Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MIEV: Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen. (på de nye bilene)

Startet av ovev, søndag 09. september 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 00:14
Griffel: Jeg mener ikke at man bare skal "stryke" passeringer (verken tidlig eller sent), men at man skal gjøre det ordentlig. En inkonsistent database er et mareritt.
Da er vi nok enig, jeg bare antok det ettersom det var snakk om å stryke fakturar. Der er selvfølgelig mulig og implementer avviksordninger, men foxy undervurderer omfanget, og Elektrolux nok kan få ganske mange fakturar ved en feil før det koster mer enn den nye programmrutinen.

Men hovedpoenget er allikevell at brikker, uansett om slike fakturar blir sendt eller ikke, vil øke overskuddet som skal gå til veier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffil: Enig med det du skriver.

Slike "quick fix" på to linjer har en tendens til å slå tilbake. Det er ofte et utall rapporter, som bruker data på måter man ikke selv har tenkt på/vet om. Og plutselig ligger det subtile feil.

Jeg er også opptatt av personvern, men jeg ser ikke at det er verre at de leser brikker enn at de leser nummerskilt. Joda, nummerskilt er vanskeligere for dem, men de gjør det jo uansett, så da er det ikke noe personvern å "redde" uansett hva man gjør.

Og da er jeg selvsagt enig i at så mye som mulig av pengene bør gå til vei og andre tiltenkte prosjekter, og så lite som mulig til å betale folk for å korrigere OCR-software.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. september 2012, klokken 22:26

At Elbiler kan velge og kjøre uten brikke og dermed bidra til at det blir penger til bomselskapets administrasjon og mindre til veier, kan være en grunn til at vegdierektoratet gjør noe med dette når avsnittet om helautomatiske bomstasjoner skal skrives.

Hvorfor skal elbiler belastes for at systemene til bomselskapene svikter? Elbiler skal ikke behøve å kjøpe et abbonement på ingenting.
Hvorfor vegdirektoratet skal endre retningslinjer for at ikke bomselskapene klarer å å tilpasse systemene sine etter norsk lov skjønner jeg heller ikke hvorfor skulle skje.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Kent: Jeg "kjøper" da ingenting???

Jeg betalte en pant på 200 kr for elbilen, og de 200 kr fikk jeg rett inn på konto da jeg leverte den tilbake.

Da det var mulig å kjøre anonymt, så var det et poeng å ikke ha brikke. Nå som det er blir registert uansett, så ser jeg ikke lengre noen argumenter for om bilens identitet avleses vha synlig lys eller 5,8 GHz.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Synes det blir litt overfokusering på hvor vanskelig og dyrt det er å gjøre denne OCR lesingen kontra å administrere brikkene til alle bileiere rundt om. Det er ikke til å komme fra at det er en vesentlig kostnad å administrere to systemer, og brikkene har en relativt stor kostnad alene. Når posten klarer å OCR lese håndskrift i en rasende fart så ser jeg ikke helt problemet med skilter. Skulle man gjort noe med lovgivningen måtte det være bøter forbundet med tukling med skilt eller å ikke sørge for at det et lesbart. Burde være like selvfølgelig å holde skiltene lesbare som å sørge for at lyktene er rene om høsten og vintern. Brikkesystemet burde i dag være helt unødvendig.

Og å begynne å regne på hvor mange meter vei det koster å få en programmerer til å gjøre denne endringen blir for dumt. La oss si en programmerer bruker en uke, altså 40 timer til en pris på 1100,- = 44.000,-
Det koster mer å asfaltere oppkjørselen min bare for asfalteringen...

Vi lever tross alt i 2012. Selv om noen fortsatt sitter og programmerer Java og drikker kaffe, finnes det bedre konsulenter der ute som vet hva de driver med.

Griffel

#80
Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:34
Sitat fra: Griffel på lørdag 29. september 2012, klokken 22:26

At Elbiler kan velge og kjøre uten brikke og dermed bidra til at det blir penger til bomselskapets administrasjon og mindre til veier, kan være en grunn til at vegdierektoratet gjør noe med dette når avsnittet om helautomatiske bomstasjoner skal skrives.

Hvorfor skal elbiler belastes for at systemene til bomselskapene svikter? Elbiler skal ikke behøve å kjøpe et abbonement på ingenting.
Hvorfor vegdirektoratet skal endre retningslinjer for at ikke bomselskapene klarer å å tilpasse systemene sine etter norsk lov skjønner jeg heller ikke hvorfor skulle skje.

Hvorfor skal elbiler slippe bompenger, bompenger er ikke en CO2 avgift men penger som samles inn til veiformål. Veiene er vel like viktig for elbiler som for andre. Dette er en gave fra myndighetene, og de kan sette regler for hvordan dette skal håndteres og for hvor lenge denn ordningen skal vare.

Enn så lenge kan du velge om du vil å kjøre uten brikke, men det endrer ikke faktum at brikke er mer optimalt enn optisk lesing av skilt. Dette har ikke noe med systemsvikt å gjøre. At du kanskje får en faktura for passering med elbil er derimot en systemsvikt, men den ulempen får du tåle.

Husk at all tungtransport nå er pålagt å ha brikke.

Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:15
Og å begynne å regne på hvor mange meter vei det koster å få en programmerer til å gjøre denne endringen blir for dumt. La oss si en programmerer bruker en uke, altså 40 timer til en pris på 1100,- = 44.000,-
Det koster mer å asfaltere oppkjørselen min bare for asfalteringen...
Selv om det tar 4 mnd å skrive en rutine som stopper faktura for elbiler er det bare småpeneger. Derimot dersom  hver passering av 20000 elbiler i gjennomsnitt koster 2 kr mer enn det ville ha kostet med brikke blir det fort 16 milioner hvert år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kent

Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:16

Hvorfor skal elbiler slippe bompenger, bompenger er ikke en CO2 avgift men penger som samles inn til veiformål. Veiene er vel like viktig for elbiler som for andre. Dette er en gave fra myndighetene, og de kan sette regler for hvordan dette skal håndteres og for hvor lenge denn ordningen skal vare.


Om man synes elbiler skal betale bompenger eller ikke er ikke en del av denne debatten. Elbiler skal IKKE betale noe som helst når de kjører gjennom bommene, det er fakta alle bompengeselskaper må forholde seg til. At de velger å lage bompengesystemer som ikke tar hensyn til dette er ikke noe elbiler skal få skylden for, de økte kostnadene er bompengeselskapene sin feil, og bare deres.

Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:07
Kent: Jeg "kjøper" da ingenting???

Jeg betalte en pant på 200 kr for elbilen, og de 200 kr fikk jeg rett inn på konto da jeg leverte den tilbake.

Da det var mulig å kjøre anonymt, så var det et poeng å ikke ha brikke. Nå som det er blir registert uansett, så ser jeg ikke lengre noen argumenter for om bilens identitet avleses vha synlig lys eller 5,8 GHz.


Er det så vanskelig for bompengeselskapene at folk kjører elbil uten brikker, så burde de rett å slett sendt brikker uten kostnad til elbilene, eller hatt de liggende hos forhandlerne så man velge å få en når man kjøper bilen. At jeg skal være nødt til bruke ekstra tid til å registere, og gi bompengeselskapene rentefrie lån for at de ikke gidder å gjøre jobben sin, det finner jeg rett å slett urimelig.

Da får bompengeselskapene heller ta de ekstra kostnadene det er å administere elbiler til det blir så dyrt at driften rett å slett ikke kan forsvares lengere, eller de tar grep som gjør ting mer effektivt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Kent:

En liten virkelighetsorientering: hvis elbilister blir sett på som vrange, vanskelige og ute av stand til å forstå at vi har fått en "gavepakke" så kan man lynende raskt komme dithen at gavepakken blir trukket tilbake av politikerne.

Vedr. brikke: Jeg gikk innom nærmeste Esso-stasjon, brukte 2 min på å fylle inn et skjema, lånte dem 200 kr, og fikk en brikke i hånden til å sette på ruten. Det kan knapt bli mye lettere.

Rentekostaden på 200 kr holder ikke til frimerket på en epost engang! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:13
Kent:

En liten virkelighetsorientering: hvis elbilister blir sett på som vrange, vanskelige og ute av stand til å forstå at vi har fått en "gavepakke" så kan man lynende raskt komme dithen at gavepakken blir trukket tilbake av politikerne.

Vedr. brikke: Jeg gikk innom nærmeste Esso-stasjon, brukte 2 min på å fylle inn et skjema, lånte dem 200 kr, og fikk en brikke i hånden til å sette på ruten. Det kan knapt bli mye lettere.

Rentekostaden på 200 kr holder ikke til frimerket på en epost engang! ;)
Elbiler kjører gratis, og de som prøver å gjøre det vanskligst mulig er de som er vrange, ikke de som virkelig vil gjøre det enkelt for alle parter.

Litt avhengig av hvor lenge du har den, så kan det bli opp til flere frimerker. :) 
Men bare prinsippet at man krever betaling for at noen skal slippe å betale blir bare litt feil i mine øyne.

Hvorfor kan bare ikke bompengeselskapene ta hensyn til elbiler når de utvikler systemene sine? Når de la om til helautomatiske bommer så burde det jo ha vært et perfekt tidspunkt for det, men neida.


Eneste argumentet jeg har hørt mot at EL-skilter skal ignoreres i systemet er at folk kan forfalske de. Falske skilter er ulovlig, og blir tatt av politiet/biltilsynet. Ikke noe bompengeselskapene trenger å legge seg borti.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Trond Arve

Jeg skulle ønske vi elbilister tar inn over oss at vi ikke er sentrum i universet, og heller utviser litt mer takknemlighet og ydmykhet med tanke på fordelene våre. La oss unngå å framstå som sutrete unger når vi faktisk har fått den suverent største kakebiten.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Rio

Sitat fra: Trond Arve på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:36
Jeg skulle ønske vi elbilister tar inn over oss at vi ikke er sentrum i universet, og heller utviser litt mer takknemlighet og ydmykhet med tanke på fordelene våre. La oss unngå å framstå som sutrete unger når vi faktisk har fått den suverent største kakebiten.

Hva? Påstår du at Universet ikke roterer rundt klubbhuset til Elbilforeningen?

Før i tiden ble folk brent på staken for å si slikt!

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:32
Elbiler kjører gratis, og de som prøver å gjøre det vanskligst mulig er de som er vrange, ikke de som virkelig vil gjøre det enkelt for alle parter.

Litt avhengig av hvor lenge du har den, så kan det bli opp til flere frimerker. :) 
Men bare prinsippet at man krever betaling for at noen skal slippe å betale blir bare litt feil i mine øyne.

Hvorfor kan bare ikke bompengeselskapene ta hensyn til elbiler når de utvikler systemene sine? Når de la om til helautomatiske bommer så burde det jo ha vært et perfekt tidspunkt for det, men neida.


Eneste argumentet jeg har hørt mot at EL-skilter skal ignoreres i systemet er at folk kan forfalske de. Falske skilter er ulovlig, og blir tatt av politiet/biltilsynet. Ikke noe bompengeselskapene trenger å legge seg borti.


De krever ikke betaling. Brikken er gratis.

De ber om at vi bruker en brikke, for å gjøre livet lettere for dem. De har ikke inntekt fra oss, så jeg vil si at det ikke er en urimelig regel.

Joda, det helautomatiske burde mye, men uansett om det filtrerte ut EL-skilter, er det likevel mye dyrere å drifte, siden langt flere OCR- enn brikkeavlesninger krever manuell intervensjon.

Den manuelle intervensjonen er også en drittjobb, så jeg ønsker ikke å at noen skal påføres en slik jobb.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

#87
Sitat fra: Trond Arve på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:36
Jeg skulle ønske vi elbilister tar inn over oss at vi ikke er sentrum i universet, og heller utviser litt mer takknemlighet og ydmykhet med tanke på fordelene våre. La oss unngå å framstå som sutrete unger når vi faktisk har fått den suverent største kakebiten.

Selvfølgelig er man takknemelig overfor politikerne som har gitt fordelene.
Det behøver ikke bety at man er takknemelig for at bompengeselskapene prøver å gjøre ting mest mulig tungvindt å få utnytta fordelene.

Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:50Brikken er gratis.

Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

cra

Sitat fra: Rio link=topic=5865.msg63926#msg63926 date=1349124331
Før i tiden ble folk brent på staken for å si slikt!
/quote]

Det er det nok slutt på. Du vet; CO2 og slikt....   ;) :D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: Kent på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:51
Hvor får jeg tak i en brikke uten å måtte gi bort et rentefritt lån?

Du diskuterer renten på 200 kr?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA