Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MIEV: Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen. (på de nye bilene)

Startet av ovev, søndag 09. september 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

Kryten

Jeg har fått bomregistreringer tre ganger nå med en måneds mellomrom. Hatt brikke heletiden, forstå det den som kan. Må ringe å klage på mandag....
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

gbzdoc

Sitat fra: Griffel på fredag 28. september 2012, klokken 21:56
Sitat fra: Elmo på fredag 28. september 2012, klokken 21:45
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 11:05
Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.

Vegvesenet er så veldig stolte at det nye skilt-lese-systemet sitt som erstatter skiltoblatene. Hvorfor får ikke bomselskapene det til like godt ??? ???
Dersom vegvesenets leser har 99% riktig er det problemfritt, største konsekvens vil bli en og annen bil som blir vinket inne og skiltet sjekket mot avlesningen.
Dersom et automatisk bomring system skulle utelukkende baseres på skiltlesing ville 99,9% være en skandale.

Har neppe noe med om systemet leser korrekt eller ikke, men at systemet pr. i dag ikke er programmert til å skille ut elbiler ut fra ocr leste skilt. Virker som det kun klarer å ta hensyn til dette når man har et abonnement med brikke.

Er villig til å sette penger på at det er to uavhengige systemer som så vidt synces for å luke ut abonnenter med brikke...

Enklere og billigere å overlate til brukerne å skaffe brikke enn å betale noen for endre systemet. ;)

foxy

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 29. september 2012, klokken 21:31
Sitat fra: Griffel på fredag 28. september 2012, klokken 21:56
Sitat fra: Elmo på fredag 28. september 2012, klokken 21:45
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 11:05
Burde være enkelt å formidle til de som leser skilt manuelt at EL skilter betyr Elbil som er fritatt bompanger.

Vegvesenet er så veldig stolte at det nye skilt-lese-systemet sitt som erstatter skiltoblatene. Hvorfor får ikke bomselskapene det til like godt ??? ???
Dersom vegvesenets leser har 99% riktig er det problemfritt, største konsekvens vil bli en og annen bil som blir vinket inne og skiltet sjekket mot avlesningen.
Dersom et automatisk bomring system skulle utelukkende baseres på skiltlesing ville 99,9% være en skandale.

Har neppe noe med om systemet leser korrekt eller ikke, men at systemet pr. i dag ikke er programmert til å skille ut elbiler ut fra ocr leste skilt. Virker som det kun klarer å ta hensyn til dette når man har et abonnement med brikke.

Er villig til å sette penger på at det er to uavhengige systemer som så vidt synces for å luke ut abonnenter med brikke...

Enklere og billigere å overlate til brukerne å skaffe brikke enn å betale noen for endre systemet. ;)

hvor vanskelig kan det da være å filtrere på basis av reg. nr? selv jeg klarer vel å skrive disse 2 linjer med kode...
I-miev 2011
Asker

Griffel

Vi prøver igjen.
Elbiler kan velge og kjøre uten brikke og bidrar dermed til at det blir mer penger til bomselskapets administrasjon og mindre til veier.

Dersom OCR systemet virket perfekt ville Abonnement vært basert på avlesning av skilt istedet for bruk av brikke. Brikkene er der for å redusere kostnadene forbunnet med registrering av passeringer.

De som har brikke får en rabatt fordi de sparer bomselskapet for utgifter slik at mer penger kan gå til vei. I forbindelse med EU saken om maksimumrabatter for tungtransport landet EU på max 13%, basert på at de mente at besparelsenen med et automatisert system basert på elektroniske brikker ligger i dette området.

At Elbiler kan velge og kjøre uten brikke og dermed bidra til at det blir penger til bomselskapets administrasjon og mindre til veier, kan være en grunn til at vegdierektoratet gjør noe med dette når avsnittet om helautomatiske bomstasjoner skal skrives.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 28. september 2012, klokken 21:56
Dersom vegvesenets leser har 99% riktig er det problemfritt, største konsekvens vil bli en og annen bil som blir vinket inne og skiltet sjekket mot avlesningen.
Dersom et automatisk bomring system skulle utelukkende baseres på skiltlesing ville 99,9% være en skandale.

Vi snakker jo bare om å skille ut biler med EL skilter fra de som ikke har bombrikkke. Kan ikke være noen krise med en feilprosent på 1% da. Langt mindre 0,1%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 29. september 2012, klokken 21:31
Enklere og billigere å overlate til brukerne å skaffe brikke enn å betale noen for endre systemet. ;)

Billigere å sende x*200 kr til Elektrolux mener du  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 00:21
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 29. september 2012, klokken 21:31
Enklere og billigere å overlate til brukerne å skaffe brikke enn å betale noen for endre systemet. ;)

Billigere å sende x*200 kr til Elektrolux mener du  ;D

For eksempel, ja... ;-)

Griffel

Jeg antok at du med dette
Sitat fra: Elmo på fredag 28. september 2012, klokken 21:45
Vegvesenet er så veldig stolte at det nye skilt-lese-systemet sitt som erstatter skiltoblatene. Hvorfor får ikke bomselskapene det til like godt ??? ???
mente at Vegvesenets scanningssystem var så godt at det kunne erstatte bomselskapenes skiltavlesningssystem og autopassbrikkene.

Men nå ser jeg at du mener noe helt annet
Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 00:17
Vi snakker jo bare om å skille ut biler med EL skilter fra de som ikke har bombrikkke. Kan ikke være noen krise med en feilprosent på 1% da. Langt mindre 0,1%
her overforenkler du kravene som revisjonen stiller til kommersielle innkrevingssystemer: revisjon, avstemming alle mulige og umulige veier, mulighet for etterprøving etc.etc. Den samme overforenklingen gjelder forøvrig de som skriver om 2 kodelinjer. (det er en grunn til at firma over en viss størrelse ikke kan levere regnskap i Excel men må kjøpe dyre revisor godkjente programmer).

Tenk for eksempel på hvor enkelt det er å manipulere et FL skilt til EL kontroleres derimot hele nummeret mot bilregisteret blir det oppdaget. Oppslag skjer først mot abonnetregister er det ikke der slås det opp i bilregister.
I innkrevingssystemer legges det en god del arbeid i å hindre svindel, dette gjøres for at de fleste skal oppfatte systemet som rettferdig og for at de uten elbil ikke skal fristes til svindel.

Det er selvfølgelig en systemfeil at Elektrolux eller andre med elbil får innbetalings krav selv om de kjører uten brikke, men samtidig er det slik at elbileiere uten brikke overfører inntektene fra eiere (fylket) til bomselskapet.

og Mette hos Vegamot har ikke noe imot å sende feilfaktura til Elektrolux det sikrer henne en jobb som kanskje blir borte om Elektrolux stiller depositum for en brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

jeg regner med at faktureringsprosessen er automatisert... istedenfor å sende faktura kan man filtrere ut de med regnr. EL xxxxxx og kanselere faktura - enkelt og greit... som sagt 2 linjer med kode
I-miev 2011
Asker

Rio

Siden elbiler skal betale for passeringen ved Svinesund er det åpenbart ikke så enkelt som bare å fjerne ELxxxxx fra faktureringslistene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

da utvider man med 2 linjer kode til og filterer fakturalinjer med "svinesund"...
I-miev 2011
Asker

Rio

Sitat fra: foxy på søndag 30. september 2012, klokken 19:16
da utvider man med 2 linjer kode til og filterer fakturalinjer med "svinesund"...

Ja, for da går jo regnskapet opp.

Dette er noe som må gjøres vesentlig tidligere i systemet for at databasen og regnskapet skal henge i hop i etterkant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

ikke noe problem med regnskapet når man kanselerer fakturalinjer... uten å gå i detalj så er dette barnemat av en tilpasning!
I-miev 2011
Asker

Griffel

#73
Sitat fra: Rio på søndag 30. september 2012, klokken 20:00
Dette er noe som må gjøres vesentlig tidligere i systemet for at databasen og regnskapet skal henge i hop i etterkant.
Snarere tvert imot, avstemmingen mot antall passerte biler vil ikke fungere, øke muligheter for juks, og vanskliggjøre etterkontroll ved misstanker om juks.

Sitat fra: foxy på søndag 30. september 2012, klokken 21:55
ikke noe problem med regnskapet når man kanselerer fakturalinjer... uten å gå i detalj så er dette barnemat av en tilpasning!
At det er mulig å skrive en rutine som registrerer passeringen som gratispassering og lar være å skrive ut faktura, forandrer ikke det faktum at passernger uten brikke har en merkost sammenliggnet med brikkepassering. Elbilister uten brikke flytter penger innkervet fra fossilene fra vei til administrasjon, enten de får en faktura som kanseleres i ettertid eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffel: Jeg mener ikke at man bare skal "stryke" passeringer (verken tidlig eller sent), men at man skal gjøre det ordentlig. En inkonsistent database er et mareritt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA