bli spurt om hvor pengene fra alle disse bilene som har passert og som ikke eksisterer er blitt av.

Bilene eksisterer jo ikke, så da har de selvfølgelig heller ikke passert bomringen.

Om man kjører en elbil, så benytter man seg ikke av tjenestene bompengeselskapene utfører, å bokføre "ikke salg" er vel ikke helt nødvendig?

Selvsagt eksisterer bilene, for bomselskapet skal selvsagt ha betalt per passering. I tillegg kan det, avhengig av kontrakt, være at avlesningsutstyret blir betalt per avlesning.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:13
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51
Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?



Jeg bare presiserer at den ikke er gratis.

Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)

Og etter at du får 200 kr tilbake inn på kontoen, så blir det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:44
Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:16
Selv om det tar 4 mnd å skrive en rutine som stopper faktura for elbiler er det bare småpeneger. Derimot dersom  hver passering av 20000 elbiler i gjennomsnitt koster 2 kr mer enn det ville ha kostet med brikke blir det fort 16 milioner hvert år.

Hvis det automatiske OCR systemet er så dårlig at de må hive på over 30 godt betalte årsverk for manuell administrasjon av 20k elbilers passeringer, ja da har de jaggu kjøpt OCR programvare fra 70 tallet som er "reverse engenered" av russiske spioner på 80 tallet før det ble solgt til bomselskapene...

Nei, helt uavhenhig av elbiledebatten mener jeg hele brikkesystemet er helt utdatert. Når både fartskontroller og kontroll av "oblat" nå kan gjøres via OCR, (og er funnet bra nok) så kan jaggu bompasseringer gjøre det også.

Det er ca. 3 mill. biler i Norge, også kan vi si at en brikke koster 200,-. Det er 600 MNOK. Skal vi si antatt levetid er 5 år? Da blir kostnden bare med kjøp av brikker 120 MNOK. pr. år. Også skal alle bomstasjonene driftes med alt av antenner og utstyr intillegg. Gratis? Neppe!

Stram inn kontrollen av lesbare skilt og fikling med de sier nå jeg. Brikker er bare nok en plast og silisum dings vi ikke trenger mer!

Dette er helt feil.

På dager med mye snø/slaps så kan Vegvesenet ha kontroll på en annen dag. Bomveissystemet taper en dags inntekter hvis skiltene på bilene er ulesbare.

Ikke bare det, veldig mange skilt er delvis slitte, man har refleksjoner, og mye annet. Uansett hva man måtte mene om det så er OCR faktisk beheftet med en ganske høy feilrate.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:36
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:13
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51
Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?



Jeg bare presiserer at den ikke er gratis.

Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)

Og etter at du får 200 kr tilbake inn på kontoen, så blir det?

Da blir de 486 kronene jeg kunne hatt, blitt halvvert, og vel så det.


Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Kent

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:35
Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:08

Spør en revisor! Bomselskapet vil bli spurt om hvor pengene fra alle disse bilene som har passert og som ikke eksisterer er blitt av.

Bilene eksisterer jo ikke, så da har de selvfølgelig heller ikke passert bomringen.

Om man kjører en elbil, så benytter man seg ikke av tjenestene bompengeselskapene utfører, å bokføre "ikke salg" er vel ikke helt nødvendig?

Selvsagt eksisterer bilene, for bomselskapet skal selvsagt ha betalt per passering. I tillegg kan det, avhengig av kontrakt, være at avlesningsutstyret blir betalt per avlesning.
Får bompengeselskapene betalt for elbilpasseringer?


Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

jkirkebo

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:36
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:13
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51
Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?



Jeg bare presiserer at den ikke er gratis.

Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)

Og etter at du får 200 kr tilbake inn på kontoen, så blir det?

Da blir de 486 kronene jeg kunne hatt, blitt halvvert, og vel så det.

Når jeg regner med huslånsrenta mi blir 200 kroner til 302 kroner på 15 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:43

Får bompengeselskapene betalt for elbilpasseringer?


Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2

Jeg kan ikke tenke meg noe annet.

Samfunnet sitter og betaler for at noen skal korrigere/sjekke OCR-avlesninger for alle de som ikke bruker brikke. Det er helt sikkert dyrt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:55

Når jeg regner med huslånsrenta mi blir 200 kroner til 302 kroner på 15 år.

Based on Principal Amount of $200, at an interest rate of 3.5%, over 15 year(s):
Total Value = $335.07
Total Interest = $135.07

200 kr gir altså 135 kr i renter i løpet av 15 år. Det er 75 øre i måneden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:55
Sitat fra: Kent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 00:36
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:13
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?



Jeg bare presiserer at den ikke er gratis.

Om man går ut i fra man har bilen i 15 år, så blir det 268,- i renter om man legger statens satser til grunn. Altså noe mer en et frimerke:)

Og etter at du får 200 kr tilbake inn på kontoen, så blir det?

Da blir de 486 kronene jeg kunne hatt, blitt halvvert, og vel så det.

Når jeg regner med huslånsrenta mi blir 200 kroner til 302 kroner på 15 år.
Det er mye mulig, men man betaler litt lavere rente for fast eiendom.
Jeg regna ut i fra statens satser for morarente, ligger på 8,5% pt.

Det er et billig forbrukslån:)

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA